
Schoolweging
De schoolweging van Prinseschool is 27,54 , met een spreiding van 6,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basis in taal- en rekenonderwijs, zelfs met een complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 27,54).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit illustreert de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor talentontwikkeling, met name in een context met relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische stromingen: 24,8% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0,85% vs. 1,01% regio), passend bij het hoge streefniveau. De combi-adviezen (vmbo-(g)t/havo: 19,7%) onderstrepen de gedifferentieerde aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinseschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.35 | 175.23 | 177.89 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19,5% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge ambities in schooladviezen. Desondanks blijft 67,2% op adviesniveau, wat de betrouwbaarheid van de advisering onderstreept. De 'boven advies'-score van 13,3% wijst op groeipotentieel bij een deel van de leerlingen.