
Schoolweging
De schoolweging van Het Compas is 30,29 , met een spreiding van 4,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,17% score voor het fundamenteel niveau overschrijdt de school de inspectienorm van 85%. Hoewel dit positief is, blijft het resultaat ruim onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,7%. Dit suggereert dat basisvaardigheden voldoende worden behouden, maar er potentieel is voor verbetering ten opzichte van peers.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt het streefniveau met 44,99%, exact op de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit is significant lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%. De onderwijsaanpak richt zich duidelijk op het behalen van basisdoelen, waarbij het maximaliseren van het streefniveau mogelijk meer aandacht behoeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op VMBO-(g)t (28,57%) en enkelvoudige VMBO-b adviezen (19,05%). Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (9,52%) vergeleken met regionale scholen (18,61%), wat mogelijk wijst op behoud van ambitieuzere leerlingen binnen de krimpende populatie. Dubbele adviezen blijven beperkt (24,76% totaal), in lijn met het schoolbeleid voor eenduidige doorstroomrichtlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Compas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten komen tot stand door het gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. Tussenresultaten worden twee keer per jaar gemonitord en worden besproken in het team of tijdens een groepsbespreking met de intern begeleider. Voor ons als school zijn het momenten, waarop we bevestiging krijgen van onze verwachtingen en op basis van analyse kinderen gerichter tot leren te laten komen op hun eigen niveau. Wij hebben als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We brengen de leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Om de kinderen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen. Rond januari en juni toetsen we de kinderen met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van IEP. We analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun doelen formuleren. We gebruiken de toetsen dus om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse instrument voor de leerresultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Er is een opvallend hoog percentage oud-leerlingen dat onder advies presteert (27,27% vs. 11,81% landelijk). Tegelijkertijd scoort 18,18% boven advies, wat de effectiviteit van individuele begeleiding toont. Deze polarisatie kan verband houden met de relatief hoge schoolweging en complexe leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Relatie vanuit een goed zelfbeeld met de omgeving is essentieel. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Veiligheid Relatie(s) Samen vertrouwen en plezier KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ons motto vwb de sociale ontwikkeling: Jij ok! Ik OK! LEES MINDER
Veiligheid
Relatie(s)
Samen/ vertrouwen en plezier
Wat is de werkwijze van Het Compas voor sociale ontwikkeling?
Het Compas hecht veel waarde aan welbevinden, betrokkenheid en gezonde relaties als voorwaarden voor leren. Leerkrachten monitoren het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen met behulp van de kijkwijzer van Zien en vragenlijsten uit KiVa. Bij afwijkende scores wordt ingezoomd en gehandeld. De school werkt actief aan de sociale veiligheid met KiVa, een programma dat zich richt op positieve groepsvorming en het bieden van een veilige leeromgeving. Leerlingen en leerkrachten krijgen inzicht in de rol van de groep bij pesten en andere groepsproblemen, en zoeken samen naar oplossingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Het Compas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Compas gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Compas?
Het Compas gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.