Samenwerkingsschool De Regenboog
Graaf Florisstraat 6
4121 EL Everdingen

Schoolweging

Schoolweging
30.21
Spreiding
6.12

De schoolweging van De Regenboog Everdingen is 30,21 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe Regenboog EverdingenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij alle groepen maken wij gebruik van het landelijk erkende Leerling in Beeld (Cito) voor de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen. Daarnaast maken wij ook gebruik van Leerling in Beeld voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het gaat steeds om de vraag of de ontwikkeling van het kind in overeenstemming is met de leeftijd. Hoe ontwikkelt het zich? Stagneert de ontwikkeling? Dit leerlingvolgsysteem geeft naast de signalering ook mogelijkheden voor nader onderzoek en begeleidingshulp voor leerkrachten en ouders. Toetsen is een noodzakelijk hulpmiddel om te onderzoeken of het geleerde werkelijk is opgenomen. We maken onderscheid tussen methodegebonden en niet methodegebonden toetsen. De methodegebonden toetsen geven ons inzicht welke onderdelen van het hoofdstuk door de leerling worden beheerst of waar extra aandacht aan gegeven moet worden. Toch is het ook belangrijk enkele malen per jaar, niet methodegebonden toetsen af te nemen. Wij gebruiken hiervoor Leerling in Beeld. De resultaten van deze toetsen vertellen ons niet alleen iets over het niveau van het kind in de klas, maar ook over het niveau van het kind t.o.v. de hele leeftijdsgroep op een landelijk niveau. Ook het algemeen resultaat van de hele groep wordt zo beter zichtbaar. Op deze wijze volgen wij de hele schoolloopbaan van het kind die eindigt met de toetsen en de adviezen in groep 8.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat de kinderen zich veilig voelen op school. Als kinderen weten wat er van hen verwacht wordt en wat ze van elkaar en van de groepsleerkracht kunnen verwachten, geeft dat een stuk zekerheid en veiligheid. Daarvoor zijn regels nodig en daarom maken we afspraken met de kinderen. De Regenboog werkt met het programma van De Vreedzame School.

Samenwerken

Veiligheid

Zekerheid

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De sociale veiligheid van de kinderen is voor het team van De Regenboog een belangrijk gegeven. Daarom werken wij met verschillende programma’s. Het programma van de Vreedzame School is daarin leidend. Dit programma streeft naar een democratische gemeenschap waarin leerlingen een stem krijgen, zich verantwoordelijk voelen, zich positief sociaal gedragen, en conflicten zonder geweld oplossen. De kern van De Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les voor alle groepen in conflictoplossing en de sociale competenties die daarvoor nodig zijn. De Vreedzame School is een visie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. Dat leren ze o.a. tijdens het werken in klassen- en/of schoolcommissies. De school fungeert zo als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap. De school voldoet hiermee aan de eisen van de Inspectie op het terrein van sociale competentie, actief burgerschap en sociale integratie. De sociale veiligheid van de kinderen wordt gemeten in Leerling in Beeld. Op De Regenboog zijn er 3x per jaar Kindgesprekken. Hierbij wordt een standaardformulier gehanteerd waarin het kind zelf in kleurt hoe het zich voelt en waar het zich in wil ontwikkelen. De leerlingen van de groepen 5,6,7 en 8 vullen 1x per 2 jaar een Tevredenheidsonderzoek in. De uitkomsten van deze onderzoeken worden in het team besproken en verwerkt op individueel- groeps of schoolniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling In Beeld

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school