
Schoolweging
De schoolweging van D’N OVERKANT is 29,21 , met een spreiding van 6,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend. Dit is ruim boven de landelijke norm van 85% en iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). De minimale signaleringswaarde wordt hiermee consistent overstegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft haar streefniveau ruim: 60,3% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 47,1%. Dit ligt ook bovengemiddeld ten opzichte van vergelijkbare scholen (57,8%). De focus op maatwerk en differentiatie, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen vertonen een brede spreiding: 20,2% vmbo-(g)t/havo en 17,9% havo/vwo. Het vwo-advies (10,7%) ligt iets onder het regionaal gemiddelde (18,6%), maar praktijkonderwijs blijft beperkt tot 1,2% (vergelijkbaar met 1,0% regio). Dit toont een gebalanceerde aanpak tussen ambitie en realiteitszin.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | D’N OVERKANT | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.8 | 176.99 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden de toetsen vanuit het LVS afgenomen. De resultaten worden schoolbreed besproken in een schoolbijeenkomst Opbrengst Gericht Passend Onderwijs via Focus PO. In die bijeenkomsten analyseren we de gegevens en bekijken we of we \"op koers\" liggen voor het behalen van onze doelen op de eindtoets. Daarnaast zijn er parallel groepsgesprekken met IB. Bij de groepen 1 en 2 wordt via het leerlingvolgsysteem van \"Bosos\" bekeken of de leerlingen hun leer-, ontwikkelingsdoelen halen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Vanuit onze visie vinden we het heel belangrijk dat ons pedagogisch klimaat goed is. Kinderen moeten zich goed gezien en gewaardeerd voelen. We maken hiervoor onder andere gebruik van de methode 'De Vreedzame School'.
je veilig voelen
Wat is de aanpak van Katholieke Basisschool D'N OVERKANT voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Katholieke Basisschool D'N OVERKANT werkt met de methode 'Vreedzame school', startend met de 'Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar. Tijdens deze weken worden afspraken gemaakt over de omgang met elkaar en groepsregels. Dit komt gedurende het jaar regelmatig terug. Indien nodig, wordt er een groepanalyse gemaakt door collega's met een IGA-opleiding (Interne Groeps Analyse). Zij spelen ook een rol bij het samenstellen van de nieuwe groepen aan het eind van het schooljaar.
Welke methoden gebruikt Katholieke Basisschool D'N OVERKANT om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?
Katholieke Basisschool D'N OVERKANT gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.