
Schoolweging
De schoolweging van De Tweemaster Enkhuizen is 28,50 , met een spreiding van 6,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,91% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisvaardighedenondersteuning, zelfs met een hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,06% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde van 48,6. Dit ligt ook lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 60,51%, mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerroutes: 27,78% havo en 22,22% vmbo-(g)t/havo-advies. Het aandeel vwo-advies (5,56%) blijft achter bij landelijke trends (18,61%). Praktijkonderwijs ontbreekt, in tegenstelling tot vergelijkbare scholen waar dit 1,01% gemiddeld is.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tweemaster Enkhuizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Een paar keer per jaar leggen de leerkrachten observaties van de kinderen m.b.t. hun sociaal emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en de motorische ontwikkeling vast. Door het observeren en het noteren zijn we in staat om het kind te begeleiden in pedagogisch-didactisch opzicht. Het kan zijn dat de leerkracht nog eens verder wil praten over een leerling. Zij neemt dan contact op met de intern begeleider. Dit is een leerkracht die veel weet over kinderen met leerproblemen, gedragsproblemen of juist kinderen die het erg goed doen. Als ook de leerkracht en de intern begeleider er niet uitkomen, kan er buiten de school hulp gezocht worden. Dit gebeurt nooit zonder toestemming van de ouders. Meerdere keren per jaar wordt bij de kinderen van groep 3 t/m 8 toetsen afgenomen. Deze gaan over technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Dit zijn zowel methodegebonden toetsen als methode-onafhankelijke IEP-toetsen. De methodegebonden toetsen worden aan het eind van elk blok afgenomen, de IEP-toetsen worden in januari en juni afgenomen. Zo kunnen we zien of de kinderen in deze vakken voldoende vooruitgang boeken ten opzichte van hun eigen ontwikkeling. Alle gegevens die over een kind verzameld worden, vormen het LeerlingVolgSysteem (LVS). Deze vertrouwelijke gegevens worden opgeborgen in een beveiligd computerprogramma. Alleen met toestemming van de ouders worden deze gegevens aan “derden” verstrekt, tenzij de school wettelijk verplicht is om deze gegevens te delen. Dat kan zijn bij de overstap naar een andere school. We stellen ambitieuze doelen voor leerlingen en houden zicht op in hoeverre leerlingen die doelen halen. Het onderwijs wordt bijgesteld waar nodig, opdat de leerling steeds instructie krijgt die passend is bij het leerniveau en de instructie- en verwerkingsbehoeften.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,33% van de leerlingen presteert boven advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Het percentage onder advisering (25%) is echter dubbel zo hoog als in de regio (11,81%). Deze polarisatie suggereert mogelijk onvoldoende maatwerk in advisering voor de middenmoot.
Sociale ontwikkeling
Het is onze visie als KiVaschool om elk kind te benaderen als uniek individu en te begeleiden tot een gelukkige, evenwichtige en kritische jonge burger. We willen dat kinderen sociaal en zelfstandig worden, een goed zelfbeeld hebben, kunnen samenwerken en verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun eigen handelen. Kinderen zijn pas in staat om te leren, als ze zich veilig voelen. Daarom staan bij ons de relaties binnen de school centraal. LEES MINDER
Ik hoor erbij
Ik mag zijn wie ik ben
Ik kan wat ik kan
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Tweemaster voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Tweemaster is een KiVa-school en werkt schoolbreed met het KiVa-programma. Dit programma richt zich op leerlingen, leerkrachten, directie en ouders en bestaat uit een combinatie van interventies. Op schoolniveau zorgt KiVa voor een respectvolle cultuur waarin positief gedrag de norm is. Op klassikaal niveau biedt KiVa ondersteuning voor klassenmanagement en op individueel niveau wordt er gewerkt aan sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling. De nadruk ligt op de groep als geheel, waarbij alle groepsleden gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het welzijn van elk kind. KiVa werkt preventief door aandacht te besteden aan groepsvorming en het bevorderen van positieve gedragsnormen. Het programma is ook oplossingsgericht en kijkt naar hoe situaties in de toekomst beter kunnen worden aangepakt.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Tweemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Tweemaster gebruikt de KiVa-monitor en de WMK vragenlijst sociale veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Tweemaster?
Openbare Basisschool De Tweemaster gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.