
Schoolweging
De schoolweging van Paulus Enschede is 35,45 , met een spreiding van 5,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,4% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, scoort Paulus ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn, zelfs in een uitdagende context.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een brede spreiding: 21,7% vmbo-k, 17,4% havo, en 17,4% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (4,35% tegenover 1,01% bij vergelijkbare scholen). De focus op theoretische leerwegen blijft echter dominant, met 17,4% havo/vwo- en 17,4% vwo-adviezen, wat aansluit bij de relatief sterke fundamentele en streefniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Paulus Enschede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school gebruikt het Leerling volgsysteem van Cito om de vooruitgang van de leerlingen op de leerdoelen te volgen. Iedere leerkracht maakt aan het begin van het jaar een planning waarbij gekeken wordt naar het huidig leerrendement en de doelen die behaald moeten worden. Met in achtenmening van de onderwijsbehoefte van de leerlingen wordt zo een planning van onderwerpen over het jaar gemaakt. per periode van 4 weken wordt vervolgens een overzicht gemaakt van leeractiviteiten om de onderwijsdoelen te bereiken. Op kindniveau wordt gekeken naar de actuele vooruitgang en welke aanpassing de leerstof nodig heeft. Iedere week wordt per bouw didactisch gereflecteerd op de vooruitgang van het blok. Vervolgens wordt er ieder blok gereflecteerd op vooruitgang en wordt er didactisch geleerd van elkaar op de studiedag die daar voor is gereserveerd. (In totaal 6 per jaar)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage van 42,9% van de leerlingen presteert onder het oorspronkelijke advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan wijzen op een mogelijk overvloedig optimistische advisering of uitdagingen in de doorstroombegeleiding. Slechts 14,3% stroomt boven advies door, wat lager is dan de vergelijkingswaarde van 25,3%.
Sociale ontwikkeling
Basisschool Paulus heeft een schoolpopulatie die overeenkomt met een dwarsdoorsnede van de wijk. De wijk laat zich kennen door een gemiddeld lage welstand. Op school hebben we extra aandacht voor de sociale samenhang en wordt onderwijsgegeven dat in de loop van de komende jaren Leerdoelgericht Onderwijs mag heten. Doordat de kinderen een te grote spreiding in sociale- en cognitieve basis kennen is het methodisch werken onvoldoende om leerdoelen te realiseren. De komende jaren wordt leerdoelgericht leren vormgegeven. In parktijk betekent dit dat: er meer tijd voor automatisering (oefening) wordt ingeruimd leerkrachten wekelijks reflecteren op vooruitgang en lesstof aanbieden die aansluit bij de onderwijsbehoefte en de jaarlijkse leerdoelen. LEES MINDER
Samen
Onderwijs op maat
Wat is de werkwijze van Paulus voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van de school zijn bepaald in een teamsessie en samen met ouders. Door ideeën uit te wisselen zijn waarden gekozen die Paulus wil uitdragen. Jaarlijks wordt er gereflecteerd of de school nog op koers is, samen met ouders en het team. De ontwikkelingen van de kinderen worden vastgelegd in Blokvoorbereidingen die iedere 4 weken worden vormgegeven. Tweemaal per jaar voert de leerkracht individuele leerlinggesprekken met de leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Paulus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Paulus gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Paulus?
Paulus gebruikt de Gelukskoffer als methode voor sociaal-emotioneel leren.