Christelijke Basisschool Het Mosterdzaadje
Oranjeweg 116
8166 JD Emst

Schoolweging

Schoolweging
29.26
Spreiding
4.98

De schoolweging van Het Mosterdzaadje is 29,26 , met een spreiding van 4,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) bereiken het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, wat aansluit bij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem IEP.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Deze score overtreft zowel regionale (60,5%) als landelijke benchmarks. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, draagt bij aan deze prestatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn ambitieus: 28,6% havo en 14,3% vwo, tegenover 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl het regionaal gemiddelde hier 1,0% bedraagt. De combinatie van vmbo-(g)t/havo (14,3%) en havo/vwo (14,3%) toont een sterke gerichtheid op doorstroom naar theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet MosterdzaadjeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De term ‘opbrengstgericht werken’ was jarenlang een term die gebruikt werd om scholen te attenderen op het belang van de resultaten in relatie tot de kwaliteit van het onderwijs. Het Mosterdzaadje heeft een werkt richting een cultuur waar opbrengsten van belang zijn. De toetskalender, groepsbespreking en kindgesprekken zijn stevig verankerd in onze organisatie Het gebruik van ParnasSys is een voorbeeld van de ontwikkeling van een sturing op basis van resultaten. Scholen zetten de opbrengsten van de leerlingen af tegen de landelijke standaard. Toetsen zijn voor scholen van belang en helpen bij het vervolg in het leerstofaanbod. In het verlengde van de opbrengsten ligt het hanteren van vaardigheidsscores en referentieniveaus. Bij de tem ‘opbrengstgericht werken’ ligt de focus op de opbrengsten. Op het gevaar af dat opbrengsten of resultaten een doel op zich worden en (cito-)resultaten worden overgewaardeerd. Wij waken voor een school waar angst regeert en resultaatnormen leidend zijn voor het leerkrachthandelen. Opbrengsten zijn geen doel maar een middel. Resultaten (ook Cito) blijven van belang als indicator voor het bepalen van de onderwijsbehoeften. De opbrengsten helpen de leerkracht zich bewust te maken van de vervolgstappen. Na de analyse bepaalt de leerkracht zijn leerstofaanbod. Jaarlijks stelt de Intern Begeleider samen met de leerkrachten mede op basis van een opbrengstenanalyse de nieuwe doelen vast. Op Het Mosterdzaadje stellen wij de doelen in vaardigheidsscores (VS) en in referentieniveaus. Omdat in de meeste klassen weinig leerlingen zitten heeft de score van 1 leerling grote invloed op het gemiddelde. Daarom vinden we het nog belangrijker om elk kind afzonderlijk in beeld te hebben en doelen te stellen voor de leerlingen individueel. Daarbij staat het welbevinden van de leerling voorop omdat dit een voorwaarde is om te kunnen leren. Voor elke leerling van onze school worden de kindkenmerken, de belemmerende en compenserende factoren in kaart gebracht. Vervolgens wordt voor elke leerling de onderwijsbehoefte geformuleerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

100% van de leerlingen presteert op of boven het schooladvies, tegen 62,9% landelijk. Het ontbreken van onderadvisering (0% vs. 11,8% gemiddeld) reflecteert een accurate advisering, mede door de combinatie van IEP-LVS en doorstroomtoetsen zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De visie van Het Mosterdzaadje op sociale opbrengsten is ingebed in onze visie op leren als geheel. Ons uitgangspunt is dat onze Schepper ons het vermogen heeft gegeven om te leren. Daarmee is leren een unieke en persoonlijke activiteit, waar het gaat om persoonlijke betekenisverlening. Voor ons als leerkrachten van Het Mosterdzaadje betekent dit dat wij, in navolging van de Grote Leraar, gericht zijn op het hart (de emotie) van zijn leerlingen. Door dat te doen bevorderen we naast de persoonlijke ontwikkeling van het kind ook betrokkenheid, welbevinden en (leer)rendement. De basis waaruit het leren geïnitieerd wordt is een klimaat van vertrouwen in het leervermogen van het kind waarbij hij mag worden wie hij is. Leren is zowel gave als opgave (inspannen en dienstbaar zijn/verantwoordelijkheid geven en nemen). LEES MINDER

betrokkenheid

welbevinden

vertrouwen

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Het Mosterdzaadje voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool Het Mosterdzaadje maakt gebruik van de observaties van ZIEN!VO om de sociale ontwikkeling te volgen. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen zelfstandig vragenlijsten in. Dit is onderdeel van de gesprekken die de school met leerlingen voert. Drie keer per jaar worden alle leerlingen besproken met de intern begeleider. Leerresultaten en gegevens vanuit ZIEN!VO zijn de basis voor dit gesprek. Daarnaast gebruikt de school voor groep 5 tot en met 8 leerlingvragenlijsten vanuit het IEP leerlingvolgsysteem. Voor de doorgaande lijn baseren ze zich op de methode Kinderen en hun Sociale Talenten. Veiligheid is een primaire voorwaarde. De communicatielijnen zijn kort en het anti-pestprotocol wordt direct ingezet bij het eerste signaal van pesten. Ouders wordt gevraagd contact op te nemen met de school als zij vermoeden dat hun kind of een ander kind wordt gepest. De anti-pestcoördinator is meester Roos.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Het Mosterdzaadje om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Het Mosterdzaadje gebruikt ZIEN! en IEP vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Het Mosterdzaadje?

Christelijke Basisschool Het Mosterdzaadje gebruikt de methode Kinderen en… hun sociale talenten voor sociaal-emotioneel leren.