CBS De Koning
Tomatenstraat 27
7545 WP Enschede

Schoolweging

Schoolweging
35.87
Spreiding
5.62

De schoolweging van De Koning is 35,87 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

87.22% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit geeft aan dat de basisvaardigheden taal en rekenen voldoende aandacht krijgen. Toch ligt het percentage lager dan bij vergelijkbare scholen (92.67%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

34.99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 32.8%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie meer leerlingen naar hogere rekendoelen begeleidt dan verwacht. Wel blijft het resultaat achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 46.92%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld toont een sterke focus op praktische leerwegen: 35.71% vmbo-k tegen 9.17% regionaal. De combinatie vmbo-k/-(g)t (14.29%) en vmbo-(g)t/havo (14.29%) benadrukt een verschuiving naar gemengde adviezen. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-advies (0% vs 18.61% gemiddeld), wat mogelijk samenhangt met de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KoningGemeente AmsterdamNederland
LIB168.77174.35175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten van kinderen op de landelijke toetsen en methodegebonden toetsen zijn voor ons uitgangspunt om de kinderen optimaal te kunnen begeleiden. Bij de kinderen in groep 1 en 2 gebruiken we een landelijk genormeerd observatie instrument (Kijk) en CITO toetsen. Het observatie-instrument vinden we erg belangrijk, omdat een kleuter veel meer is dan alleen de uitslag van een toets. In groep 3 t/m 8 gebruiken we toetsen die bij de methodes horen en de landelijke CITO toetsen. Elke 10 weken wordt bekeken hoe ver de kinderen zijn in hun ontwikkeling. De leerkracht past aan de hand van de verkregen gegevens de aanpak per groepje kinderen aan, zodat het kind altijd de instructie krijgt die bij hem of haar past. De resultaten op schoolniveau gebruiken we om ons onderwijsaanbod te versterken. De CITO toetsen zijn geen toetsen waarop kinderen worden 'afgerekend' . Ze dienen voor ons als basis om te kijken hoe we het onderwijs in de groepen moeten aanpassen, zodat elk kind de doelen kan behalen die bij hem of haar passen. Niet elk kind kan alles perfect doen. We kijken naar de mogelijkheden van het individuele kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

45.83% van de leerlingen presteert onder advies - ruim 3x hoger dan landelijk (11.81%). Dit significante verschil kan verklaard worden door de relatief hoge schoolweging (35.87) en complexe thuissituaties. Positief is dat 8.33% boven advies presteert, wat aansluit bij het 'opbrengstgericht werken' uit het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Onze school is van mening dat een kind pas tot leren komt als het zich veilig voelt. Daarom besteden we daar erg veel aandacht aan. Als school hanteren we de gedachte dat alles wat aandacht krijgt groeit. Daarom geven wij de kinderen zoveel mogelijk aandacht als ze het juiste, veilige en respectvolle gedrag laten zien. Elke leerkracht geeft 4 complimenten tegenover 1 terechtwijzing aan een kind. De school hanteert het systeem Bouw aan jezelf ( geënt op het Amerikaanse School Wide Positive Behavior Support). Wij gaan uit van het bouwen aan een sterk karakter van ieder kind, zodat het kind volledig tot ontplooiing kan komen en anderen niet hoeft te pesten De school krijgt in januari 2016 het predicaat veilige school uitgereikt, ondat het aantal kinderen dat gepest wordt op school tussen de 0 en 5 % ligt. LEES MINDER

verantwoorde lijkheid

veiligheid

respect

Wat is de aanpak van CBS De Koning met betrekking tot sociale ontwikkeling?

CBS De Koning werkt sinds 2013 met de methode 'Bouw aan jezelf', gericht op het aanleren van gezonde probleemoplossingsvaardigheden bij conflicten, zonder schelden of fysiek geweld. De methode bevordert positieve karaktervorming, waarbij pesten en zondebokgedrag als onacceptabel worden beschouwd. Centraal staat dat agressie geen oplossing biedt en dat iedereen waardevol is, ongeacht verschillen. 'Bouw aan jezelf' is gebaseerd op Character Building en PBS, met als doel kinderen een sterk karakter te laten ontwikkelen, zodat ze geen behoefte hebben aan pesten of geweld en hun talenten kunnen ontplooien. CBS De Koning streeft naar een schoolgemeenschap waarin kinderen, leerkrachten, ouders en andere betrokken instanties samenwerken aan deze karakterontwikkeling. Dit initiatief is mede ingegeven door tragische gebeurtenissen zoals het pestgerelateerde overlijden van jongeren en geweldincidenten, om kinderen al op jonge leeftijd te leren problemen op te lossen zonder agressie en hen het gevoel te geven dat ze altijd waardevol zijn.

Welke registratievormen gebruikt CBS De Koning om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen?

CBS De Koning maakt gebruik van verschillende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen, waaronder: Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Swissuite (een digitaal systeem voor gedrag), en de Veiligheidsscan School en Innovatiegroep.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet bij CBS De Koning?

CBS De Koning gebruikt diverse methoden voor sociaal-emotioneel leren, zoals: Kinderen en… hun sociale talenten, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Taakspel, en Bouw aan Jezelf.