Christelijke basisschool De Fontein
Elshofplein 7
7531 ZD Enschede

Schoolweging

Schoolweging
28.48
Spreiding
5.67

De schoolweging van De Fontein Enschede is 28,48 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een indrukwekkende 97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het regionale gemiddelde (96.4%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit. De school hanteert een systeem van vroegtijdige signalering voor taal- en rekenzwaktes.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 61.4% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit is opmerkelijk aangezien vergelijkbare scholen gemiddeld 60.5% scoren. De combinatie van gepersonaliseerd leren en extra rekenuur blijkt effectief, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een praktische inslag: 27.3% vmbo-k advies (vs. 9.2% landelijk) en 9.1% vwo. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1% scoren. De adviesverdeling weerspiegelt de relatief complexe leerlingenpopulatie met 18.2% havo/vwo-advies, wat lager is dan de regio (10.9%). Dit past bij de focus op maatwerk zoals beschreven in de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein EnschedeGemeente AmsterdamNederland
LIB179.95174.35175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op verschillende manieren worden de leervorderingen van de leerlingen gevolgd. in de onderbouw wordt gebruik gemaakt van observatielijsten, in hogere groepen worden de toetsen van de methode gebruikt. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de leerlingvolgsysteem LVS), Leerling In Beeld en LeerUniek. LeerUniek gebruiken wij voor het planmatig werken in de groep. Dankzij deze systemen is het mogelijk de leerlingen te vergelijken met zijn leeftijdgenoten in Nederland. Wij gaan met het afnemen van de toetsen na welk effect ons onderwijs heeft gehad en maken op basis daarvan weer plannen voor een volgende periode. In groep 8 nemen de we Leerling In Beeld doorstroomtoets af en een intelligentietest (NIO). De ontwikkeling van leerlingen wordt door ons nauwkeurig gevolgd. Naast de dagelijkse correctie van het gemaakt werk wordt tevens van alle leerlingen een dossier bijgehouden. Hierin (Parnassys) worden opgenomen over het gezin (ouderbezoeken), behaalde resultaten, toetsen, rapportcijfers, leerlingbespreking, gesprekken met ouders en verslagen van speciale onderzoeken. De leerkracht is hiervoor verantwoordelijk en het ondersteuningsteam ondersteunt en begeleidt. Dit alles gebeurt met het ook op het kunnen begeleiden van een ononderbroken ontwikkelingslijn van het kind. In het schema van de ondersteuningsstructuur staat aangegeven welke informatie ouders over hun kind mogen inzien en/of opvragen. Als leerkrachten gaan wij uit van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en hebben de intentie om, binnen de grenzen van onze groep, aan die behoefte tegemoet te komen. Door onderwijsbehoeften te clusteren is het mogelijk om met een goed klassenmanagement op die manier veel te bereiken. Wij streven er naar ieder kind de ondersteuning te geven die het nodig heeft en op die manier passend onderwijs te realiseren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16.7% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Desalniettemin presteert 66.7% op adviesniveau, wat aansluit bij het inspectierapport dat de school 'realistische adviezen' geeft. De school benadrukt in communicatie met ouders het belang van een passend advies boven hoog scoren.

Sociale ontwikkeling

De Fontein is een oefenplaats voor het koninkrijk van Jezus Christus. Vanuit Zijn opdracht willen we leerlingen van Jezus zijn. We gaan respectvol en verantwoordelijk om met elkaar en de schepping. Vanuit identiteit en basiswaarden realiseren we een veilige school waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Veligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool De Fontein voor sociale ontwikkeling bij leerlingen?

Christelijke basisschool De Fontein werkt aan de sociale ontwikkeling aan de hand van het SWPBS (School Wide Positive Behaviour Support) traject. Dit is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat gedragsproblemen voorkomen worden en het leren bevorderd wordt. De volgende uitgangspunten staan centraal: een schoolbrede aanpak, preventie, concrete gedragsverwachtingen, data over het gedrag van leerlingen en partnerschap met ouders en ketenpartners. PBS wordt geborgd met een kwaliteitssysteem. Daarnaast wordt vanaf cursusjaar 2022-2023 het programma ‘Swis’ gebruikt om in kaart te brengen waar en door wie het fout gaat, zodat actie ondernomen kan worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke basisschool De Fontein gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, WMK-PO en incidentenregistratie PBS (SWIS) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool De Fontein?

Christelijke basisschool De Fontein gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink als methode(s) voor sociaal-emotioneel leren.