
Schoolweging
De schoolweging van De Dreef is 32,61 , met een spreiding van 5,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.9% score voor het fundamenteel niveau (vergeleken met 94.8% in de regio) voldoet de school ruimschoots aan de landelijke norm van 85%. De sterke basisvaardigheden sluiten aan bij het pedagogisch accent op taal- en rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft het inspectiedoel voor het streefniveau ruim: 66.7% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau tegen een verwachting van 41.2%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral opvallend gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32.61).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofileel toont een tweedeling: 31.25% vmbo-(g)t advies en 25% vmbo-b/k combi-advies, gecombineerd met 18.75% havo/vwo-niveaus. Opvallend is het aandeel vwo-adviezen (12.5%), dat lager ligt dan regionale benchmarks (18.6%). Dit reflecteert mogelijk de invloed van de hoge schoolweging op advieskeuzes. Toch presteren 83% van de leerlingen op of boven hun advies in het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dreef | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.5 | 174.98 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het oorspronkelijke schooladvies (vs. 11.8% landelijk). Maar liefst 16.67% stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, wat het vertrouwen in het maatwerkadvies onderstreept. De 83.33% die op adviesniveau presteert, bevestigt de zorgvuldige advisering.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER
wees jezelf
accepteer elkaar
vraag wat je niet weet
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Dreef voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Dreef wil kinderen opleiden tot zelfbewuste, zelfstandige en gelukkige wereldburgers. De school heeft oog voor verschillen en zorgt ervoor dat de behoeften van ieder kind in beeld zijn, zodat ze kunnen groeien. Er wordt gewerkt met een doorgaande ontwikkelingslijn waarbij wordt uitgegaan van de doelen die kinderen moeten bereiken gedurende hun basisschoolperiode, gebruikmakend van de uitgangspunten van het curriculum 2032. Gepersonaliseerd leren en thematisch onderwijs is in ontwikkeling. Uitgaande van de ontwikkelingswereld van het kind biedt de school een passend, geïntegreerd aanbod. De zaakvakken worden thematisch aangeboden, waarbij methodes hulpmiddelen zijn om doelen te bereiken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Dreef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Dreef gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.