Basisschool Het Mozaïek in Enkhuizen

De resultaten van Het Mozaïek in Enkhuizen

Current section: resultaten
Toereppel 21
1602 Enkhuizen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Het Mozaïek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Het Mozaïek bij jullie?

Ontdek hoe goed Het Mozaïek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau: De basis voor elke leerling

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Basisschool Het Mozaïek streeft ernaar dit niveau voor al haar leerlingen te realiseren, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan en persoonlijke ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Boven verwachting presteren

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hun potentieel volledig te benutten. Ons doel is om een significant deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor onze ambitie om uitmuntende academische resultaten te behalen en de leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomst.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Het Mozaïek?

Op basisschool Het Mozaïek volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet. Vanaf groep 1 vinden er maandelijks voortgangsbesprekingen plaats met de intern begeleider en leerkracht, om zo een compleet beeld te krijgen van elke individuele leerling. Vanaf groep 3 toetsen we twee keer per jaar de voortgang met onafhankelijke IEP-toetsen. Deze toetsen meten de ontwikkeling op cognitief gebied (hoofd) en sociaal-emotioneel vlak (hart en handen). De cognitieve onderdelen omvatten rekenen, technisch en begrijpend lezen, en taalverzorging. De sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creativiteit worden ook geëvalueerd. Het IEP leerlingvolgsysteem wordt al gebruikt vanaf groep 1, waarbij de focus ligt op het verzamelen van ontwikkelingsgegevens. In combinatie met de observaties van de leerkrachten geeft dit een gedetailleerd inzicht in zowel de cognitieve vaardigheden als de algemene ontwikkeling van het kind. Hierdoor kunnen we gericht inschatten wat we van elk kind mogen verwachten. In groep 7 ontvangen leerlingen een NIO-toets (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) als indicatie voor hun toekomstige schooladvies. In groep 8 wordt in november een voorlopig advies gegeven op basis van de IEP-toetsen, gevolgd door een definitief advies in februari na de doorstroomtoets. Alle schooladviezen worden uitgebreid besproken met zowel de leerlingen als hun ouders. Door deze gecombineerde inzichten en de dialoog met ouders, stellen we een advies op dat optimaal aansluit bij de capaciteiten en behoeften van elk kind, en zorgen we voor een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Jezelf en Anderen: Sociale Vaardigheden op Het Mozaïek

Op basisschool Het Mozaïek zien we de school als een levendige gemeenschap waar zowel leerlingen als leerkrachten en ouders samenwerken aan een veilige en stimulerende leeromgeving. Wij geloven dat een sterke sociale ontwikkeling cruciaal is voor het welzijn en succes van elk kind. Daarom besteden we expliciet aandacht aan het bevorderen van positieve sociale interacties en het aanleren van essentiële sociaal-emotionele vaardigheden. Onze leerkrachten creëren een omgeving waarin elk kind zich gewaardeerd, gerespecteerd en veilig voelt, wat de basis vormt voor zowel persoonlijke groei als academische prestaties. We streven ernaar leerlingen te begeleiden die zelfstandig en in samenwerking met anderen kunnen functioneren. Dit doen we door een motiverende en ondersteunende aanpak, gericht op relatie, competentie en autonomie, zodat ieder kind zijn of haar potentieel kan bereiken.

Een school als gemeenschap: Samen leren en groeien

Samenwerken: De kracht van gezamenlijk optrekken

Positief gedrag stimuleren: Een omgeving van succes

Hoe bevordert Het Mozaïek de sociale en emotionele groei van uw kind?

Op Het Mozaïek hanteren we een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling, waarbij we de leerlingen begeleiden in het ontwikkelen van relationele vaardigheden en zelfvertrouwen. Dit gebeurt binnen een gestructureerd en positief schoolklimaat, waarin we focussen op het welzijn van elk individu. Onze leerkrachten zetten zich in om een veilige en stimulerende omgeving te creëren die samenwerking en wederzijds respect bevordert. We zien de school als een gemeenschap waar iedereen ertoe doet en waar we samen leren en groeien.

Welke methoden gebruikt Het Mozaïek om sociaal-emotionele ontwikkeling te meten en te ondersteunen?

Basisschool Het Mozaïek zet diverse instrumenten in om de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te ondersteunen. Deze methoden helpen ons om de voortgang te monitoren en gerichte interventies te plegen waar nodig. We maken gebruik van observatielijsten die specifiek zijn ontwikkeld voor het programma 'De Vreedzame School'. Daarnaast voeren we leerlingtevredenheidsonderzoeken uit middels de 'Vensters' vragenlijst, die geïntegreerd is in het IEP-systeem, om zo een breed beeld te krijgen van het welzijn van onze leerlingen.

  • Observatielijsten "De Vreedzame school" voor gedragsanalyse
  • Leerlingtevredenheidslijst Vensters (via IEP) voor welzijnsmeting

Welke lesmethoden zet Het Mozaïek in voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het sociaal-emotioneel leren op Het Mozaïek maken we gebruik van bewezen effectieve methoden die kinderen helpen bij het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden. Deze programma's zijn ontworpen om een positieve en ondersteunende leerervaring te garanderen. Onze school hanteert het programma 'De Vreedzame School' als leidraad voor sociaal leren en conflictbeheersing. Daarnaast integreren we elementen van Positive Behavior Support (PBS), een systeem dat gericht is op het belonen van gewenst gedrag en het creëren van een schoolcultuur waarin iedereen zich prettig voelt.

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling op Basisschool Het Mozaïek

Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Basisschool Het Mozaïek in Enkhuizen. Wij streven naar uitmuntendheid in ons basisonderwijs, met een focus op de groei en ontwikkeling van elke leerling. Bekijk hier de officiële rapporten en ontdek hoe wij onze educatieve doelen nastreven en realiseren.

Resultaten | Het Mozaïek in Enkhuizen | [2025] Schoolregister