IKC Toermalijn
P J Troelstrastraat 24
8802 RD Franeker

Schoolweging

Schoolweging
30.45
Spreiding
6.12

De schoolweging van Toermalijn Franeker is 30,45 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,64% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau (54,79%) ligt boven de inspectienorm van 45,5%, maar iets onder het regionaal gemiddelde van 57,30%. Dit reflecteert de nadruk op maatwerkonderwijs voor een diverse populatie, zoals beschreven in het schoolbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies vertoont een tweedeling: 59,1% vmbo-advies (boven regionaal gemiddelde van 34,74%) tegenover 22,73% havo/vwo-advies. De sterke focus op beroepsgerichte leerwegen (27,27% vmbo-b) sluit aan bij de sociaal-economische context van de regio, zoals blijkt uit de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsToermalijn FranekerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Toermalijn vormt het model Handelingsgericht Werken de basis voor de ondersteuningsstructuur. Dit model omvat vier stappen die structuur geven aan het onderwijs, te weten: 1. Het verzamelen van gegevens. 2. Analyseren van de verzamelde gegevens. 3. Werken aan onderwijs op basis van de geanalyseerde gegevens. 4. Het evalueren van de resultaten van het gegeven onderwijs. De resultaten en de analyse van stap 4 vormen hierna opnieuw het startpunt voor een volgende cyclus Handelingsgericht Werken. De leerkracht stemt de instructie en leerstof af op de behoefte en mogelijkheden van de groep. De leerkracht geeft instructie op niveau en naar behoefte aan de groep, aan kleine groepjes kinderen en individuele kinderen. Met behulp van dagelijkse observatie, correctie en de toetsen die bij de onderwijsmethode horen, volgt de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen en geeft op een verantwoorde wijze oplossingen en extra hulp. Deze gegevens worden geanalyseerd. Op de Toermalijn gebruiken we methode toetsen en een leerlingvolgsysteem van CITO om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dit betekent dat naast de toetsen bij de verschillende methoden op de verschillende vakken we gebruik maken van Cito-toetsen. Deze toetsen staan los van de gebruikte methoden. Ze hebben een landelijke normering. Vanaf groep 3 worden in januari/februari en mei/juni de Cito-toetsen afgenomen. Door het afnemen en registreren van deze toetsen krijgen we aanvullende informatie over de vorderingen van de leerlingen. Van elke leerling wordt een leerlingprofiel gemaakt waarop de vorderingen staan. We volgen de ontwikkeling en bekijken steeds de groei die het kind heeft gemaakt. De resultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en besproken onder leiding van de intern begeleider. Ook op schoolniveau analyseren we de resultaten en vertalen deze naar concrete acties in de kwaliteitsrapportage.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 24,32% boven advies scoort. Dit succes wordt mogelijk verklaard door de zorgvuldige adviseringprocedure met 'plaatsingswijzer'-gesprekken en voortdurende monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.