CBS Het Lichtschip
Sportweg 24
8307 AN Ens

Schoolweging

Schoolweging
31.42
Spreiding
5.4

De schoolweging van Het Lichtschip is 31,42 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,97% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school overtreft hiermee zelfs vergelijkbare scholen (95,23%), wat duidt op effectieve basisondersteuning, mogelijk door de beschreven individuele leerlijnen en vroegtijdige signalering.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,79% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 43,5% ligt. Toch scoort de school hiermee iets onder vergelijkbare scholen (55,36%). Dit past bij de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31,42) en onderstreept de noodzaak van het gerichte rekenonderwijs dat in het schoolplan wordt benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 33,33% havo/vwo-advies (dubbel zo hoog als regio) versus 16,67% vmbo-b. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl vergelijkbare scholen hier 1,01% scoren. De combinatie vmbo-(g)t/havo (16,67%) en vwo (8,33%) benadrukt de differentiatie binnen de populatie, passend bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet LichtschipGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school geeft kwalitatief goed onderwijs. Door middels van (methode afhankelijke- én onafhankelijke) toetsen monitoren wij de ontwikkeling van het kind. De toets is als het ware een soort van spiegel voor de leerkracht. Om maar in 'Lichtschiptermen' te spreken: Blijft het kind op koers? Hoe ziet die koers er uit? Behoeft de koers specifieke aanpassingen om zo de ontwikkeling van het kind beter te laten slagen? De tussentoetsen van CITO (januari) worden als meetmoment gehanteerd. Op velerlei vakken wordt een CITO-toets ter hand genomen. Deze reeks CITO's worden ook afgenomen in juni. In tussenliggende tijd spelen de methodetoetsen een belangrijke rol. Aan de hand van deze 'foto's' ziet de leerkracht (de ontwikkeling) van het kind. De toetsresultaten worden bekeken, geanalyseerd. Deze analyse geeft, mogelijk, handvatten die de leerkracht inzet in zijn/haar onderwijs. Zo kan er bijvoorbeeld extra instructie op een onderdeel worden gegeven als blijkt dat dit noodzakelijk is. Er kan een aparte leerlijn worden opgezet of verdiepingswerk worden aangeboden aan het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt boven advies door (vs. 25,27% landelijk), terwijl 20% onder advies presteert (+8,19% t.o.v. landelijk gemiddelde). Dit roept vragen op over de adviseringstrajecten, ondanks de beschreven ouderbezoeken en Cito-afname. Mogelijk speelt de complexe populatie (hoogste schoolweging in de regio) hierin een rol.