
Schoolweging
De schoolweging van Meester Vegter is 32,63 , met een spreiding van 6,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,56% behaalde het fundamenteel niveau scoort de school boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (94,82%). Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder het vergelijkingsgemiddelde van 53,43% ligt. De school voldoet hiermee ruimschoots aan de inspectienorm van 41,2%, maar er is potentieel voor verbetering in het bereiken van hogere leerdoelen, gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op praktische leerwegen: VMBO-(g)t domineert met 50%, gevolgd door VMBO-k (30%). Havo-advies blijft beperkt tot 10%, tegenover 16,07% bij vergelijkbare scholen. De focus op praktische routes past bij de schoolweging en leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Meester Vegter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.98 | 171.19 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een zorgelijk hoog percentage (40%) van de leerlingen presteert onder hun oorspronkelijke advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan wijzen op overadvisering of uitdagingen in de aansluiting met het VO. Ter vergelijking: slechts 6,67% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk).
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER
normen
waarden
veiligheid
Wat is de werkwijze van OBS Meester Vegter voor sociale ontwikkeling?
OBS Meester Vegter biedt kinderen structuur volgens de schoolregels. Conflicten worden direct opgepakt en besproken. De school gebruikt de methode Kwink om de sociale vaardigheden te oefenen en te versterken.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Meester Vegter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Meester Vegter gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Meester Vegter?
OBS Meester Vegter gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.