OBS J.H. Isings
Emperweg 70
7399 AG Empe

Schoolweging

Schoolweging
29.42
Spreiding
5.91

De schoolweging van J.H. Isings is 29,42 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% behaalt vrijwel elke leerling het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde van 95,9%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs bij dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 58,3% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47,1% voor het streefniveau (landelijke vergelijking: 57,8%). Dit laat zien dat de meerderheid van de leerlingen het hoge referentieniveau voor taal en rekenen behaalt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 22,2% vwo-advies vs. 11,1% praktijkonderwijs. Dit contrast is groter dan bij vergelijkbare scholen (1,01% praktijkonderwijs, 18,6% vwo). De combinatie van hoog theoretisch advies (33,3% havo/vwo/vmbo-(g)t) en relatief hoge praktijkuitstroom weerspiegelt de diverse onderwijsbehoeften binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsJ.H. IsingsGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Na de Citoafname wordt een analyse gemaakt door directie en IB. Het betreft de resultatenop individueel-, groeps- en schoolniveau. In de leerlingbesprekingen tussen IB-er en leerkracht worden individuele handelingsplannen opgesteld en zo nodig groepsinterventies. Deze worden gecommuniceerd met ouders tijdens de 10 minutengesprekken. Na de volgende cito afname wordt dit geëvalueerd en bijgesteld en evt scholing aangeboden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomde onder advies door (0% vs. 11,8% landelijk). 88,9% bleef op adviesniveau, wat wijst op zorgvuldige advisering. De school beschrijft zelf een 'op maat' aanpak met differentiatie, wat terug te zien is in deze cijfers.

Sociale ontwikkeling

Samen leren leren is voor ons een belangrijk uitgangspunt. In de dagelijkse praktijk werken kinderen regelmatig samen en dragen ze gezamenlijk de verantwoording voor groepsopdrachten. Leren samenwerken is een belangrijk onderdeel van het werken binnen I.P.C. De sociale opbrengsten worden in kaart gebracht door het halfjaarlijks volgen van de leerlingen middels Kanvas, het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining. Waar nodig vinden interventies plaats. Op onze kleine school is een grote mate van saamhorigheid. Bovenbouwleerlingen ondersteunen de jongsten, we kennen elkaar goed en iedereen hoort erbij. LEES MINDER

veiligheid en plezier

Ontw. sociale vaardigheden

Samenwerken: samen leren leren

Wat is de werkwijze van OBS J.H. Isings voor sociale ontwikkeling?

OBS J.H. Isings besteedt structureel aandacht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden met de wekelijkse lessen van de Kanjertraining. Bewustwording van positief en negatief gedrag is daarbij het uitgangspunt. Door middel van gesprekken worden de kinderen handvatten geboden om positief gedrag te versterken. Groepswerk en coöperatieve werkvormen worden dagelijks toegepast bij de verwerking van de leerstof binnen de kernvakken en bij de uitwerking van IPC-thema's.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS J.H. Isings om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS J.H. Isings gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS J.H. Isings?

OBS J.H. Isings maakt gebruik van de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.