Katholieke basisschool De 4 Heemskinderen
Heilig Hartstraat 4
4873 CZ Etten-Leur

Schoolweging

Schoolweging
29.06
Spreiding
6.4

De schoolweging van De 4 Heemskinderen is 29,06 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%. Dit bevestigt de kwaliteit van basisvaardigheden, mede dankzij de inzet van methodeonafhankelijke toetsen (Cito Leerling in Beeld) voor vroegtijdige signalering.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt net boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%, maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. De school geeft aan extra te investeren in maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in hun ondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft voor 21,6% van de leerlingen een vwo-advies, wat dubbel zo hoog is als het landelijk gemiddelde (18,6%). Ook gemengde adviezen zoals vmbo-(g)t (21,6%) en vmbo-k/-(g)t (17,7%) domineren. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (1,96% vs. 1,01% regio), passend bij de sterke theoretische focus uit het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe 4 HeemskinderenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.75176.99175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Per half jaar verzamelen we de opbrengstgegevens van alle leerlingen in de school. Daartoe gebruiken we in de groep 1/2 Focus Po 1/2. Vanaf groep 3 gebruiken we toetsen uit het Cito LOVS. Dit schooljaar oriënteren we ons op de leerlingmodule Focus PO voor groep 3 t/m 8. Ook oriënteren we ons dit schooljaar op een opvolger voor Cito 3.0. Alle opbrengstgegevens worden elk halfjaar in een schooloverzicht geplaatst, waarin de school- en groepsopbrengsten met de schoolambities kunnen vergelijken. We kijken echter niet alleen naar de opbrengsten, maar beoordelen per leerling elk halfjaar of hij opbrengstgericht en passend onderwijs heeft genoten. Dat doen we aan de hand van drie indicatoren: vaardigheidsgroei, beheersing van de cruciale leerdoelen, betrokkenheid. Deze indicatoren noteren wij in een groepsoverzicht. Tijdens onze halfjaarlijkse schoolbespreking doorlopen wij met deze twee overzichten en het onderwijsplan de cyclus van planmatig handelen, evalueren, analyseren, plannen en uitvoeren. Uit de schoolbespreking komt een mogelijke verbeteraanpak op schoolniveau voort. Uit de groepsbespreking per leerjaar komen vervolgens mogelijke interventies op groeps- en leerlingniveau voort voor de duur van een halfjaar. Deze verbeteraanpak en interventies evalueren we tussen twee schoolbesprekingen in; dus na tien weken. De verbeteraanpak en interventies gaan over concrete maatregelen om het onderwijs opbrengstgerichter dan wel passender te maken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

46,2% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,3%), wat de zorgvuldige advisering bevestigt. Slechts 6,2% zit onder advies, tegenover 11,8% landelijk. Dit sluit aan bij het beleid om adviezen bij hogere doorstroomtoetsscores naar boven bij te stellen, mits passend voor de leerling.

Sociale ontwikkeling

We willen zorgen voor een sfeer, waarbij kinderen zich prettig en veilig voelen. Respect voor elkaar staat hierbij centraal.

Respect

Eerlijk

Sociaal

Wat is de werkwijze van Katholieke basisschool De 4 Heemskinderen voor sociale ontwikkeling?

Katholieke basisschool De 4 Heemskinderen werkt aan sociale ontwikkeling aan de hand van maandelijkse thema's.

Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke basisschool De 4 Heemskinderen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke basisschool De 4 Heemskinderen gebruikt Focus PO groep 1 en 2 en observatiesysteem OPO op basis van leerlijnen CED om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke basisschool De 4 Heemskinderen?

Katholieke basisschool De 4 Heemskinderen gebruikt de methoden Kinderen en… hun sociale talenten, SOEMO-kaarten en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.