
Schoolweging
De schoolweging van Emmermeer is 33,93 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,25% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen. De score is iets hoger dan het landelijk gemiddelde (93,36%), opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school haalt een streefniveau van 51,72%, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. Dit laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen het hogere taal- en rekenniveau behaalt, ondanks een complexe populatie (schoolweging 33,93). De score ligt ook boven het vergelijkingsgemiddelde van 49,21%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke theoretische focus: 38,46% vmbo-(g)t en 30,77% havo, samen goed voor 69,23% theoretische leerwegen. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16,45% vmbo-(g)t en 16,07% havo voorkomt. Het hoge aandeel leerlingen dat boven advies presteert (28,57%) onderbouwt deze ambitieuze advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Emmermeer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.14 | 174.98 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school springt eruit met 28,57% boven advies (vs. 25,27% gemiddeld), wat duidt op conservatieve advisering. Opvallend is het gelijke percentage onder advies (28,57% vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De beschreven 'gedegen eindadviesprocedure' met plaatsingswijzer en sociaal-emotionele evaluatie komt hierin terug.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Emmermeer voor sociale ontwikkeling?
Binnen Openbare Basisschool Emmermeer is de ontwikkeling van sociaal competent gedrag er op gericht dat kinderen op een goede manier leren omgaan met elkaar en met het onderwijzend personeel en in bredere zin dat ze zich op een sociaal aanvaardbare en voor hun prettige manier kunnen handhaven in de maatschappij. Aspecten van ontwikkeling van sociaal competent gedrag zijn: samenwerken, samenspelen en kunnen delen, hulpvaardig zijn; respect hebben voor elkaars mening en inbreng; elkaar de ruimte geven om zelf ontdekkend bezig te zijn; kunnen oplossen van conflictsituaties; kunnen inleven in gevoelssituaties; anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn; creëren van een gevoel van saamhorigheid. Deze aspecten komen dagelijks aan de orde en er wordt specifiek aandacht aan besteed, volgens de 'Emmermeermethode'. Sociale vaardigheid is een vast onderdeel op het lesrooster.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Emmermeer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Emmermeer gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.