
De resultaten van Basisschool De Springplank in Etten-Leur
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Springplank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Springplank bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Springplank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Springplank
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we deze vaardigheden via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen dit cruciale niveau moet bereiken. Op Basisschool De Springplank streven we ernaar dit percentage ruimschoots te overtreffen, wat onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitieus Leren op De Springplank
Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om nog hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde dient als richtlijn om de individuele schoolprestaties te beoordelen. Op Basisschool De Springplank zetten we ons in om deze ambitieuze doelen te realiseren en onze leerlingen optimaal voor te bereiden op hun toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Springplank?
Basisschool De Springplank in Etten-Leur bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Ons onderwijs is gericht op het ontwikkelen van de kennis, vaardigheden en werkhouding die nodig zijn voor een succesvolle schoolcarrière. Wij onderhouden nauwe banden met middelbare scholen en zorgcoördinatoren om de aansluiting van ons schooladvies te waarborgen. Regelmatige terugkoppeling over de prestaties van onze oud-leerlingen helpt ons om ons onderwijsaanbod continu te verbeteren en af te stemmen op de behoeften van elke leerling. Ons schooladviestraject is een zorgvuldig proces dat al in groep 6 begint. We kijken verder dan alleen toetsresultaten en betrekken het hele leerproces, de werkhouding en de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. In groep 6 ligt de focus op oriëntatie. Ouders en leerlingen krijgen de gelegenheid om het leerlingvolgsysteem te bespreken, wat een eerste indicatie geeft van het passende vervolgonderwijs. Groep 7 markeert de fase van het voorlopig advies. Dit advies is gebaseerd op diverse toetsresultaten, zoals methodegebonden toetsen en het NIO, in combinatie met observaties van de leerkracht, werkhouding en gesprekken met ouders en de leerling. In groep 8 maken leerlingen de B8-toets en de doorstroomtoets. Het schooladvies wordt begin november opgesteld na een startgesprek en kan in januari worden bijgesteld op basis van de toetsresultaten. Het definitieve advies wordt in februari/maart bepaald, waarna de aanmelding bij de middelbare school plaatsvindt. Voor vragen over het schooladviestraject of behoefte aan extra ondersteuning, staan de leerkracht, de intern begeleider en de directie van Basisschool De Springplank klaar om u te adviseren en te begeleiden. Uw betrokkenheid is essentieel in deze belangrijke fase.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool De Springplank Etten-Leur
Bij Basisschool De Springplank in Etten-Leur focussen we op de complete ontwikkeling van uw kind. Naast academische kennis stimuleren we actief sociale vaardigheden en de persoonlijke groei tot verantwoordelijke burgers in onze diverse maatschappij. Wij geloven dat leren over sociale interactie verder reikt dan het klaslokaal; het omvat alle contacten, zowel online als offline, dichtbij en verder weg. Door middel van boeiende ervaringen en reflectieve activiteiten leren kinderen hoe ze respectvol kunnen omgaan met diversiteit in achtergronden en meningen. Ze worden aangemoedigd om hun eigen waarden te verkennen en na te denken over hun bijdrage aan een betere samenleving. Burgerschapsonderwijs is integraal onderdeel van ons lesprogramma, met als doel kinderen te inspireren tot actieve maatschappelijke deelname en een positieve bijdrage aan een inclusieve wereld. De Springplank is trots gecertificeerd als Kanjerschool. Al onze leerkrachten zijn gespecialiseerd in de Kanjertrainingen en volgen regelmatig bijscholing. Deze bewezen methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in alle klassen toegepast. Het kernidee is het bevorderen van positieve interacties met zichzelf en met anderen. Kinderen leren gedragspatronen te herkennen en te sturen, ondersteund door de verhalen en rollenspellen uit de Kanjertraining. Onze kernprincipes zijn: Kinderen durven zichzelf te zijn. Kinderen voelen zich veilig en gewaardeerd. Kinderen tonen betrokkenheid bij elkaar. Kinderen kunnen hun gevoelens uiten. Kinderen bouwen zelfvertrouwen op. Deze principes worden zichtbaar gemaakt in de groepen en gangen, maar vooral in de dagelijkse omgang van onze leerkrachten, die de Kanjerafspraken actief uitdragen: We vertrouwen elkaar. We helpen elkaar. We werken samen. We hebben plezier. We doen mee.
Veiligheid en vertrouwen
Wederzijds respect en actief burgerschap
Sociale vaardigheid en zelfredzaamheid
Wat is de aanpak van De Springplank voor sociale ontwikkeling?
Onze kernwaarden, die aansluiten bij onze schoolvisie, zijn zorgvuldig bepaald door ons team. De keuze voor de Kanjermethode en het registratieplatform Kanvas is gebaseerd op de naadloze aansluiting met onze visie. De Kanjermethode is verweven door de gehele school; elke leerkracht en elk kind hanteert deze 'kanjer-manier' van omgaan met elkaar. Onze kanjercoördinatoren fungeren als aanjagers, en alle leerkrachten ontvangen jaarlijkse trainingen, inclusief nieuwe collega's. In groepsgesprekken met de intern begeleider en kanjercoördinator worden de resultaten uit Kanvas besproken en worden actiepunten voor de komende periode vastgesteld. Onze school is een ontmoetingsplek waar kinderen en ouders met diverse achtergronden en overtuigingen elkaar ontmoeten op basis van gelijkwaardigheid en respect. Wij bieden kwalitatief hoogstaand onderwijs dat de optimale ontwikkeling van elk kind bevordert. Door een uitdagende, positieve en veilige leeromgeving te creëren, erkennen en stimuleren we het unieke talent van uw kind. We leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, hun medemens en hun omgeving.
Welke tools worden gebruikt om sociale vooruitgang bij te houden?
Bij Basisschool De Springplank houden we sociale vooruitgang nauwkeurig bij met behulp van de volgende registratietool:
- Kanvas
Welke methoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren?
Voor sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool De Springplank gebruik van:
- Kanjer trainingen
Onderwijsinspectie Rapport Basisschool De Springplank Etten-Leur
Ontdek de kwaliteiten van Basisschool De Springplank in Etten-Leur, waar wij streven naar uitmuntend onderwijs voor elke leerling. Onze school, gelegen aan de Kraanvogel 22, biedt een veilige en stimulerende leeromgeving voor 160 kinderen. Wij geloven in een persoonlijke benadering, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. De kwaliteit van ons onderwijs wordt periodiek getoetst door de Onderwijsinspectie. Wij nodigen u van harte uit om de officiële bevindingen te bekijken en te zien hoe wij continu werken aan verbetering.