
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Enschede is 35,05 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94.53% scoren leerlingen ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. De school slaagt er hiermee in basisvaardigheden structureel te borgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45.77% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34.3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor talentontwikkeling, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op havo (21.05%) en vmbo-(g)t (15.79%), wat boven het regionaal gemiddelde ligt. Het aandeel vwo-adviezen (10.53%) blijft echter achter bij vergelijkbare scholen (18.61%). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-b-adviezen (15.79% vs. 5.52% regio), passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Regenboog Enschede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.56% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk). Maar liefst 27.78% stroomt door boven hun basisschooladvies, wat duidt op zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding. Deze cijfers ondersteunen het beleid om leerlingen niet te onder- of overvragen.