CBS Anna van Buren, Roombeek
Bosuilstraat 7
7523 BJ Enschede

Schoolweging

Schoolweging
27.83
Spreiding
6.85

De schoolweging van Anna van Buren is 27,83 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,13% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Desondanks scoort de school net onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,45%). De sterke basiskwaliteit blijkt uit de lage percentages achterblijvers en doorstroom naar hogere adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt echter duidelijk onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,13%). De focus op differentiatie in het onderwijsconcept lijkt ruimte te bieden voor verbetering, met name bij rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft relatief ambitieuze adviezen: 23,64% vwo en 16,36% havo, wat significant hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen (18,61% vwo en 16,07% havo). Opvallend is het lage percentage vmbo-b/k-adviezen (3,64% totaal), tegenover 9,69% regionaal. Dit past bij het geprofileerde aanbod in cognitieve vakken en de focus op doorstroom naar theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAnna van BurenGemeente AmsterdamNederland
LIB173.19174.35175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten zijn een essentieel onderdeel van het onderwijsproces. We evalueren hiermee ons onderwijsaanbod zowel op school-, groep- en leerling-niveau. De resultaten komen tot stand door structureel te werken op 3 instructieniveaus (verdiept, basis, intensief). Het model Expliciete Directe Instructie (EDI) wordt structureel toegepast om de instructies optimaal vorm te geven in de groep. Volgens een vast rooster voeren de leerkrachten ten minste 3 groepsbesprekingen met de intern begeleiders. In deze besprekingen wordt gewerkt met een vaste agenda en worden alle kinderen besproken. Naderhand worden kansen, belemmeringen en evt. bijstelling van groeps-, en/of onderwijsaanbod (via groepsplan) bijgewerkt in het volgsysteem Planb2. Twee keer per jaar vindt er een uitvoerige analyse plaats op de behaalde resultaten van de methode onafhankelijke toetsen, door de intern begeleiders, directie en groepsleerkrachten. Deze bevindingen worden verwerkt in het onderwijsaanbod, met als doel de kwaliteit van het onderwijs verder te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,16% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Integendeel presteert 30,61% boven advies, ruim boven de vergelijkingsgroep (25,27%). Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van de kansrijke advisering en de nauwe monitoring van leerlingen in het VO.

Sociale ontwikkeling

We vinden het heel belangrijk dat de kinderen bij ons op school goed en plezierig met elkaar omgaan. Natuurlijk geldt dit ook voor de omgang tussen leerkrachten en kinderen én leerkrachten en ouders. U heeft al kunnen lezen dat we dagelijks aandacht besteden aan het aanleren van sociale vaardigheden, kinderen kritische vragen leren stellen en beantwoorden en kinderen eveneens leren om complimenten te geven en ontvangen. Om deze aanpak te versterken, verdiepen en verbinden zijn we twee jaar geleden gestart met de invoering van Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS), kortweg PBS genoemd. PBS is een evidence based systeem met een schoolbrede aanpak van groep 1 t/m 8, gericht op het bevorderen van positief gewenst gedrag van alle betrokkenen binnen de school. Goed gedrag kun je leren! PBS richt zich op het versterken van positief gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. LEES MINDER

Respect

Betrokkenheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van CBS Anna van Buren, Roombeek voor sociale ontwikkeling?

De basiselementen zijn: Leerlingen weten welk gedrag van hen wordt verwacht, goed gedrag wordt aangeleerd, goed gedrag wordt versterkt, bij ongewenst gedrag volgt een duidelijke consequentie, school, ouders en (jeugd)zorg werken intensief samen en gedragsincidenten worden geregistreerd. Ouders worden op een positieve manier betrokken bij het onderwijs van hun kind. In het schooljaar 2020/2021 vond er een thema-avond plaats om ouders te informeren over de waarden die hun kind op school leert en hoe ouders thuis positief gedrag kunnen stimuleren. De school gebruikt de methode KWINK om sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen in een veilige groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Anna van Buren, Roombeek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Anna van Buren, Roombeek gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Looqin (in de onderbouw).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Anna van Buren, Roombeek?

CBS Anna van Buren, Roombeek gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en KWINK.