Openbare Basisschool op 't Veld
Barnar 5 A
7826 EP Emmen

Schoolweging

Schoolweging
31.8
Spreiding
5.65

De schoolweging van Op ’t Veld is 31,80 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90.91% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 94.82% maar ruim boven de landelijke norm van 85%. De school benadrukt in haar jaarplan extra ondersteuning voor rekenvaardigheid om deze kloof te dichten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53.03% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vergelijkbaar met het gemiddelde van 53.43% bij vergelijkbare scholen. Dit ligt ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41.2%. De sterkste prestaties zijn zichtbaar bij taalvaardigheid, wat aansluit bij de CIB-aanpak van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op havo (55.56%) en vmbo-b (22.22%), met beperkte vwo-doorstroom (11.11%). Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vaker gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (10.93%) voorkomen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, ondanks een regionaal gemiddelde van 1.01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOp ’t VeldGemeente AmsterdamNederland
LIB174.98175.23173

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

76.92% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 62.93%. Geen enkele leerling zit onder advies (tegen 11.81% nationaal). De 23.08% bovenadvies presteerders onderstreept de zorgvuldige advisering. Deze resultaten sluiten aan bij het geïntensiveerde leerlingvolgsysteem dat sinds 2022 wordt gebruikt.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER

Veiligheid & respect

Waardering & wederzijds begrip

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool op 't Veld voor sociale ontwikkeling?

Om de sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid van de leerlingen te volgen, gebruikt Openbare Basisschool op 't Veld het leerlingvolgsysteem SCOL (Sociale Competentie ObservatieLijst). Twee keer per jaar vullen de leerkrachten per leerling een vragenlijst in. Vanaf groep 6 vullen de kinderen ook zelf de LeerlingSCOL in. De uitkomsten worden geanalyseerd en besproken met de IB-er en collega's in de teamvergadering. Er wordt een plan opgesteld om aan eventuele aandachtspunten te werken, die ook met de ouders worden besproken. Kernwaarden van de school zijn respect en veiligheid, en de school zorgt ervoor dat kinderen zich veilig voelen en respectvol met anderen omgaan. Los van de SCOL volgt de school het welzijn van kinderen dagelijks en onderneemt actie bij bijzonderheden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool op 't Veld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool op 't Veld gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de Leerling SCOL (vanaf groep 6) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool op 't Veld?

Openbare Basisschool op 't Veld gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Kinderen en… hun morele talenten en Gouden weken.