Openbare Basisschool Hoge Weerdschool
Wachtelenbergweg 21
8162 XC Epe

Schoolweging

Schoolweging
29.98
Spreiding
7.25

De schoolweging van Hoge Weerdschool is 29,98 , met een spreiding van 7,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (95,9%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school goed inspeelt op verschillen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,98).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

42,1% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, hoger dan het regionale gemiddelde van 16,45%. Het aandeel havo/vwo-advies (10,53%) blijft achter bij landelijke trends (ca. 27% havo/vwo-combinaties). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHoge WeerdschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school moet en wil kwaliteit leveren. Wij willen een goede school zijn, daarom is het nodig om jaarlijks zicht te krijgen op de meest belangrijke kwaliteitsaspecten van onze school. De tussenresultaten laten zien wat er goed gaat, wat er nog niet goed gaat, wat er beter kan en wat er beter moet. Dan hebben we het over de tussenresultaten m.b.t. rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en taalverzorging. Kinderen komen naar school om te leren. Dat kan alleen in een omgeving: waar je kind zich veilig voelt waar genoeg uitdaging wordt geboden waar je kind zichzelf mag zijn met respect voor de grenzen van de anderen waar je kind niet overvraagd wordt waar het voor je kind duidelijk is wat wordt verwacht waar je kind regelmatig feedback krijgt op zijn werk en zijn gedrag Kwaliteitszorg Als school willen we graag de goede dingen doen en deze ook goed doen zodat de kwaliteitszorg van ons onderwijs op school blijft groeien. Om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie-instrumenten: de uitslagen van de methode gebonden toetsen de uitslagen van de DIA niet-methode gebonden toetsen: twee keer per jaar maken we vanuit het leerlingvolgsysteem trendanalyses en dwarsdoorsnedes de vragenlijsten: periodiek de zelfevaluatievragenlijst ten behoeve van de schoolontwikkeling en de teamontwikkeling door middel van Kindbegrip en WMK, één keer per twee jaar hebben we een medewerkers-, een ouder- en leerlingtevredenheidspeiling. Analyseren In februari en juni (na de tussentoetsen) gaan we met het gehele team alle resultaten analyseren. Wat zien we? Wat vinden we hiervan? Wat valt op? Wat moeten we hiermee? Aan de hand van de analyses stellen we ons onderwijs bij en gebruiken de conclusies bij de invulling van het nieuwe jaarplan. De intern begeleider speelt een grote rol binnen het analyseerproces. Zij schrijft ook een schoolrapportage waarin ook wordt gekeken naar de trendanalyse. Wat valt schoolbreed op? Daarnaast houden alle groepsleerkrachten elk jaar presentaties aan het team, waarbij zij aangeven hoe het met de gehele groep gaat op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Daarnaast wordt de groepsaanpak besproken, geeft de rest van het team feedback en worden groepsplannen bijgesteld. Leerlingvolgsysteem Wij geven het onderwijs zodanig vorm dat het zoveel mogelijk aansluit bij het kind. De school volgt de vorderingen in de ontwikkeling van het kind nauwkeurig. Wij gebruiken voor alle kinderen het leerlingvolgsysteem Parnassys. Dit systeem geeft de leerkrachten, intern begeleider en directie de mogelijkheid de ontwikkeling van de kinderen aan de hand van een groot aantal niet-methode gebonden, landelijk genormeerde toetsen te volgen. Door de intern begeleider en de groepsleerkracht(en) zullen alle noodzakelijke gegevens over hulp aan kinderen worden vastgelegd in het leerlingdossier. Dit dossier wordt uitsluitend gebruikt om de begeleiding van het kind optimaal te kunnen uitvoeren. Inzage in het dossier hebben: aan de school aangesteld onderwijzend personeel, de intern begeleider, de directie en de ouders van het kind (op verzoek). Externe instanties en/of hulpverleners kunnen slechts na toestemming van de ouders inzage in het dossier krijgen. Het leerlingdossier wordt op school bewaard. De kleuters volgen we aan de hand van een leerlingvolgsysteem waarin de leerlijnen van de 4 tot 6-jarigen zijn opgenomen. In het leerlingvolgsysteem staat per ontwikkelingsgebied omschreven wat van kinderen van een bepaalde leeftijd verwacht mag worden. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de monitor sociale veiligheid gebruiken we Kindbegrip.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). De 32% die boven advies presteert, benadrukt het belang van doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De school hanteert een heroverwegingsprocedure bij hogere toetsscores.

Sociale ontwikkeling

Met Kindbegrip brengen wij in kaart wat de ontwikkelingsbehoefte is van ieder kind. Heeft je kind vriendjes, voelt het zich veilig, hoe is het met de werkhouding, is het kind betrokken bij school? Wat vindt het kind hier zelf van, hoe kijkt de leerkracht er naar. De antwoorden op deze vragen vertalen wij naar het kind persoonlijk, maar ook naar de groep waar het kind in zit.

Veilig pedagogisch klimaat

Verbinding en relatie

Welbevinden en betrokkenheid

Wat is de aanpak van Openbare Basisschool Hoge Weerdschool op het gebied van sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Openbare Basisschool Hoge Weerdschool zijn gekozen omdat de school erkent dat er zonder relatie geen prestatie bereikt kan worden. De school gelooft in de drie pedagogische basisbehoeften: autonomie, relatie en competentie. Deze behoeften worden vertaald in persoonsvorming, kwalificatie en socialisatie. De school ziet het kind als een persoon met een eigen identiteit en beschouwt gehechtheid of verbondenheid als een ontwikkelingsvoorwaarde en voorwaarde voor succesvol leren. Veiligheid wordt gezien als een direct gevolg van verbondenheid. De leerkrachten streven naar emotionele rust bij de leerlingen en leven pedagogische tact voor. Niemand wordt buitengesloten. Om te controleren of kinderen dit zo ervaren, wordt Kindbegrip gebruikt.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool Hoge Weerdschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Hoge Weerdschool gebruikt Kindbegrip als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Hoge Weerdschool?

Openbare Basisschool Hoge Weerdschool maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Pedagogische Tact, Meidenvenijn en Jongens in hun Kracht.