School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn in Emmen

Current section: team
Sparrenlaan 4 - 5
7822 Emmen

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.6%)
Man (17.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (19%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60.9%)
Direct ondersteunend personeel (30.4%)
Management (8.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op SBO Toermalijn Emmen

Bij Speciaal Basisonderwijs Toermalijn in Emmen zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht tijdelijk afwezig is. Of het nu gaat om nascholing, ziekte of andere redenen, wij hebben een proactieve aanpak voor leerkrachtvervanging. Onze prioriteit is het bieden van stabiele leeromgevingen. Daarom zetten we in eerste instantie onze interne vervangingspool in. Deze ervaren leerkrachten, werkzaam binnen onze school maar niet gebonden aan één vaste groep, nemen de lessen waar. Ook parttime werkende collega's worden flexibel ingezet om eventuele gaten op te vullen. Indien interne oplossingen niet toereikend zijn, wordt een zorgvuldig verdeelschema gehanteerd. Uw kind wordt dan tijdelijk ondergebracht bij andere groepen op school, volgens een vastgesteld rooster. Dit waarborgt dat uw kind altijd begeleid wordt. Bij langdurige afwezigheid en wanneer vervanging op de gebruikelijke wijze niet mogelijk is, bieden we onderwijs op afstand. Een andere collega neemt dan de begeleiding van de groep op zich. U wordt altijd proactief geïnformeerd over dergelijke situaties via Social Schools en e-mail, zodat u volledig op de hoogte blijft van de onderwijsontwikkelingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het onderwijs op basis van de onderwijsperspectieven van de leerlingen op onze school, wordt aangeboden in verschillende leerarrangementen die ontleend zijn aan de landelijk doelgroepenmodel. Deze arrangementen zijn van toepassing op de 4 kernvakken (technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen en wiskunde) en worden bij alle leerlingen vanaf groep 4 vastgesteld. Tot dat moment is er sprake van een voorlopig of verwacht perspectief.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Speciaal Basisonderwijs Toermalijn

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist
Zorgcoördinator

Toelichting van de school:

Op Speciaal Basisonderwijs Toermalijn werken we met een toegewijd team van specialisten die focussen op taal en rekenen. Deze experts werken nauw samen om een optimaal leeraanbod te garanderen, afgestemd op de unieke behoeften van elke leerling. Onze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen de best mogelijke ondersteuning krijgen om hun academische vaardigheden te ontwikkelen.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach
Rots en Water Trainer
MRT Specialist

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal bij Speciaal Basisonderwijs Toermalijn. Naast onze gespecialiseerde kindercoach, zetten we onze vakdocenten bewegingsonderwijs in, die allen zijn opgeleid tot Rots en Water trainer. Deze training bevordert een positieve sociaal-emotionele groei en versterkt het zelfvertrouwen van kinderen.

7

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Onze toegewijde teamleden zijn experts in het begeleiden van gedrag, het optimaliseren van werkhouding en het ontwikkelen van effectieve taakaanpakken. Regelmatige bijscholing zorgt ervoor dat onze kennis en methoden altijd up-to-date zijn, wat ten goede komt aan de leerprestaties van onze leerlingen. Wij bieden een gestructureerde en ondersteunende omgeving waarin elk kind kan floreren.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher
Fysiotherapeut
Logopedist
Schoolarts
Vakleerkrachten Gymnastiek

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van elk kind wordt nauwlettend gevolgd door onze gespecialiseerde motorisch remedial teacher en vakdocenten bewegingsonderwijs. In samenwerking met de fysiotherapeut, logopedist en schoolarts bieden we een compleet pakket aan zorg voor de fysieke gesteldheid van onze leerlingen. Deze integrale aanpak ondersteunt een gezonde groei en ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten in vaste dienst hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe zorgverleners indien nodig. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan altijd voorop, en we zorgen voor een veilige en verzorgde omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
25
Totaal specialisten
25
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Keuken

Ontdek de Ondersteuning op SBO Toermalijn: Passend Onderwijs voor Elk Kind

Gedetailleerde Uitleg van Ons Ondersteuningsaanbod

Bij Speciaal Basisonderwijs Toermalijn in Emmen geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften en talenten. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons School Ondersteuningsprofiel (SOP), te vinden in de bijlage, beschrijft gedetailleerd hoe wij dit realiseren. Toelatingsbeleid en Zorgplicht Ouders willen het allerbeste voor hun kind, en wij delen die ambitie. Bij aanmelding onderzoeken we nauwkeurig of SBO Toermalijn de juiste plek is voor uw kind. Samen met u bespreken we de specifieke ondersteuningsbehoeften en hoe wij daaraan kunnen voldoen. Als school hebben we een zorgplicht: dit betekent dat we actief onderzoeken of wij passend onderwijs kunnen bieden. Indien dit binnen onze school niet mogelijk is, helpen wij u proactief bij het vinden van een passende alternatieve school. Ons doel is dat uw kind de optimale ontwikkelingskans krijgt. Het volledige toelatingsbeleid is verkrijgbaar via de schooldirectie. Handelingsgericht Werken: Onze Kernaanpak Ons onderwijs wordt georganiseerd vanuit de principes van handelingsgericht werken (HGW). Deze methodiek stelt het kind centraal en richt zich op wat een kind nodig heeft om effectief te leren en te groeien. HGW stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden, de juiste expertise in te zetten en de voortgang van elke leerling nauwkeurig te volgen en te evalueren. We hanteren vier niveaus van ondersteuning: basisondersteuning, lichte ondersteuning, extra ondersteuning en, indien nodig, doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Basisondersteuning: De Fundering voor Succes Basisondersteuning is de ondersteuning die wij aan alle leerlingen bieden. Dit creëert een veilige en motiverende leeromgeving waar elk kind optimaal kan floreren. Wij bevorderen een positief leerklimaat waarin leerlingen zich gewaardeerd voelen en zich kunnen ontwikkelen. Via leerlingvolgsystemen, toetsanalyses en observaties volgen we de voortgang nauwgezet. De leerkrachten worden hierin ondersteund door onze interne begeleider en kwaliteitscoördinator. We werken met duidelijke afspraken over pedagogisch handelen en gebruiken sociaal-emotionele leermethoden om een optimale ontwikkeling te stimuleren. Om basisondersteuning van hoge kwaliteit te garanderen, investeert ons team continu in: Kennis van leer- en ontwikkelingsprocessen Vaardigheden in differentiatie en instructie Analytisch vermogen voor toetsen en doelstellingen Effectieve communicatie met leerlingen, ouders en collega's Sterk pedagogisch en didactisch klassenmanagement Reflectief vermogen en voortdurende professionele ontwikkeling Kennis van onze zorgstructuur en relevante wetgeving Basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid In de kleuterklassen (groep 1-2) zetten we observaties, een kleutervolgsysteem en ontwikkelgesprekken in. Vanaf groep 3 gebruiken we zowel methodegebonden als methodeonafhankelijke toetsen, aangevuld met sociaal-emotionele leerlingvolgsystemen. Alle data worden nauwkeurig geregistreerd in ParnasSys/Looqin, inclusief analyses, onderwijsbehoeften en overdrachtsgegevens. De ondersteuning is gestructureerd met regelmatige groeps- en leerlingbesprekingen, ondersteund door de interne begeleider/kwaliteitscoördinator. Klassenbezoeken door de kwaliteitscoördinator en directie waarborgen de onderwijskwaliteit. Lichte Ondersteuning: Extra Hulp Binnen de Groep Lichte ondersteuning is bedoeld voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, maar binnen de reguliere groep kunnen functioneren. Deze hulp wordt primair binnen de eigen klas geboden en kan bestaan uit: aangepast lesmateriaal en instructie, extra uitleg of herhaling, ondersteuning door een onderwijsassistent of leerkrachtondersteuner, of aanpassingen in klassenmanagement en het onderwijsaanbod. Extra Ondersteuning: Een Gecoördineerde Aanpak Wanneer basisondersteuning en lichte ondersteuning ontoereikend zijn, bieden wij extra ondersteuning. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met ouders en eventuele betrokken externe professionals. Het doel is om een compleet beeld te krijgen van de situatie, zowel op school als thuis, en om gezamenlijke, concrete afspraken te maken over de te verlenen ondersteuning. Hierbij staan de sterke punten van het kind centraal, analyseren we de onderwijsbehoeften en verdelen we verantwoordelijkheden. Zo waarborgen we een optimale afstemming tussen onderwijs, zorg en thuissituatie. De interne begeleider/kwaliteitscoördinator kan, in overleg met de leerkracht en ouders, besluiten tot: het opstellen van een Ontwikkelingsperspectief (OPP) of handelingsplan, de inzet van ons interne ondersteuningsteam, of het inschakelen van externe expertise via het samenwerkingsverband of jeugdhulp.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toermalijn Emmen

Welke ambitieuze doelen stellen we voor het schooljaar 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op diverse kerngebieden om de ontwikkeling van onze leerlingen te optimaliseren. We streven naar een gedeelde pedagogische visie, in nauwe samenwerking met SO de Aventurijn en Cosis. Dit zorgt voor een consistente aanpak. Daarnaast werken we aan een heldere, vakspecifieke doorgaande leerlijn, gebaseerd op grondige analyses van de huidige onderwijssituatie. De korte zorgcyclus wordt gestroomlijnd en voldoet aan de PDCA-cyclus. We introduceren ontwikkelgesprekken met leerlingen en ontwikkelen een persoonlijk portfolio voor elke leerling, gekoppeld aan hun Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Elke leerkracht heeft een eigen portfolio, wat bijdraagt aan een sterke professionele cultuur. Ons didactisch handelen wordt continu afgestemd op de specifieke eisen van elk vakgebied. Voor een overzicht van onze successen in schooljaar 2024-2025, verwijzen we u graag naar ons schooljaarverslag.

Hoe realiseren we onze schoolse doelen effectief?

Binnen het Schoolmonitor-programma hebben we de doelen uit ons schooljaarplan gedetailleerd uitgewerkt. Voor schooljaar 2025-2026 hebben we hieraan een concrete planning gekoppeld. Deze planning zorgt ervoor dat we tijdig herinneringen ontvangen vanuit Schoolmonitor, wat ons helpt om de benodigde stappen consequent te zetten. Bovendien integreren we deze doelen in onze jaarlijkse schoolplanning. De koppeling aan geplande teamvergaderingen verzekert dat de voortgang en uitvoering van onze schoolse doelen regelmatig worden besproken en geborgd binnen het team.

Speciaal Basisonderwijs Toermalijn: Ontwikkeling van het Jonge Kind

Toelichting van de school

School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn in Emmen biedt een veilige en stimulerende omgeving voor jonge kinderen. Wij zijn gespecialiseerd in speciaal basisonderwijs en verwelkomen leerlingen gedurende hun schoolcarrière. Bij instroom in onze kleutergroepen, vanuit kinderdagverblijven, voorscholen of andere instellingen, zorgen wij altijd voor een warme en zorgvuldige overdracht. Dit waarborgt een soepele start voor elk kind. Onze toewijding aan jonge kinderen blijkt ook uit de bijscholing van ons team. Momenteel volgt een van onze leerkrachten de gespecialiseerde nascholing 'Jonge Kind Specialist', om de expertise op dit gebied verder te verdiepen.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt School Toermalijn aan jonge kinderen?

School Toermalijn biedt een gespecialiseerd programma voor het jonge kind, gericht op hun unieke ontwikkelingsbehoeften. Onze aanpak is afgestemd op een optimale start en groei. We integreren specifieke lesmethoden en spelactiviteiten die de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling stimuleren. Ons team is getraind om individuele aandacht te geven en een veilige leeromgeving te creëren.

Met welke externe partijen werkt School Toermalijn samen voor jonge kinderen?

School Toermalijn werkt nauw samen met diverse externe partners om de ondersteuning voor jonge kinderen te optimaliseren. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor een holistische aanpak. Wij onderhouden contacten met voorschoolse educatie, kinderopvangorganisaties en specialistische zorgverleners. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en effectieve begeleiding, van de vroege kinderjaren tot aan de basisschool.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn in Emmen | [2025] Schoolregister