
Schoolweging
De schoolweging van Nicolaas Erp is 27,11 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,67% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
75,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau (tegen een streefwaarde van 51,8%). Dit toont aan dat de school ruim boven de inspectienorm presteert, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,27% havo/vwo en 18,18% vwo-advies. Dit is hoger dan de regionale vergelijkingscijfers (10,93% en 18,61%). Praktijkgericht onderwijs (vmbo-k) blijft met 9,09% juist onder het regionale gemiddelde (9,17%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nicolaas Erp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Nicolaas streven we zo hoog mogelijke opbrengsten na m.b.t. Lezen, Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we het leerlingvolgsysteem ParnasSys om de ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de groepsbesprekingen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. In groep 1/2/3 wordt gebruik gemaakt van het Digikeuzebord met de daarbij behorende leerlijnen. Vanaf groep 3 worden de resultaten van de methodegebonden toetsen van Gynzy regelmatig geanalyseerd om een aankomende periode vorm te geven. We geven de leerlingen inzicht in hun eigen ontwikkeling door de resultaten met hen op niveau te bespreken. We laten hen zo groeien in eigenaarschap en maken daardoor leren zichtbaar! Twee keer per jaar maken de leerkrachten gezamenlijk een analyse van de behaalde LIB-resultaten. Naar aanleiding van deze analyse wordt op de 4 hoofdvakgebieden een datamuur gemaakt. De datamuur geeft een duidelijk overzicht van het niveau, benodigde instructie en het beredeneerd afwijken. Naast de LIB-resultaten wordt gebruik gemaakt van actuele data.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage leerlingen presteert onder advies: 57,14% tegen 11,81% landelijk. Dit vraagt om analyse van de doorstroombegeleiding. Positief is wel dat 42,86% van de leerlingen op adviesniveau presteert, wat aansluit bij de transparante adviesprocedure met pré-adviesgesprekken.
Sociale ontwikkeling
Wij willen een school zijn waar kinderen graag zijn en waar hun cognitieve en sociaal-emotionele mogelijkheden optimaal worden ontwikkeld. Wij zijn een school waar kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig en geaccepteerd voelen. Wij vinden een goed en veilig leer- en leefklimaat erg belangrijk. Dit bereiken we door gebruik te maken van Taakspel, het pedagogisch programma 'De Fijne School' en 'WonderWoorden'.
Betrokkenheid en welbevinden
Verantwoordelijkheid
Eigenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Nicolaas voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Nicolaas start het schooljaar met een 'fijne week', waarin contact tussen kinderen onderling en met de leerkracht centraal staat. De school gebruikt het programma de Wonder Woorden om kinderen te leren zelfstandig onderlinge problemen en conflicten op te lossen, door gebruik te maken van de 'Ik-boodschap' en de 'Sorry-boodschap'. Het programma Taakspel wordt ook gebruikt om op een positieve manier het gewenste gedrag te benoemen en een prettig werkklimaat te creëren. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen met behulp van het volgsysteem Kind in Beeld. Aan het begin van het schooljaar is er een welbevingsgesprek waarin de inbreng van de ouders en de leerling centraal staat. Ouders en kind vullen van tevoren een 'praatpapiertje' in.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Nicolaas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Nicolaas gebruikt Digibordkeuze voor groep 1/2 en Kind in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.