CBS Ouverture
Ouverturestraat 68
7534 CP Enschede

Schoolweging

Schoolweging
33.64
Spreiding
5.93

De schoolweging van Ouverture is 33,64 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85% maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 93,9%. Dit toont een stevige basiskwaliteit, vooral gezien de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 38,7% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%. Dit suggereert dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,64) hogere ambities weet te realiseren dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een hoofdfocus op middenniveaus zien: 22,2% havo en 16,7% vmbo-k. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (5,6% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio) laag, wat mogelijk wijst op effectieve ondersteuning voor theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOuvertureGemeente AmsterdamNederland
LIB174.35175.23172

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

24,1% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Positief is dat 24,1% boven advies presteert, wat de kwaliteit van het doorstroombeleid onderstreept. De school zet volgens het schoolplan extra in op nazorg in het VO.

Sociale ontwikkeling

Schoolklimaat Wij willen in onze school een sociale gemeenschap vormen waarin iedereen zich veilig voelt en zich gerespecteerd weet.We besteden veel aandacht aan sociale vaardighede. Er zijn zaken die niet getolereerd worden op school. Geweld, verbaal, digitaal of lichamelijk, wordt niet geaccepteerd en ook discriminerende “seksistisch getinte opmerkingen” zijn niet toelaatbaar. Iedereen weet dat pesten een probleem is dat nog steeds voorkomt. Wij proberen dit voorkomen door proactief kinderen te leren omgaan met goed gedrag. Hiervoor gebruiken we de principes van PBS (Positive Behavior Support). PBS is belangrijk bij ons op school. Hiermee leren we kinderen goed gedrag aan en deze bekrachtigen we op een positieve manier. Duidelijkheid in gedragsverwachtingen en een consequente eenduidige aanpak zijn hierbij van groot belang. Alles wat je aandacht geeft groeit, zo ook goed gedrag! Als pestgedrag toch wordt gesignaleerd wordt er direct ingegrepen. Samen met ouders, leerlingen en leerkrachten proberen we het pestgedrag te stoppen Wij werken met lessen op het gebied van sociaal emotionele vorming d.m.v. de methode ‘Kinderen en hun sociale talenten’. Ook geven we een “rots en water- training” in alle groepen. De samenwerking tussen school en ouders vinden we heel belangrijk LEES MINDER

keurmerk veilige school

pesten landelijk gemiddelde 9%

pesten schoolgemiddelde 4%

Hoe ondersteunt CBS Ouverture de sociale ontwikkeling van leerlingen?

CBS Ouverture streeft ernaar om leerlingen optimaal te ondersteunen in hun sociale ontwikkeling. Op basis van observaties en data van de kinderen wordt, indien nodig, passende ondersteuning geboden. Voor het opzetten van programma's voor groepen en individuele leerlingen maakt CBS Ouverture gebruik van 'Kinderen en hun sociale talenten', registratie Swiss Suite, PBS en SCOL.

Welke instrumenten gebruikt CBS Ouverture om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?

CBS Ouverture gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Swiss Suite om de sociale opbrengsten van leerlingen te monitoren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op CBS Ouverture?

CBS Ouverture maakt gebruik van 'Een doos vol gevoelens', 'Kinderen en… hun sociale talenten' en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.