
Schoolweging
De schoolweging van De Sterrenborgh is 30,66 , met een spreiding van 5,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.27% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school niet alleen de landelijke signaleringswaarde (85%), maar presteert ook 4% beter dan vergelijkbare scholen. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks wisselende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
74.36% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5% voor deze leerlingenpopulatie. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe schoolweging (30.66) en toont de effectiviteit van de ondersteuningsstructuur.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
33.33% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t/havo-advies, ruim drie keer hoger dan regionale scholen (10.34%). Opvallend is de combinatie van praktijkonderwijs (3.33% vs. 1.01% regio) en hoge vwo-adviezen (3.33%) in het aanbod. De brede spreiding weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sterrenborgh | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij nemen twee keer per jaar onafhankelijke toetsen af; in januari en in juni. Dit zijn meestal de IEP- toetsen en voor technisch lezen is dat de AVI/DMT. Deze toetsen worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem. De resultaten worden door de intern begeleider besproken met de groepsleerkrachten. Op teamniveau worden de resultaten ook besproken. De directeur legt in het jaarlijkse managementgesprek met het bestuur verantwoording af over de resultaten. De resultaten worden met de ouders gedeeld via het rapport (op papier) en besproken op de rapportavonden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19.05% van de leerlingen presteert onder hun basisschooladvies, wat boven het landelijk gemiddelde (11.81%) ligt. Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijk presteert 16.67% boven advies – een indicatie van mogelijk voorzichtige advisering. De school benadrukt in haar beleid het belang van maatwerk bij doorstroomtrajecten.
Sociale ontwikkeling
Wij werken met PBS en vanuit de schoolwaarden: Plezier, Respect, Veiligheid en Verantwoordelijkheid. Daaraan hebben we onze schoolafspraken en gedragsverwachtingen gekoppeld. Deze worden regelmatig geoefend en herhaald zodat de kinderen precies weten wat er van ze verwacht wordt. Door systematisch goed en gewenst gedrag te bekrachtigen creëren we een positief schoolklimaat, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. Daarnaast voorkomen we ernstig probleemgedrag doordat we gedragsproblemen in een vroeg stadium signaleren en daarop direct gepaste ondersteuning kunnen bieden. LEES MINDER
Veiligheid en Verantwoordelijk
Respect
Plezier
Wat is de werkwijze van obs de Sterrenborgh voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van obs de Sterrenborgh zijn zichtbaar in de school en worden via gedragslessen jaarlijks aangeleerd. Er is een beloningssysteem en een registratiesysteem voor incidenten. Een PBS-team (Positive Behavior Support) begeleidt dit proces. Tijdens studiedagen en teamvergaderingen wordt de deskundigheid uitgebreid en het proces geëvalueerd en bijgesteld waar nodig. Door deze aanpak wordt ongewenst gedrag teruggedrongen.
Welke registratievormen gebruikt obs de Sterrenborgh om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs de Sterrenborgh gebruikt de volgende registratievormen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Sociogram (Socitijger), Sociaal Emotionele Vragenlijst, Veiligheidsmonitor en Iep- Hart en Handen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs de Sterrenborgh?
Obs de Sterrenborgh gebruikt de volgende methoden: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink.