Basisschool Anne de Vries
Hoofdstraat 155
8162 AE Epe

Schoolweging

Schoolweging
31.57
Spreiding
6.06

De schoolweging van Anne de Vries Epe is 31,57 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

87,22% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Desondanks ligt dit percentage lager dan bij vergelijkbare scholen (95,23%). De focus op basisvaardigheden lijkt effectief, maar verdere optimalisatie is nodig om de regionale achterstand te verkleinen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 43,5% blijft. Dit reflecteert mogelijk de complexere populatie (schoolweging 31,57) en vraagt om gerichte interventies. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 55,36%, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering, vooral bij rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,33% van de leerlingen krijgt een vmbo-b advies, wat boven het landelijk gemiddelde (5,52%) ligt. Daartegenover staat 22,22% havo/vwo-advies, iets hoger dan vergelijkbare scholen (10,93%). De combinatie van praktische en theoretische adviezen past bij de diverse populatie, waarbij de school aandacht houdt voor maatwerk. Opvallend: 5,56% vwo-advies tegenover 18,61% landelijk, wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAnne de Vries EpeGemeente AmsterdamNederland
LIB171.1174.68175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kinderen worden in hun ontwikkeling gevolgd. Bij de resultaten van technisch lezen, begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen nemen wij toetsen af die bij de gebruikte methode horen. Halverwege het schooljaar en aan het einde van het schooljaar nemen we een CITO LIB toets af die niet bij de methoden hoort. Deze toetsen meten de voortgang in de ontwikkeling van de kinderen op de 4 genoemde vakken. Ieder half jaar worden die toetsen geanalyseerd, er worden conclusies getrokken en waar nodig wordt plannen op- of bijgesteld voor individuele kinderen, groepen en soms voor de hele school. In die plannen staat wat de kinderen (extra) moeten leren en hoe ze dat gaan leren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,45% van de leerlingen presteert onder advies, wat significant lager is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Daarnaast presteert 37,93% boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat wijst op zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding. De school lijkt hiermee een goede balans te vinden tussen realisme en doorstroomkansen.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich op onze school prettig en geborgen voelt. Wij streven ernaar dat een kind graag naar school gaat. Dat het zich mag ontwikkelen met zelfrespect en respect voor anderen, zelfvertrouwen en de durf om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen doen en laten. Op onze school willen we op een plezierige en respectvolle manier met elkaar omgaan. Zowel gewenst als ongewenst gedrag wordt bespreekbaar gemaakt. Fouten maken mag. Dit draagt in onze ogen bij aan een goed schoolklimaat. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Verbinding

Wat is de werkwijze van Basisschool Anne de Vries voor sociale ontwikkeling?

De Kanjertraining wordt gebruikt om gedrag bespreekbaar te maken en oplossingen te zoeken. De Kanjertraining gebruikt een eigen taal, de taal die ze op school spreken. Ze maken gebruik van petjes met vier verschillende kleuren. Wanneer gehandeld wordt vanuit vertrouwen en op basis van wederzijds respect, zijn verschillen tussen mensen goed en waardevol. Dit noemen ze het dragen van de witte pet. Kinderen durven zichzelf te zijn, en durven anderen te vertrouwen. Naast de witte pet zijn er de blauwe pet van leiderschap, de rode pet van levenslust en relativeringsvermogen en de gele pet van vriendelijkheid en bescheidenheid, waarbij het belangrijk is dat de witte pet van vertrouwen aanwezig is.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Anne de Vries om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Anne de Vries gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Anne de Vries?

Basisschool Anne de Vries gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.