
De resultaten van Hesselanden/ECA in Emmen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Hesselanden/ECA, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Hesselanden/ECA bij jullie?
Ontdek hoe goed Hesselanden/ECA bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau op Hesselanden/ECA
Ontdek hoe Basisschool Hesselanden/ECA presteert op het fundamentele niveau voor taal en rekenen. Dit is het essentiële kennisniveau dat elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen, gemeten via de eindtoets. De landelijke norm, vastgesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau haalt. Dit percentage dient als de objectieve signaleringswaarde voor het fundamentele beheersingsniveau op alle Nederlandse basisscholen, inclusief Hesselanden/ECA.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaald Streefniveau op Hesselanden/ECA
Bekijk de resultaten van Basisschool Hesselanden/ECA met betrekking tot het streefniveau. Dit ambitieuze niveau gaat verder dan de basis en stimuleert leerlingen om hun potentieel volledig te benutten. Voor elke school wordt een specifiek streefniveau bepaald, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde, geeft aan hoeveel van onze leerlingen dit hogere niveau naar verwachting bereikt aan het einde van groep acht.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Hesselanden/ECA?
Ontdek het schooladvies traject bij Basisschool Hesselanden/ECA, waar we streven naar een optimale doorstroming naar het voortgezet onderwijs. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt een doorstroomtoets in februari gebruikt om de ontwikkeling van leerlingen in groep 8 gedurende het hele jaar te volgen. Onze school, Onderwijs & Opvang Emmen, maakt gebruik van de CITO Leerling in Beeld Doorstroomtoets. Dit helpt ons om een weloverwogen advies te geven dat aansluit bij de capaciteiten van elke leerling. Een centrale aanmeldweek zorgt ervoor dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen op een plek die past bij hun schooladvies. Het proces van het schooladvies omvat meerdere stappen, beginnend met een voorlopig advies aan het einde van groep 7, gebaseerd op resultaten van de CITO-toetsen vanaf groep 6, vastgelegd in de Plaatsingswijzer. Dit instrument, dat door alle samenwerkende besturen wordt gebruikt, garandeert een gedegen onderbouwing voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Na het voorlopige advies in groep 8 (tussen 10 en 31 januari) volgt de doorstroomtoets in de eerste twee weken van februari. Uiterlijk 15 maart ontvangen we de uitslag, waarna het definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart wordt verstrekt. Indien de doorstroomtoets een hoger niveau aangeeft dan het schooladvies, wordt het definitieve advies aangepast, tenzij dit tegen het belang van de leerling ingaat. Aanmelding bij de middelbare school vindt plaats tussen 25 en 31 maart. Bij Hesselanden/ECA hechten we meer waarde aan een zorgvuldige plaatsing in het voortgezet onderwijs dan aan enkel hoge scores. Ons interne leerlingvolgsysteem monitort elk kind nauwgezet, met tijdige interventies indien nodig. De succesvolle doorstroom van onze oud-leerlingen bevestigt de nauwkeurigheid van onze adviezen. Let op: De gepresenteerde cijfers zijn gebaseerd op het gezamenlijke brinnummer 16XQ, wat zowel de leerlingen van het ECA als van locatie Hesselanden omvat.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Maatschappelijke Ontwikkeling op Hesselanden/ECA
Op Basisschool Hesselanden/ECA Emmen stimuleren we de sociale en maatschappelijke competenties van onze leerlingen. We streven ernaar dat alle leerlingen kennis en begrip ontwikkelen van diverse culturen, gebruiken en gewoontes. Dit bevorderen we door samenwerking en spel. Onze school is taalvriendelijk, waarbij we tijdens kringgesprekken regelmatig aandacht besteden aan culturele diversiteit en taalbewustzijn. We zorgen ervoor dat onze leerlingen de Nederlandse gebruiken en feesten, zoals Sinterklaas en Sint Maarten, kennen en vieren. Leerlingen leren hun gevoelens en emoties herkennen, benoemen en reguleren. Dit wordt ondersteund door onze PAD- en Rots&Water-lessen. We werken aan een positief en realistisch zelfbeeld, waarbij zelfbegrip en empathie centraal staan, mede dankzij onze positieve benadering en het geven van veel complimenten. Probleemoplossend vermogen en zelfstandigheid worden gestimuleerd via PAD-lessen en coöperatieve werkvormen. Duidelijke school- en klassenregels bieden hierbij houvast. Samenwerken is een kernvaardigheid die we actief oefenen met specifieke werkvormen. Zelfredzaamheid en het omgaan met uitgestelde aandacht worden bevorderd met hulpmiddelen zoals time-timers en aandachtskubussen. Onze instructiemodellen, met name voor NT2-leerlingen, ondersteunen dit proces effectief.
Traumasensitief Onderwijs Emmen
Welbevinden Basisschool
Positief Pedagogisch Klimaat
Hoe bevordert Hesselanden/ECA de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Jaarlijks observeren we de sociale en emotionele ontwikkeling, oftewel betrokkenheid en welbevinden, met behulp van het leerlingvolgsysteem. We gebruiken hiervoor de SEF-vragenlijst van Leerling in Beeld. De leerkrachten analyseren de resultaten en voeren gesprekken met leerlingen om gerichte interventies te plannen. De intern begeleider en directeur maken een schoolanalyse, waarvan de uitkomsten worden besproken in het team. Indien nodig zetten we school-, groeps- of leerlinggerichte interventies in. Daarnaast wordt twee keer per jaar de vragenlijst rondom welbevinden afgenomen om de voortgang te monitoren.
Welke registratievormen gebruikt de school voor sociale opbrengsten?
Onze school brengt sociale opbrengsten in kaart met behulp van de volgende registratievormen: * Vragenlijst Welbevinden * SEF (Sociaal Emotioneel Functioneren)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?
Basisschool Hesselanden/ECA maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: * Kinderen en… hun sociale talenten * Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)
Inspectierapport Basisschool Hesselanden/ECA Emmen: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Bij Basisschool Hesselanden/ECA Emmen staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. Wij hechten grote waarde aan de mening van zowel leerlingen als ouders, monitoren we nauwkeurig onze uitstroomresultaten en volgen we de beoordelingen van de Onderwijsinspectie. Locatie Hesselanden richt zich op leerlingen die tijdelijk geen onderwijs konden volgen. Om een eventuele leerachterstand effectief te dichten, passen wij versnelde leerplannen toe. We identificeren nauwkeurig de leerdoelen per kind en stemmen zowel het lesmateriaal als de onderwijsactiviteiten hierop af. Hierdoor kunnen leerlingen bijvoorbeeld in zes maanden de leerdoelen van een heel schooljaar behalen. De Onderwijsinspectie plaatst locatie Hesselanden onder het nieuwkomers toezicht, gericht op een optimale begeleiding van anderstalige nieuwkomers. Expertisecentrum voor Anderstaligen (ECA) verwierf in juli 2017 een "goed" oordeel van de onderwijsinspectie. Dit succes werd in 2018 bekroond met het predicaat "Excellente School", wat onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs onderstreept.