Basisschool De Ester
St. Machutusweg 2 A
5364 RB Escharen

Schoolweging

Schoolweging
27.86
Spreiding
5.32

De schoolweging van De Ester is 27,86 , met een spreiding van 5,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 100% score overtroeft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Alle leerlingen beheersen het basisniveau voor taal en rekenen, een prestatie die 3,5 procentpunt hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 50,6%, net boven de inspectienorm van 50,1%. Dit geeft aan dat de meerderheid van de leerlingen het gevraagde hogere niveau voor taal en rekenen bereikt. De score ligt wel 10,5 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 20% voor elk adviesniveau van vmbo-b/k tot vwo. Dit contrasteert met regionale trends waar vwo-adviezen gemiddeld 18,6% bedragen. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1,01% is. De focus ligt dus op theoretische doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe EsterGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Grote schoolbespreking Doel: Het doel van de grote schoolbespreking is het tussentijds bespreken wat het effect is van de verbeteraanpak en/of interventies. De grote schoolbespreking vindt plaats na de CITO-Lovs toetsen en duurt maximaal een dagdeel. Structuur: De schoolbespreking bestaat uit een schoolgerichte en groepsgerichte fase. In de schoolgerichte fase en groepsgerichte fase bespreken we voor de groepen 3 tot en met 8 de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, spelling en technisch lezen besproken en voor de groepen 1 – 2 de vakgebieden beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en fonemisch bewustzijn. Beide fases zijn opgedeeld in drie stappen: evaluatie, analyse en planning. Tijdens de grote schoolbespreking bespreken we of we de schoolambities behalen. Als dit niet zo is, dan stellen we, indien we dit noodzakelijk vinden, een verbeteraanpak op schoolniveau of een interventie op groepsniveau. De schoolbespreking bestaat uit een schoolgerichte en groepsgerichte fase. In de schoolgerichte fase en groepsgerichte fase bespreken we voor de groepen 3 tot en met 8 de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, spelling en technisch lezen besproken en voor de groepen 1 – 2 de vakgebieden beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en fonemisch bewustzijn. Korte schoolbespreking: Doel: Het doel van de kleine schoolbespreking is het tussentijds bespreken wat het effect is van de verbeteraanpak en/of interventies. De kleine schoolbespreking vindt tweemaal per jaar plaats, ongeveer tien weken na de grote schoolbespreking, en duurt maximaal een uur. Structuur: Terugkijken Wat leveren de verbeteraanpak en de interventies tot nu toe op? Waaruit leidt je dat af? Kijk naar de leerdoelbeheersing (tussendoelen/observaties) en de betrokkenheid van de leerling. Zijn de leerlingen in staat het geleerde van de afgelopen 10 weken toe te passen in een onbekende situatie? Waaruit leidt je dat af? Voorspellen Doe eens een voorspelling van wat we tijdens de volgende bespreking te zien krijgen wat betreft de school- of groepsopbrengsten; Welke interventies moeten eventueel worden bijgesteld? Leerlingbespreking Tweemaal per jaar is er formeel gelegenheid om met de intern begeleider leerlingen te bespreken bij wie de verbeteraanpak(ken) en/of interventie(s) niet tot het gewenste resultaat leiden. Daarnaast is er gelegenheid om leerlingen te bespreken waarover leraren zich zorgen maken of graag eens wil sparren op cognitief en/of sociaal emotioneel gebied.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

100% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,9% landelijk. Het volledig ontbreken van onder- of bovenadvies is uniek en suggereert uiterst nauwkeurige adviesvorming. Mogelijke verklaring is de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het van groot belang dat iedereen mag zijn wie hij/zij is en hebben respect voor elkaar. We dragen op deze manier gezamenlijk zorg voor een goed leefklimaat binnen de school. Door kinderen een kritische en rechtvaardige houding aan te leren, willen we bereiken dat ze in conflictsituaties geen fysiek en verbaal geweld gebruiken. Wij leren de kinderen op een vreedzame en constructieve manier problemen op te lossen. Onze aanpak is erop gericht preventief te zijn. Voor een optimaal pedagogisch klimaat hebben we onderling afspraken gemaakt, op schoolniveau en in de groep. Daarnaast is er een gedragsprotocol en pestprotocol, hebben we een leerlingenraad en is er een open houding en dito communicatie met de leerlingen, ouders en binnen het team. We maken kinderen medeverantwoordelijk voor de sfeer in de groep. De klassenregels en missie die de leerlingen samen opstellen, zijn de leidraad hiervoor. Op deze manier staat het gewenste gedrag en de omgang met elkaar centraal. Dit is een cruciale voorwaarde om samen te werken, te overleggen en te organiseren. LEES MINDER

Respect voor elkaar

Zijn wie je bent

Goed leefklimaat

Wat is de werkwijze van Basisschool De Ester voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Ester besteedt aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, waarbij het herkennen, begrijpen en omgaan met eigen gevoelens en die van anderen centraal staat. Burgerschap wordt gezien als 'leren door' en 'leren van' in een sociale omgeving, met ruimte voor diversiteit. Burgerschap komt aan bod via de thematische methode ‘Alles-in-1’ en in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Ester om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Ester gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Ester?

Basisschool De Ester gebruikt de methoden Kwink en Klassenkracht voor sociaal-emotioneel leren.