
Schoolweging
De schoolweging van Klavertje Vier Eys is 28,70 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs met 17 Oekraïense leerlingen die mogelijk taalbarrières hadden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit illustreert een sterke focus op hogere leerdoelen, mede gezien de schoolweging van 28,7 die een relatief gunstige leerlingenpopulatie suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op theoretische richtingen: 18,2% havo en 18,2% vwo. Het aandeel vmbo-k (9,1%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (9,2%), terwijl de combinaties vmbo-(g)t/havo (9,1%) lager scoren dan regionale peers (10,3%). De hoge 'onbekend'-categorie (36,4%) beperkt volledige analyse, maar de geregistreerde adviezen tonen een ambitieus karakter.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klavertje Vier Eys | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij als school vragen van elke leerkracht om goed zicht te hebben op de ontwikkeling van de leerlingen op basis van observaties en meetmomenten (zowel methode afhankelijk als onafhankelijk). Door te werken met rijke data (reken- leesoverzichten, blokvoorbereidingen, leerlingvolgsysteem, kindkenmerken) kunnen we vroegtijdig signaleren en ons onderwijs aanpassen aan de behoeften van de groep en leerlingen. Door tijdens de les de kinderen nauw te monitoren en een check uit voeren is direct inzichtelijk of het kind een doel beheerst. Bevindingen van tussentijdse observaties op het gebied van o.a. de sociaal emotionele ontwikkeling nemen we altijd mee! Immers gedrag en leren hebben een nauwe samenhang. De interne begeleider (IB-er) houdt nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij en schakelt waar nodig hulp in. Met het hele team wordt een diepteanalyse van de gegevens gemaakt en worden groepsoverzichten met de te behalen doelen, passend bij onze leerlingpopulatie, opgesteld waarmee de leerkrachten en leerlingen dagelijks werken. Het leerlingvolgsysteem (LOVS) is hierbij ondersteunend voor ons. Daarnaast gebruiken we de resultaten vanuit ons LOVS om te reflecteren op de kwaliteit van ons onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (25%) is echter aanzienlijk hoger dan de landelijke 11,8%, mogelijk gerelateerd aan de tijdelijke Oekraïense populatie. De afwezigheid van bovenschoolse resultaten vraagt om nadere analyse van de doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, omgaan met verschillen, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Wij willen dat een kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Dit doen we door het schooljaar te starten met de gouden weken, daarnaast het inoefenen en nastreven van onze schoolafspraken, waarbij het positief bekrachtigen van goed gedrag en het geven van positieve feedback centraal staat. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Enkele acties op school die bijdragen aan het verhogen van de sociale veiligheid kunnen zijn: We starten het schooljaar met gouden weken*; Leerlingen actief betrekken bij het maken en inoefenen van schoolafspraken en gedragsregels; Projecten sociale competenties voor leerlingen; *De eerste weken na de zomervakantie worden 'de gouden weken' genoemd. In deze weken wordt de groep gevormd en worden de normen bepaald. Na de zomervakantie heeft de groep de eerste weken de tijd nodig zich te vormen. We werken op school met een leerlingenraad om zo de leerlingbetrokkenheid te vergroten. Samen zorgen de leerkrachten ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Klavertje Vier voor sociale ontwikkeling?
Bij Basisschool Klavertje Vier staat het sociaal-emotioneel welbevinden centraal als basis voor leren. De school stimuleert de sociale-emotionele ontwikkeling door interactie met andere kinderen. Voor het schooljaar 2023-2024 zijn criteria vastgesteld voor een methode die een breed aanbod, een doorgaande lijn, één taal door de school en een leerlingvolgsysteem biedt. De Gezonde School aanpak besteedt aandacht aan seksualiteit en relaties, waarbij het aangeven en respecteren van grenzen centraal staat. VeiligWijs wordt gebruikt als methode. De coördinator Veilige School is Daphne Kersbergen (daphne.kersbergen@innovo.nl). De contactpersoon relaties en seksualiteit is Bianca Verheesen (bianca.verheesen@innovo.nl). Burgerschap en sociale cohesie zijn belangrijke thema's, waarbij leerlingen leren samenleven met elkaar, deelnemen aan de maatschappij en bekend zijn met de Nederlandse cultuur in haar diversiteit. Kerndoelen richten zich op kennis van de staatsinrichting, grondrechten, basiswaarden en respect voor diversiteit. Actief burgerschap wordt gestimuleerd door taken die bijdragen aan gemeenschapsbelangen en een respectvolle oefenplaats voor basiswaarden en burgerschapsvaardigheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Klavertje Vier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Klavertje Vier gebruikt Viseon en kleuters in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.