
Schoolweging
De schoolweging van De Marcellinus is 24,85 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school behaalt met 100% van de leerlingen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit consistent hoge resultaat onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ook in vergelijking met scholen met een vergelijkbaar leerlingenaantal (97,3%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau werd in 2023-2024 door 62,9% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 24,85) effectief inspeelt op verschillende leerbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 25% havo, 25% havo/vwo en 16,67% vwo. Dit is hoger dan regionale benchmarks (16,07% havo, 10,93% havo/vwo, 18,61% vwo). Tegelijk wijst het 8,33% vmbo-k advies op aandacht voor maatwerk, passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Marcellinus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentoetsen worden op de Marcellinus gebruikt om leerlingen en groepen te kunnen monitoren. Op leerlingniveau: Er wordt gekeken of een leerling de verwachte vaardigheidsgroei heeft behaald. Er worden foutenanalyses gemaakt van de toetsen. Op basis van deze informatie en de informatie verkregen uit observaties en dagelijks werk, wordt het onderwijsaanbod voor de leerling vastgesteld. Op groepsniveau Er wordt gekeken naar de verwachte vaardigheidsgroei op groepsniveau. Er wordt gekeken naar de fouten die er gemaakt zijn. Op basis van deze informatie wordt gekeken naar het onderwijsaanbod in de groep. Welke vakken, of onderdelen, zijn voor deze groep leerlingen van belang. Op schoolniveau Alle resultaten worden op teamniveau besproken. Er wordt gekeken naar de sterke onderdelen. Er wordt gekeken naar de onderdelen waar de school zwakker op scoort. Leerkrachten leren hier van elkaar. In het overleg tussen directeur en intern begeleider worden de scores besproken en ook gekoppeld aan leerkrachtvaardigheden en eventuele begeleiding die een leerkracht of de school nodig heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel actuele schoolpercentages ontbreken, blijkt uit vergelijkingsdata dat leerlingen landelijk vaker boven advies presteren (25,27%) dan onder (11,81%). De combinatie van hoge fundamentele scores en gedifferentieerde adviezen suggereert dat De Marcellinus leerlingen goed voorbereidt op het VO.
Sociale ontwikkeling
In ons onderwijs werken wij met het concept van de The Leader in Me. De 7 gewoonten hebben wij gekoppeld aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en staan de hele dag centraal in ons onderwijs.
The Leader in Me
Persoonlijke groei
Synergie
Wat is de werkwijze van De Marcellinus voor sociale ontwikkeling?
De Marcellinus werkt met The Leader in Me. Alle keuzes van de school zijn gebaseerd op dit concept.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Marcellinus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Marcellinus gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Marcellinus?
De Marcellinus gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Leefstijl en The Leader in Me.