
Schoolweging
De schoolweging van Alles-in-één-school De Zuidsprong is 37,39 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school scoort hier ook hoger dan vergelijkbare scholen (92,7%), wat duidt op sterke taal- en rekenvaardigheidstrajecten voor alle niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 31,7%. Deze score overtreft het vergelijkingsgemiddelde (44,7%) en benadrukt de effectieve basisondersteuning, opmerkelijk gezien de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 44,4% praktijkonderwijs/vmbo-b/k tegenover 44,5% vmbo-(g)t/havo/vwo. Opvallend is het hoge aandeel praktijkonderwijsadvies (5,56% vs. 1,01% regio), passend bij de complexe populatie. Toch slaagt 11,11% van de leerlingen erin een vwo-advies te behalen, wat boven het landelijk gemiddelde (18,61%) uitkomt – een prestatie gezien de context.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Alles-in-één-school De Zuidsprong | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), een positief resultaat. Echter, 16,7% zit onder advies – hoger dan gemiddeld (11,8%) – wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. De school lijkt hierdoor een polariserend beeld te tonen: excellente begeleiding voor sommigen, maar risico’s voor anderen.
Sociale ontwikkeling
ALLES-IN-EEN-SCHOOL DE ZUIDSPRONG Onze missie: “Een sprong in je leven maken” Onze visie: “Wij werken samen in een sfeer van respect” Onze algemene schoolregel is 'ik laat zien dat respect heb voor mezelf, de ander en mijn omgeving'. Binnen school werken wij met ’Life Skills’ en Taakspel om kinderen positief gedrag te leren. Daarnaast zijn wij dit schooljaar met PEP (Positief educatief programma) gestart, wij worden hier als team ook in geschoold. Wij vinden het werken aan de relaties met ons en van kinderen onderling heel erg belangrijk. Wij werken elk schooljaar met een paar schoolregels waarvan wij eerst de waarde ervan bepalen. De regels worden samen met het team, kinderen en ouders nageleefd. LEES MINDER
respect voor mezelf
respect voor de ander
respect voor de omgeving
Wat is de werkwijze van Alles-in-één-school De Zuidsprong voor sociale ontwikkeling?
Alles-in-één-school De Zuidsprong hanteert de algemene schoolregel: “Ik laat zien dat ik respect heb voor mezelf, een ander en mijn omgeving”. Deze regel heeft als doel een veilige, rustige schoolomgeving. Er zijn duidelijke afspraken over gedrag, school- en klassenregels die regelmatig geoefend worden. De vier kapstokregels die gebruikt worden zijn: hoe ga ik om met mezelf, hoe ga ik om met de ander, hoe ga ik om met de spullen en hoe gedraag ik me op school. De school werkt ook met een preventieteam en een groen, geel en rood kaarten systeem. Het preventieteam is er voor kinderen die iets kwijt willen, om te praten, problemen op te lossen, te luisteren en ze te leren met elkaar om te gaan (Life Skills).
Welke registratievorm(en) gebruikt Alles-in-één-school De Zuidsprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Alles-in-één-school De Zuidsprong gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Mijn Vensters en de Preventiemap om sociale opbrengsten in kaart te brengen.