
De resultaten van Basisschool De Springplank in Etten-Leur
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Springplank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool De Springplank
De schoolweging van De Springplank Etten-Leur is 28,39 , met een spreiding van 6,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool De Springplank bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Springplank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 94.64% behaalde het fundamenteel niveau overtreft De Springplank ruimschoot de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen voldoende basisvaardigheden verwerven. De score ligt wel 1% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (95.71%), mogelijk gerelateerd aan de toenemende complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 45.83% op het streefniveau exact gelijk aan de signaleringswaarde (45.5%). Dit wijst op effectieve basiskwaliteit, waarbij de school haar onderwijs afstemt op de capaciteiten van de leerlingpopulatie. Het landelijk gemiddelde ligt met 57.30% significant hoger, wat het verschil in leerlingenpopulatie onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Springplank?
De adviezen tonen een tweespalt: 33.33% vmbo-(g)t/havo combi's tegenover 42.86% havo/vwo+. Praktijkgericht onderwijs blijft met 4.76% vmbo-b beperkt. Opvallend is het hoge aandeel dubbele adviezen (28.57%), wat past bij de relatief brede verschillen in schoolweging (spreiding 6.44). Vergeleken met omringende scholen geeft De Springplank vaker havo/vwo-advies (42.86% vs 27.24% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Springplank Etten-Leur | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.16 | 176.99 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Algemeen Van iedere leerling wordt een digitaal leerlingdossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders/verzorgers, speciale onderzoeken, handelingsplannen, overzicht van sociale, emotionele en lichamelijke ontwikkeling van het kind, observaties en test- en rapportgegevens. Op onze school worden de ontwikkelingen van alle kinderen regelmatig doorgesproken in groepsbesprekingen en leerling-besprekingen. Hierbij zijn leerkrachten, de IB-er en/of directeur aanwezig. Kinderen die in aanmerking komen voor een leerlingbespreking, worden dan uitgebreid besproken. Daartoe gebruiken we als leidraad de observaties, test- en rapportgegevens. Uit deze gesprekken komen dan interventies voort die we in de periode erna zullen toepassen om zoveel mogelijk te voldoen aan de onderwijsbehoeften van het kind. Tussenresultaten sociaal-emotioneel We kijken gepland en/of indien nodig naar de resultaten uit KanVas. Meer hierover is te lezen in het hoofdstuk Onderwijs. Tussenresultaten vakgebieden We kijken na elk toetsmoment (zowel methode afhankelijk als methode onafhankelijke toetsen) of de leerlingen de doelen behaald hebben. Wanneer dit niet het geval is, dan gaan we ervoor zorgen dat in de periode erna de doelen herhaald worden voor de kinderen, net zolang tot ze de gestelde doelen wel behaald hebben. Vaak lukt dit in de klas, soms is er hulp buiten de klas of van een externe nodig. We hebben op school twee onderwijsondersteuners om die extra hulp, naast de leerkracht, te kunnen bieden. We toetsen soms ook op maat, zodat we de groei van leerlingen nog beter kunnen monitoren. In de kleutergroepen en in groep 3 bieden we ook (preventief) taalondersteuning aan, waarbij er in kleine groepjes wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de woordenschat. Wanneer we merken dat leerlingen de einddoelen niet zullen halen gaan we in gesprek met ouders en gaan we onderwijs op maat aanbieden, zodat we leerlingen verder kunnen brengen op hun eigen ontwikkelingslijn. Dit gebeurt in de regel pas vanaf groep 6. We vinden het heel erg belangrijk om regelmatig onze keuzes en ons onderwijs te evalueren. Bijvoorbeeld wanneer een kind naar het S(B)O gaat of wanneer we besluiten tot een eigen leerlijn. Er vindt dan altijd een interne evaluatie plaats met directie, leerkrachten en intern begeleider om terug te blikken en lering te trekken uit het traject.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Springplank in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 22.22% onderadvisering (dubbel zo hoog als landelijk gemiddeld) lijkt er ruimte voor verbetering. Positief is wel dat 55.56% op advies presteert, wat aansluit bij de focus op realistische adviezen in het schoolondersteuningsplan. De school zet in op nauwe samenwerking met VO-scholen om dit verder te optimaliseren.
Sociale ontwikkeling
Binnen onze school streven we ernaar om niet alleen kennis en vaardigheden over te dragen, maar ook om onze leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden en hun rol als actieve burgers in een diverse samenleving. We geloven dat sociale ontwikkeling niet alleen plaatsvindt binnen de muren van het klaslokaal, maar ook in de interactie met verschillende gemeenschappen, zowel offline als online, lokaal en globaal. Door middel van verschillende ervaringen en reflectieve activiteiten leren onze leerlingen hoe ze respectvol kunnen omgaan met mensen die andere achtergronden en opvattingen hebben. Ze worden aangemoedigd om na te denken over hun eigen normen, waarden en persoonlijke bijdrage aan de samenleving. Burgerschapsonderwijs heeft daarom een prominente plaats binnen ons curriculum. We streven ernaar om onze leerlingen te empoweren en te inspireren om actief deel te nemen aan de maatschappij en zich in te zetten voor een rechtvaardige en inclusieve samenleving. De Springplank is met trots een ervaren gecertificeerde Kanjerschool. Alle leerkrachten zijn getraind in het geven van de Kanjerlessen en krijgen ook regelmatig een nascholingscursus. De Kanjertraining is een methode Sociaal Emotionele ontwikkeling die ingezet wordt in alle groepen. Het doel van deze methode is op een goede manier met jezelf en met een ander omgaan. Kinderen leren gedrag herkennen (door een bepaalde kleur pet uit de verhalen en rollenspelen) en te corrigeren van zichzelf en de ander. Uitgangspunten zijn: kinderen durven zichzelf te zijn kinderen voelen zich veilig kinderen voelen zich bij elkaar betrokken kinderen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen kinderen krijgen meer zelfvertrouwen De belangrijkste gedragsafspraken van de methode zijn: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee De kanjerafspraken zijn zichtbaar in alle groepen en in de gangen. Nog belangrijker is het zichtbaar in het handelen van elke leerkracht. LEES MINDER
Veiligheid/ vertrouwen
Wederzijds respect/burgerschap
Sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Springplank voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool De Springplank sluiten aan bij de schoolvisie en zijn bepaald in overleg met het team. De Kanjermethode past goed bij de visie, en Kanvas ondersteunt leerkrachten bij acties in de groep. De Kanjermethode is doorweven in de hele school. Alle medewerkers en kinderen gaan op een Kanjer-manier met elkaar om. Kanjercoördinatoren spelen hierin een belangrijke rol. Leerkrachten volgen jaarlijks een training, en nieuwe leerkrachten worden opgeleid. In groepsgesprekken met de intern begeleider worden de uitkomsten van Kanvas besproken, evenals de acties die de leerkrachten uitzetten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Springplank maakt gebruik van Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Springplank?
Basisschool De Springplank gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.