
Schoolweging
De schoolweging van De Empel is 28,82 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,69% behaalde fundamentele niveaus overtreft De Empel zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,45%). Deze consistent hoge score onderstreept het effect van de vroegtijdige signalering van leerachterstanden die in het schoolplan wordt beschreven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,09% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1% en het vergelijkingsgemiddelde (61,13%). Deze prestatie is significant gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,82). De school scoort vooral sterk op rekenvaardigheid, wat aansluit bij de focus op gepersonaliseerde leerroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een ambitieus adviesprofiel: 28,57% vwo-advies tegenover 18,61% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkonderwijsadviezen blijft beperkt tot 0% (landelijk 1,01%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (42,87% vmbo-k/gt en vmbo-gt/havo), wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen. Dit profiel past bij de 'opbrengstgerichte focus' uit het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Empel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Empel streven we zo hoog mogelijke opbrengsten na m.b.t. met name Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we het leerlingvolgsysteem ParnasSys om de ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de groepsbesprekingen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. In groep 1/2 wordt er gebruik gemaakt van het Digikeuzebord met de daarbij behorende leerlijnen. Vanaf groep 3 worden de resultaten van de methode gebonden toetsen en de resultaten uit Gynzy regelmatig geanalyseerd om een aankomende periode vorm te geven. We geven de leerlingen inzicht in hun eigen ontwikkeling door de resultaten met hen op niveau te bespreken. We laten hen zo groeien in eigenaarschap en maken daardoor leren zichtbaar! Twee keer per jaar maken de leerkrachten gezamenlijk een analyse van de behaalde Leerling in Beeld-resultaten. Naar aanleiding van deze analyse wordt op de 4 hoofdvakgebieden een datamuur gemaakt. De datamuur geeft een duidelijk overzicht van het niveau, benodigde instructie en het beredeneerd afwijken. Naast de Leerling in Beeld-resultaten wordt gebruik gemaakt van actuele data. In groep 7 maken de kinderen de aansluitingstoets van AMN. In groep 8 maken de kinderen de doorstroomtoets van AMN. Schooljaar 2023-2024 De Midden toetsen Rekenen en wiskunde: Groepen 7 en 8 scoren op het landelijk gemiddelde. Groepen 4 scoort onder het landelijk gemiddelde en groep 3, 5 en 6 scoren boven het landelijk gemiddelde. Begrijpend lezen: Groep 7 scoort op het landelijk gemiddelde. Groep 5, 6 en 8 scoren boven het landelijk gemiddeld. Spelling: Groep 7 scoort op het landelijk gemiddelde. Groep 4 scoort onder het landelijk gemiddelde. Groep 3, 5, 6, en 8 scoren boven landelijk gemiddelde. De Eind toetsen Rekenen: Onder landelijk gemiddelde Lezen: Ruim boven landelijk gemiddelde Taalverzorging: boven landelijk gemiddelde
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat 3,7% boven het vergelijkingsgemiddelde ligt. Met slechts 12,5% onderadvisering (vs. 11,81% landelijk) toont de school realistische adviesvoering. De 20,83% bovenadvisering onderstreept de groeigerichte aanpak, mogelijk beïnvloed door het doorlopende leerlingvolgsysteem tot klas 3 VO.
Sociale ontwikkeling
Y ou are good. Je bent goed zoals je bent O pkomen. Opkomen voor jezelf en zelf oplossen van ruzies U itgaan van het goede A llemaal samen. Op deze school werken wij prettig samen R espect. Ik laat merken dat ik een ander respecteer E lkaar helpen. We helpen elkaar om het zelf te kunnen G edrag. Van mijn gedrag heeft een ander geen last O mgeving. Wij zorgen goed voor onze spullen en houden onze school schoon O mgeving. Wij denken ook aan YAG buiten school D oen! We nemen ons werk serieus en zijn trots op wat wij doen LEES MINDER
Betrokkenheid en welbevinden
Verantwoordelijkheid
Eigenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Empel voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Empel werkt aan een positieve leefsfeer en groepsvorming. De school en groep bieden veiligheid, vertrouwen en grenzen. De 'You Are Good' boodschap wordt schoolbreed uitgedragen. Er is een gevarieerd activiteitenaanbod in alle groepen, met binnenkomers en afsluiters voor echt contact. Leerkrachten, directie en ouders werken samen. De leerkracht doet zelf mee. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling met het volgsysteem 'Leerling in beeld' en startgesprekken vanaf groep 5 met leerling, ouders en leerkracht.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Empel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Empel gebruikt het Digikeuzebord voor groep 1/2 en het volgsysteem 'Leerling in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Empel?
Basisschool De Empel gebruikt Taakspel, 'You Are Good', de 'WonderWoorden Winkel' en 'Vreedzameschool' als bronnenboek voor sociaal-emotioneel leren.