De Wegwijzer
Rijssenseweg 20
7468 AD Enter

Schoolweging

Schoolweging
27.51
Spreiding
5.36

De schoolweging van De Wegwijzer Enter is 27,51 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,33% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt hoger dan het regionaal gemiddelde (96,45%), wat wijst op sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit overtreft ook het regionale gemiddelde (61,13%) en benadrukt de effectieve ondersteuning van cognitief talent.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op theoretische niveaus: 56,25% havo en 6,25% vwo (samen 62,5%), tegenover 16,07% havo en 18,61% vwo bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t adviezen (18,75% vs 16,45% regio), wat past bij de gemiddelde schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wegwijzer EnterGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten vormen een belangrijk ijkpunt in het onderwijsleerproces. Op twee momenten in het schooljaar worden er verschillende onafhankelijke toetsen afgenomen in alle leerjaren. Deze worden geanalyseerd. Per leerling bekijken waar de leerling in het groepsplan wordt ingedeeld. Is er meer instructie nodig? Of juist minder instructie? Een eigen leerweg? Komt een leerling in aanmerking voor een route voor meerbegaafdheid? etc. Als groepsplan gebruiken we het digitale platform van Leer Uniek. Bij kleuters observeren we middels Mijn Kleutergroep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70% van de leerlingen zit op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadviezing (15%) ligt wel hoger dan de landelijke vergelijking (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge ambities in schooladviezen.

Sociale ontwikkeling

We streven ernaar om talenten van kinderen in te zetten om tot optimale resultaten te komen, om van waarde te zijn in de wereld van vandaag en in de toekomst. In 8 jaar basisschool ontwikkelen de kinderen: basisvaardigheden, hun vermogen tot samenwerken, kritisch denken, een onderzoekende houding, zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid, sociale- en culturele vaardigheden, het probleemoplossend vermogen, vertrouwen in God en in zichzelf. LEES MINDER

wederzijds respect

saamhorigheid, eerlijkheid

openheid, kwaliteit

Wat is de werkwijze van De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?

De sociale opbrengsten worden gemeten met vragenlijsten van Scholen met Succes in groep 6, 7 en 8, waarin het gevoel van veiligheid en welbevinden wordt onderzocht. Bij de kleuters wordt geobserveerd met 'Mijn Kleutergroep'. In alle groepen vinden kindgesprekken plaats, waarbij sociale veiligheid en welbevinden besproken worden.

Welke registratievormen gebruikt De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Wegwijzer gebruikt 'Scholen op de Kaart/Welbevinden en Veiligheid', 'Mijn Kleutergroep' en kindgesprekken om sociale opbrengsten te registreren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wegwijzer?

De Wegwijzer gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.