
Schoolweging
De schoolweging van De Vincent is 29,54 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,25% score voor het fundamenteel niveau overschrijdt de school ruim de landelijke norm van 85%. Dit is 3,4% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat wijst op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
IKC de Vincent overtreft de inspectienorm ruimschoots: 73,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een verwachte 47,1%. Dit is 15,6% hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert hoofdzakelijk theoretische leerwegen: 35,71% havo/vwo en 32,14% vwo. Dit is significant hoger dan regionale percentages (10,93% havo/vwo en 18,61% vwo). Tegelijk is er aandacht voor praktische routes: 3,57% vmbo-k/-(g)t advies, vergelijkbaar met landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vincent | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 81,82% van de leerlingen exact op advies presteert, 9,09% boven en 9,09% onder. De school scoort beter dan gemiddeld in adviesnauwkeurigheid (landelijk: 62,93% op advies). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Op onze school vinden we het belangrijk om een goed evenwicht te vinden in het aanleren van kennis, het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling en het aanleren van praktische vaardigheden. We geven daarom gerichte aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Daarvoor gebruiken we 'De Vreedzame School methode'. die voldoet aan de kerndoelen. Deze methode wordt expliciet en structureel ingezet. Leerkrachten zijn in staat om zowel individuele als groepshandelingsplannen te maken en in te zetten op het gebied van sociale competenties. LEES MINDER
Persoonlijk
Betrokken
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van IKC de Vincent voor sociale ontwikkeling?
Bij de kleuters wordt gewerkt met het leerlingvolgsysteem 'Kijk!'. Tweemaal per jaar wordt het leerlingvolgsysteem 'ZIEN!' ingevuld door leerkrachten, en ook door leerlingen in de groepen 5 tot en met 8. Dit zorgt voor een structurele opvolging waarna interventies op groeps- of individueel niveau plaatsvinden. Daarnaast wordt één keer per jaar een vragenlijst van 'Scholen met Succes' afgenomen.
Welke registratievormen gebruikt IKC de Vincent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC de Vincent gebruikt de volgende registratievormen: 'Kijk!', 'Zien' en 'Scholen met Succes'.