Bernhardschool Ermelo
Wiekslag 25
3853 BG Ermelo

Schoolweging

Schoolweging
29.35
Spreiding
5.88

De schoolweging van Bernhardschool Ermelo is 29,35 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,6% behaalde het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Ook scoort ze hoger dan vergelijkbare scholen (95,9%), wat wijst op effectieve basisvaardighedendidactiek.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,4% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie en overtreft het vergelijkingspercentage (57,8%) significant.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 48% havo/havo-vwo/vwo-advies tegenover 36,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (32% vs. 16,5% regio), wat past bij de sterke taal- en rekenresultaten. Praktijkonderwijs komt met 0% duidelijk minder voor dan gemiddeld (1,01% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBernhardschool ErmeloGemeente AmsterdamNederland
LIB178.36176.87175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,7% van de leerlingen zit na 3 jaar op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 9,5% presteert onder advies, wat lager is dan de regio (11,8%). Dit bevestigt de adequate advisering en aansluiting op het VO.