Basisschool Bomans
Veldhoflanden 92
7542 LX Enschede

Schoolweging

Schoolweging
33.07
Spreiding
6.33

De schoolweging van Bomans is 33,07 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92.1% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau (vs. 38.7% signaleringswaarde). Dit overtreft de inspectienormen en ligt ruim boven vergelijkbare scholen in Enschede (38.4%). De focus op maatwerk via het ToekomstPersPectief (TPP) draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweedeling: 26.1% vmbo-(g)t en 34.8% havo/vwo (samen 60.9%). Praktijkonderwijsadvies (4.4%) blijft beperkt. Opvallend is het verschil met vergelijkbare scholen: 17.4% vwo-advies tegenover 18.6% regionaal, wat wijst op behoudende advisering bij twijfelgevallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsBomansGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de onderbouw wordt gewerkt met Onderbouwd Online. Die wijze van werken maakt het mogelijk dat continue de resultaten in beeld zijn en bijgewerkt worden, waarna er afgestemd wordt op de resultaten. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de Grote Kring en de Kleine Kring. Ook worden leerlingen individueel begeleid. In groep 3 staat het leren lezen voorop en daarvoor wordt de methode Lijn 3 ingezet. Bij die methode hoort dat de leerlingen elke drie tot vier weken worden getoetst. Vanaf groep 3 worden dagelijks resultaten gemonitord en door een aantal vakken digitaal te laten verwerken kan tijdens het werken direct bijgestuurd worden. Daarnaast lopen leerkrachten hulprondes om te ondersteunen waar nodig. Ook wordt gewerkt met het instructiemodel EDI dat het mogelijk maakt leerlingen bij een aantal vakken in te delen op niveaugroepen, die afhankelijk van het onderwerp wisselend zijn. Er worden methodegebonden toetsen afgenomen en ook worden toetsen van Boom (methode onafhankelijk) afgenomen. Groep 8 maakt als doorstroomtoets Route 8. Allemaal instrumenten om de resultaten te monitoren en op de resultaten de ondersteuning voor een leerling af te stemmen. Tijdens de periodieke groepsbesprekingen worden de resultaten besproken en worden afspraken gemaakt. Vanaf groep 6 wordt gewerkt met het ToekomstPersPectief (TPP). Met leerlingen en ouders wordt besproken wat de te verwachten uitstroom is. Er wordt uitgegaan van hoge verwachtingen en leerlingen worden gestimuleerd met wat ze zouden moeten blijven doen en wat nog wat aandacht vraagt. Op die manier kan toegewerkt worden naar het ambitieuze einddoel.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 11.5% presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 38.5% boven verwachting scoort. Dit weerspiegelt de kwaliteit van het doorstroomprotocol met vroegtijdige TPP-gesprekken sinds groep 6 en samenwerkingen met het VO.

Sociale ontwikkeling

Het veilig voelen van eenieder in de school komt tot stand door respectvol met elkaar om te gaan. Daarop is onze schoolregel ook gebaseerd; Samen maken we er een fijne school van. Er wordt gewerkt aan saamhorigheid en het groepsgevoel en streven ernaar dat leerlingen geluk ervaren. Elk schooljaar wordt daarom bijvoorbeeld gestart met de Gouden Weken, gevolgd door de zilveren weken in januari (investeren in een gelukkige groep). Daarnaast hebben wij het programma KiVa in school voor de bevordering van de sociaal emotionele ontwikkeling. Wij zijn er immers van overtuigd dat vaardigheden aangeleerd moeten worden en dat het zinvol is bewust keuzes te leren maken. Iedere week krijgen alle groepen een KiVa les waarbij de schoolbreed aan hetzelfde thema wordt gewerkt. LEES MINDER

respectvol

ervaren van geluk

gezamenlijke verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Bomans voor sociale ontwikkeling?

De basis van het handelen op Basisschool Bomans is de regel: 'Samen maken we er een fijne school van'. Deze regel wordt gekoppeld aan praktijkvoorbeelden. Elke groep heeft groepsregels. Vaardigheden worden aangeleerd en leerlingen worden gestimuleerd kritisch na te denken over hun eigen handelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Bomans om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Bomans gebruikt de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bomans?

Basisschool Bomans maakt gebruik van de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.