Openbare Basisschool de Bente
Westerdiep OZ 96
7881 HG Emmer-Compascuum

Schoolweging

Schoolweging
32.59
Spreiding
4.86

De schoolweging van De Bente is 32,59 , met een spreiding van 4,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit onderstreept de focus op basisvaardigheden, cruciaal gezien de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41.2%. Dit benadrukt de effectiviteit van adaptief onderwijs in een omgeving met heterogene leerlingcapaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviesverdeling toont een sterk praktische oriëntatie: 38.9% vmbo-b/k (vs. 4.04% regio) en 27.8% vmbo-(g)t/havo. Hogere adviezen (havo/vwo: 16.7%) blijven achter bij landelijke trends (10.93%), wat past bij de regionale demografie. Toch presteren 26.3% van de oud-leerlingen boven hun advies in het VO, mogelijk door doorlopende monitoring.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BenteGemeente AmsterdamNederland
LIB170.06174.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26.3% van de leerlingen zit onder advies, aanzienlijk hoger dan landelijk (11.81%). Dit hangt samen met de complexe populatie (schoolweging 32.59). Echter, 26.3% presteert boven advies door gerichte begeleiding, zoals beschreven in het driejarige VO-monitoringsprogramma.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we dit jaar om per locatie beleid te ontwikkelen dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER

Veiligheid

Respect, kunnen samenwerken

Positieve sociale binding

Wat is de aanpak van Openbare Basisschool de Bente voor sociale ontwikkeling?

De leerkracht bepaalt aan de hand van de adviezen van Scol welke interventie(s) er nodig zijn voor de groep of individuele leerlingen. De interventies worden verwerkt in Esis groepsdynamiek. Dit wordt elk half jaar geëvalueerd en eventueel bijgesteld. De informatie die in de Esis groepsdynamiek staat, gaat mee met de groep.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool de Bente om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Bente gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Bente?

Openbare Basisschool de Bente gebruikt adviezen naar aanleiding van Scol afnames als methode voor sociaal-emotioneel leren.