
Schoolweging
De schoolweging van Torenlei is 27,94 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Desondanks ligt dit iets onder het landelijk gemiddelde van 96,4%. De school scoort vooral sterk op begrijpend lezen, dankzij de ingezette taaltutorinterventies.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt met 47,6% net niet gehaald (signaleringswaarde 50,1%). Dit ligt lager dan het landelijk gemiddelde van 61,1%, wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding (5,75) in de leerlingenpopulatie. De school zet extra in op maatwerk via het 'ontwikkelingsgericht leren'-programma om deze resultaten te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op de vmbo-(g)t-route (38,5%), gevolgd door gecombineerde adviezen als vmbo-(g)t/havo (15,4%) en havo/vwo (15,4%). Het aandeel praktijkonderwijs (7,7% vmbo-b/k) ligt iets hoger dan het regionaal gemiddelde (5,5%), wat past bij de bredere spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Torenlei | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
IEP-leerlingvolgsysteem (IEP = Inzicht in Eigen Profiel) Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Het IEP leerlingvolgsysteem, wat we op Torenlei hanteren, houdt daar rekening mee. Het geeft ons inzicht in waar een kind nu staat en hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken leerlingen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en waar we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. De toetsen van IEP worden 2x per jaar afgenomen: * Taalverzorging (groep 3 t/m 8) * Technisch lezen (groep 3 t/m 8) * Lezen (groep 4 t/m 8) * Rekenen (groep 3 t/m 8) * Hart en Handen (groep 3 t/m 8) Kinderen krijgen twee keer per jaar een rapport. Het eerste rapport wordt na ongeveer 20 weken onderwijs meegegeven. Het tweede rapport aan het eind van het schooljaar. Het komend schooljaar gaan we ons huidige rapport vervangen door een ander rapport, waarin de groei die kinderen op de verschillende vakgebieden gemaakt hebben, beter zichtbaar wordt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
87,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau in het VO, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 6,25% zit onder advies (landelijk 11,8%), wat wijst op realistische advisering. De doorlopende begeleiding tussen groep 8 en de middelbare school draagt hieraan bij, zoals beschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
Wij willen graag dat alle kinderen en leerkrachten met plezier naar school komen. Een veilige, vertrouwde leeromgeving en wederzijds respect is daarvoor heel belangrijk. Daarom werken wij met KiVa. De KiVa-aanpak werkt! KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ons motto luidt dan ook: ‘samen maken wij er een fijne school van!’ Bovendien is KiVa het eerste en enige programma voor basisscholen waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het werkt. Uit wetenschappelijk onderzoek van o.a. de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat KiVa: Het school- en leerklimaat sterk verbetert; De leeropbrengsten verhoogt en leerprestaties verbetert; Het welbevinden van de leerlingen verhoogt; Effectief is in het tegengaan van pesten (preventief) en het oplossen daarvan (curatief); Depressieve gevoelens bij leerlingen voorkomt en vermindert; Leerkrachten vaardigheden aanleert om groepsproblemen te voorkomen en te verhelpen. Ook is er een werkgroep geformeerd van ouders en medewerkers, die zich buigt over de verdere concretisering van de 4 kernwaarden in gedrag (vertrouwen, samen, creatief, kritisch). Hoe kan ik de 4 kernwaarden concreet terugzien in onze school? Wat betekent dit voor het gedrag van leerlingen, van personeel en van ouders? Welk gedrag hoort hierbij en wat is er nodig om dit te bereiken? LEES MINDER
Vertrouwen
Samen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Torenlei voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Kindcentrum Torenlei zijn tot stand gekomen in overleg met het team, de leerlingenraad en de locatieraad, waarbij ook ouders betrokken zijn. De sociale ontwikkeling wordt in kaart gebracht met behulp van de KiVa-monitor. Met de KiVa monitor kunnen beleid worden ontwikkeld, getoetst en verbeterd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Torenlei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Torenlei gebruikt de KiVa monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Torenlei?
Kindcentrum Torenlei gebruikt KiVa, Taakspel en De Gouden weken als methoden voor sociaal-emotioneel leren.