
Schoolweging
De schoolweging van Het Mozaïek Enkhuizen is 31,31 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,48% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft zelfs het landelijk gemiddelde van 95,71%, wat aantoont dat de school basisvaardigheden effectief garandeert, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,89% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 45,5%. Dit benadrukt de focus op hogere leerdoelen, met name in taalvaardigheid en rekenen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,30%, wat de relatief sterke positie van Het Mozaïek onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 26,32% VMBO-(g)t en 13,16% VWO, wat hoger is dan bij vergelijkbare scholen (16,45% VMBO-(g)t en 18,61% VWO). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, tegenover 1,01% regionaal. Dit past bij het beleid om leerlingen maximaal te laten doorstromen naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Mozaïek Enkhuizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten worden gemeten dmv de IEP toetsen. Maar ook de methode toetsen, dyslexiesignalering en observaties in de groep tellen mee om de vorderingen en resulatetn van kinderen in een juist perspectief te plaatsen. 4x per jaar is er een leerlingbespreking met de leerkracht en de IB. Daarbij worden 2x alle leerlingen besproken (na de citotoetsen) en 2x de leerlingen waarvan de leerkracht of IB dat nodig vindt om de ontwikkeling nog scherper in de gaten te houden. Uiteraard is er tussendoor altijd de gelegenheid om met elkaar in overleg te gaan als zich iets bijzonders voordoet in de ontwikkellijn van een kind. Mochten we er op school alleen niet uitkomen en is er een zeer specifieke zorgvraag dan wordt een leerling in het ondersteuningsteam besproken. daar zit dan een schoolondersteuner vanuit het samenwerkingsverband bij en een orthopedagoog. De vorderingen worden bijgehouden in een leerlingvolgsysteem (Parnassys) en die zet het door in het meer werkbare overzicht Leeruniek. In leeruniek is ieder kind in beeld en wordt ook standaard gekeken naar de onderwijsbehoeftes van een kind en niet alleen naar de cijfers. Mocht er ondersteuning nodig zijn voor een kind omdat er speciale zorgbehoeftes zijn dan zijn er binnen de school de volgende opties: -Extra ondersteuning in de klas (door de leerkracht) -Extra ondersteuning buiten de klas (naar inschatting van de leerkracht in overleg met IB) door een ondersteuner/klassenassistent -Extra ondersteuning n.a.v. een onderzoek/resultaten door een remedial teacher (buiten de groep) -Extra ondersteuning van een externe instantie die op school komt ondersteunen (fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, taalontwikkeling) -Extra ondersteuning buiten school (fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, taalontwikkeling, dyslexiebegeleiding)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,33% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan de landelijke 11,81%. 68,75% zit op advies, wat aansluit bij de zorgvuldige adviesprocedure beschreven in het schoolprofiel. De 22,92% die boven advies presteert, weerspiegelt de aandacht voor talentontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
De school als gemeenschap houdt ook in dat onze leraren een gedeelde opvoedende taak hebben samen met de ouders. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen (dichtbij en ver weg) kunnen omgaan. In onze lessen Vreedzame School besteden expliciet aandacht aan de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen. Onze leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Kernwoorden zijn: relatie, competentie en autonomie. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leraar, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig (samen met anderen) kunnen doen. LEES MINDER
School als gemeenschap
Samenwerken
Stimuleren van positief gedrag
Wat is de werkwijze van Het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
Het Mozaïek hecht veel waarde aan een veilige schoolomgeving. De school gebruikt de methode 'De Vreedzame School', een compleet programma met lessen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en de gemeenschap en staan open voor verschillen tussen mensen.
Welke registratievormen gebruikt Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Mozaïek gebruikt observatielijsten van 'De Vreedzame School' en de leerlingtevredenheidslijst Vensters (via IEP) om sociale opbrengsten te meten.