Basisschool Arendshorst in Ermelo

Het team van Basisschool Arendshorst in Ermelo

Current section: team
Zwaluwstraat 1
3853 Ermelo

Zie hier hoe het team van Basisschool Arendshorst is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Arendshorst. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Arendshorst bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Arendshorst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Arendshorst zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.8%)
Man (6.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Arendshorst. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (18.8%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (6.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Arendshorst werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Arendshorst gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Arendshorst: Soepele Overgang

Op Basisschool Arendshorst zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, ook bij afwezigheid van leerkrachten. Of het nu gaat om kortstondige ziekte of langerdurig verlof zoals ouderschapsverlof, ons prioriteit is een ononderbroken leerproces voor uw kind. We zetten ons actief in om de best mogelijke vervanging te regelen. Dit doen we door interne leerkrachten in te zetten of gebruik te maken van een gespecialiseerd invalpool. Deze pool bestaat uit ervaren leerkrachten die verbonden zijn aan onze onderwijsstichting, wat zorgt voor een consistente kwaliteit. Onze invalkrachten ontvangen uitstekende begeleiding en ondersteuning, conform de afspraken binnen onze stichting. Dit garandeert dat zij effectief kunnen bijdragen aan het onderwijs op Arendshorst. Mocht het onverhoopt toch nodig zijn dat een kind tijdelijk thuis blijft, dan informeren we u hierover zo snel mogelijk. In situaties waarin thuisopvang niet mogelijk is, moedigen we u aan contact op te nemen met de directie. Samen zoeken we naar passende oplossingen om de impact op uw kind te minimaliseren en het onderwijs zoveel mogelijk te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Arendshorst werken we middels een jaarklassen systeem. De groepen zijn ingedeeld in combinatiegroepen. We hebben een groep 1/2, een groep 3/4, een groep 5/6 en een groep 7/8.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool Arendshorst: Specialisten voor Uw Kind

2

Taal en Rekenen: Specialistische Hulp bij Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Arendshorst
Leesspecialist Basisschool

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Arendshorst zetten we in op optimale taal- en rekenontwikkeling. Een van onze leerkrachten is specifiek opgeleid als Blink Leesspecialist. Deze specialist biedt gerichte ondersteuning om de leesvaardigheid van onze leerlingen naar een hoger niveau te tillen. Samen met de intern begeleider zorgen we voor een breed scala aan leermiddelen en methodieken.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke sociaal-emotionele specialisten aangesteld zijn, besteedt het hele team van Arendshorst veel aandacht aan het welzijn van elk kind. We creëren een veilige en positieve sfeer waarin kinderen zich gewaardeerd voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Vragen over sociaal-emotionele ontwikkeling worden door de leerkrachten en intern begeleider met zorg behandeld.

0

Gedrag en Werkhouding: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De aanpak van gedrag en werkhouding is een integraal onderdeel van ons onderwijs op Arendshorst. We hanteren gedifferentieerde instructie en bieden individuele begeleiding waar nodig. Onze leerkrachten zijn deskundig in het signaleren en begeleiden van diverse leerstijlen en werkhoudingen. De intern begeleider ondersteunt hen hierbij om de leerprestaties van alle leerlingen te maximaliseren.

0

Motorische Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Beweging is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Op Basisschool Arendshorst stimuleren we de motorische vaardigheden van onze leerlingen door middel van uitdagende gymlessen en speelactiviteiten. Onze leerkrachten zorgen voor een gevarieerd aanbod dat de grove en fijne motoriek ten goede komt. We streven ernaar dat elk kind met plezier beweegt en zich fysiek verder ontwikkelt.

0

Medische en Verzorgende Ondersteuning op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, externe professionals. De school heeft procedures om zorg te dragen voor leerlingen die extra medische aandacht behoeven. De leerkrachten zijn getraind om signalen op te vangen en adequaat te handelen. De schoolleiding en de intern begeleider coördineren de benodigde ondersteuning om een veilige omgeving te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
2
Totaal specialisten
2
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
TOP-klas deeltijd HB-onderwijs
Kinderopvang Beertje Puk (externe organisatie)

Ontdek Onze Expertise in Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Toelichting van Basisschool Arendshorst

Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van Basisschool Arendshorst Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is een cruciaal document dat de onderwijsbehoeften van elke leerling centraal stelt. Het biedt een helder inzicht in de specifieke ondersteuning die onze school kan bieden, zowel wat we wel als niet kunnen realiseren voor uw kind. Dit profiel fungeert als een transparant communicatiemiddel met ouders, waarin ook onze schoolvisie, ontwikkelpunten en ambitie op het gebied van extra ondersteuning worden uiteengezet. Het SOP is essentieel voor het waarborgen van basisondersteuning en dient als monitoringstool voor ons samenwerkingsverband. De medezeggenschapsraad speelt hierin een adviserende rol, wat onze betrokkenheid bij kwalitatief goed onderwijs onderstreept. Ons Zorghandboek: Praktische Begeleiding en Procedures Naast het SOP hebben we een speciaal Zorghandboek ontwikkeld. Dit document beschrijft gedetailleerd hoe de leerlingondersteuning op De Arendshorst is georganiseerd en welke procedures we volgen. Het Zorghandboek informeert onze leerkrachten over de beschikbare begeleidingsmogelijkheden en stappenplannen om leerlingen optimaal te ondersteunen. Het is ook een waardevolle bron voor ouders die meer willen weten over het begeleidingstraject van hun kind. We richten ons hierin op kinderen die uitdagingen ervaren in hun ontwikkeling en ondersteunen onze groepsleerkrachten actief bij het creëren van een stimulerende leeromgeving. Wat Betekent een 'Zorgleerling' bij Ons? Een 'zorgleerling' is een kind dat extra ondersteuning nodig heeft vanwege belemmeringen in de ontwikkeling. Dit kan variëren van cognitieve uitdagingen, zoals een ontwikkelingsachterstand, tot sociaal-emotionele instabiliteit, thuissituatie-invloeden of gedragsproblemen, al dan niet met een dalende trend. Ook kinderen die juist meer aankunnen, vallen hieronder. Ons Zorghandboek beschrijft nauwkeurig hoe deze extra hulp wordt gerealiseerd, aangevraagd en geleverd, zodat elk kind de aandacht krijgt die het verdient. Passend Onderwijs en Samenwerking met SWV Zeeluwe PO 2509 Basisschool Arendshorst gelooft dat elk kind recht heeft op uitstekend onderwijs, inclusief extra ondersteuning. De Wet op Passend Onderwijs garandeert dat scholen in een regio samenwerken om voor ieder kind een passende plek te vinden. Wij zijn trots om deel uit te maken van Samenwerkingsverband Zeeluwe PO 2509. Meer informatie over onze samenwerking en de mogelijkheden binnen het samenwerkingsverband vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl. Onze Ambitie: Verbetering van Plusaanbod en Expertise Wij streven ernaar om leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, nog beter te begeleiden. Momenteel voldoen we uitstekend aan de onderwijsbehoeften van onze zorgleerlingen. Voor leerlingen met een 'plus' willen we ons aanbod verder verrijken met specialistische expertise. Komend schooljaar intensiveert ons team de samenwerking met externe specialisten om onze begeleiding voor plusleerlingen te optimaliseren. Door gerichte teamtrainingen vergroten we de vaardigheden van leerkrachten in het uitdagen van deze leerlingen tijdens instructiemomenten. We werken aan een uitgebreide inventarisatie van ons plusaanbod en borgen de inzet van 'Rekentijgers' voor een nog sterkere rekenvaardigheid.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en schoolplan

Welke doelen staan in het schoolplan?

Onze streefbeelden in doelen voor 2024-2025 zijn: 1. De Arendshorst heeft opbrengsten passend bij de leerlingpopulatie. Wat betreft de opbrengsten zal de nadruk komen te liggen op ons leesonderwijs. Schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met Blink een nieuwe gecombineerde leesmethode voor technische- en begrijpend lezen. Tijdens schooljaar 2024-2025 zal de nadruk liggen op het borgen van de methode Blink. 2. Op De Arendshorst voelen ouders zich betrokken bij de school. Tijdens schooljaar 2024-2025 zullen wij onze kijkmomenten en breng- en haalmomenten evalueren en indien nodig bijstellen. Daarnaast willen we met het team gaan onderzoeken hoe we ouders nog meer kunnen betrekken bij ons onderwijs door ze meer deelgenoot te maken van vieringen en afsluitingen van onze thema's. 3. Op De Arendshorst geven leerkrachten doelgerichte en effectieve instructies. Tijdens de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 is er veel geïnvesteerd in trainingen om onze instructies te versterken. Afstemming op de verschillende niveaus vergt nog verdere aandacht. In 2024 - 2025 gaan we hiermee door. 4. Op De Arendshorst is extra aandacht voor het trainen van sociale vaardigheden en weerbaarheid van de leerlingen. M.i.v. schooljaar 2024 - 2025 werken we in alle klassen met de Kanjertraining. In dit schooljaar wordt het team geschoold en werken we in de klassen met de kinderen volgens deze methode. 5. We versterken ons rekenonderwijs met een passende aanvullende methode en materialen voor de instructies Tijdens schooljaar 2024-2025 zullen de leerkrachten de cursus Met Sprongen Vooruit gaan volgen. Met Sprongen Vooruit biedt materialen en activiteiten om de rekeninstructies meer gepaard te laten gaan met ervarend en bewegend leren. 6. We leggen onze kwaliteitsstructuur vast met gebruik van kwaliteitskaarten. Tijdens schooljaar 2022-2023 was er het streven om een kwaliteitskaart voor ons reken- en taalonderwijs te maken. Wij zijn gedurende het schooljaar 2023-2024 tot de conclusie gekomen dat we ons totale onderwijs in een kwaliteitsstructuur willen vastleggen. Hier gaan we in 2024 - 2025 mee aan de slag. Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe Elk kind heeft recht op goed onderwijs, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden.(Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl) (Onze school is aangesloten bij het SWV 2305 PO. Meer informatie vindt u op de website van SWV 2305 PO: www.2305po.nl) Aurora basisonderwijs = Kenniscentrum Onderwijs Aurora basisonderwijs (Stichting Proo) is Kenniscentrum Onderwijs Daarmee bedoelen we dat de expertise van alle medewerkers bij elkaar komt en samen vormen wij Kenniscentrum Onderwijs. Met een collegiale database en een specialistenteam kunnen we tegemoet komen aan de verschillende (leer)behoeftes van de kinderen op de basisscholen en de leerkrachten ondersteunen bij hun hulpvragen. Binnen het Kenniscentrum Onderwijs hebben we expertise op allerhande gebieden: rekenen, taal, hoogbegaafdheid, didactisch beeldcoachen, gedrag, het jonge kind, starterscoach, taal/begrijpend lezen/NT2, groep 8, software voor interventies bij technisch lezen (BOUW, Letterster, Read&Write), rekenen, ict-vaardigheden. We hebben 2 orthopedagogen (waarvan 1GZ-psycholoog/orthopedagoog) in dienst die de scholen van Aurora basisonderwijs ondersteunen in de begeleiding van leerlingen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Dit kan zijn vanwege hun manier van leren (door bijvoorbeeld beperkte begaafdheid, (hoog)begaafdheid of een leerstoornis), vanwege hun gedrag of vanwege emotionele problemen. Als de extra hulp op een school te weinig effect heeft, kan de intern begeleider een onderzoek aanvragen bij de orthopedagogen. Voordat de extra hulp van de orthopedagogen voor het kind wordt ingeschakeld, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld. De orthopedagoog onderzoekt het kind door middel van observaties en testen. Daarnaast bestudeert zij de informatie die ouders over het kind leveren en samen met de informatie van de leerkracht ontstaat zo een beeld van de ondersteuningsbehoefte. In gesprek met elkaar (ouders, leerkracht, intern begeleider en orthopedagoog) wordt vervolgens een plan van aanpak gemaakt. Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe Binnen onze stichting is het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe opgericht. Binnen het Expertisecentrum zijn groepsleerkrachten en orthopedagogen werkzaam. Zij richten zich op passend onderwijsaanbod voor hoogbegaafde kinderen. Daarnaast dragen zij zorg voor het bijbehorende beleid hierop en verzorgen zij teamscholingen op maat en consultaties met betrekking tot vragen omtrent hoogbegaafde kinderen. Het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe heeft zich tot doel gesteld het onderwijsaanbod voor (hoog)begaafde kinderen in de ruimste zin van het woord te optimaliseren. Meer informatie kunt u vinden op de website expertisecentrumhb.stichtingproo.nl, of u kunt contact opnemen met Betteke Wittenberg, projectleider (telefoonnummer 06-83905163).

Hoe bereikt de school de doelen?

Enkele van bovenstaand beschreven doelen zijn lange termijndoelen die schooljaar overstijgend zijn. Zo werken we continu aan de verbetering van onze kwaliteitscultuur en onze kwaliteitsstructuur. Ook het geven van doelgerichte effectieve instructies is een terugkerend doel. Andere doelen zijn specifiek als nieuw doel opgenomen in ons schooljaarplan 2024 - 2025. Evalueren doen we met het team tijdens teamvergaderingen en studiedagen. Waar nodig passen we de planning aan en stellen we onze doelen bij. Wanneer de toetsopbrengsten deel uitmaken van de evaluaties, gebeurt dit mede door directie en IB-er bij het maken van de schoolrapportage, zoals na de CITO toetsmomenten in februari en juni en met het gebruik van de resultaten vanuit de doorstroomtoets (groep 8). Kwaliteitszorgsysteem Aurora basisonderwijs (St. Proo) werkt met een kwaliteitszorgsysteem. Daarin staat uitgewerkt welke kwaliteit wij als stichting nastreven en hoe wij die kwaliteit voornemen te bereiken. Op schoolniveau is dat kwaliteitszorgsysteem schoolspecifiek uitgewerkt. In het strategisch beleidsplan staan de doelen die voor alle scholen gelden beschreven. In het schoolplan 2019-2023 staan de doelen voor iedere school beschreven. Er komt een nieuw plan per 2024 - 2025. In het jaarplan worden de specifieke doelen voor het aankomende schooljaar opgenomen en de activiteiten en voorwaarden om die gestelde doelen te bereiken. De school stelt aan het einde van ieder schooljaar een jaarverslag op. Het schoolplan en het jaarplan worden aan de MR voor instemming aangeboden; het jaarverslag ter informatie .Meer informatie over de uitwerking van dat kwaliteitszorgsysteem is in ons eigen schoolondersteunings-profiel (SOP) te vinden, dit document staat op onze website.

Optimale Start op Basisschool Arendshorst: Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Basisschool Arendshorst zorgen we voor een warme en naadloze overgang van kinderopvang naar ons basisonderwijs. Met uw goedkeuring faciliteren we een 'warme overdracht', waardoor uw kind zich direct thuis voelt. Onze groepen 1 en 2 werken thematisch aan uitdagende activiteiten die aansluiten bij de kerndoelen. De ontwikkeling van elk kind volgen we nauwgezet via het digitale systeem Parnassys, met speciale aandacht voor de leerlijnen. De combinatiegroep 1-2 biedt unieke voordelen. Kinderen kunnen deelnemen aan activiteiten die perfect passen bij hun huidige ontwikkelingsniveau. Dit geldt zowel voor het ontwikkelen van beginnende reken- en taalvaardigheden als voor het bredere kleuterprogramma. Deze aanpak garandeert een doorlopende leerlijn en een uitstekende voorbereiding op groep 3.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Arendshorst specifieke ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Arendshorst biedt een rijk en gestructureerd programma voor jonge kinderen. Onze groepen 1-2 zijn ontworpen om een soepele overgang te garanderen en de ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Met welke partners werkt Basisschool Arendshorst samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Arendshorst werkt nauw samen met Kinderdagopvang Beertje Puk om een naadloze en warme overgang van opvang naar school te realiseren. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een optimale start voor uw kind.

Basisschool Arendshorst werkt nauw samen met Kinderdagopvang Beertje Puk om een naadloze en warme overgang van opvang naar school te realiseren. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een optimale start voor uw kind.

Team | Basisschool Arendshorst in Ermelo | [2025] Schoolregister