Hesselanden/ECA

De resultaten van Hesselanden/ECA in Emmen

Current section: resultaten
Wilhelmsweg 85 a
7814 VG Emmen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Hesselanden/ECA, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Hesselanden/ECA

Schoolweging
37.53
Spreiding
5.54

De schoolweging van De Hesselanden is 37,53 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Hesselanden/ECA bij jullie?

Ontdek hoe goed Hesselanden/ECA bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

84,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net onder de inspectienorm van 85%. Dit minimalere verschil (0,1%) benadrukt het belang van gerichte interventies voor kwetsbare leerlingen. Vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 92,1%, wat aantoont dat de school extra inspanningen moet leveren om basisvaardigheden te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

36,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32%. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37,53), hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 45,4%, wat wijst op ruimte voor verbetering in de begeleiding van talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Hesselanden/ECA?

Bij de schooladviezen valt een gedifferentieerd beeld op: 6,4% havo en 2,1% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Het percentage praktijkonderwijs (2,1%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,0%). Opvallend is dat 51,1% van de adviezen als 'onbekend' wordt geregistreerd, wat vragen oproept over de consistentie van de adviesregistratie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe HesselandenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

ECA Leerlingen worden aan het eind van elke periode getoetst in het jaar dat ze op het ECA zitten. In de voor hen laatste toetsperiode op het ECA worden ze middels methodeonafhankelijke (Cito)toetsen getoetst voor rekenen en begrijpend luisteren. Het toetsen middels methodeonafhankelijke toetsen doen we vooral om een startniveau voor de (reguliere) vervolgschool te bepalen. In de verschillende onderwijsplannen wordt onze ambitie en de wijze van toetsen en beoordelen beschreven. In Schoolkr8 worden per periode tussendoelen opgesteld. Deze beoogde tussendoelen worden vier keer per jaar (aan het eind van elke periode) vergeleken met de daadwerkelijk behaalde doelen. Dit wordt vier keer per jaar eerst door de leerkrachten geanalyseerd in het IOP in Schoolkr8 en daarna gezamenlijk met alle leerkrachten en onderwijsassistenten, locatiedirecteur en IB-er in een Opbrengst/Zorgbordvergadering. Na de analyse worden de doelen eventueel bijgesteld en worden de instructiegroepen opnieuw ingedeeld. Deze interventies zijn terug te vinden in de IOP’s in Schoolkr8 en op de weekplanning. De uitkomsten van de analyses van methodegebonden en methode-onafhankelijke toetsen worden gebruikt voor de planning en inhoud van het onderwijs. Dit is terug te zien in de klassenmap (week/groepsplanning en de zorglijn) en op het IOP in Schoolkr8. Zorgbord/opbrengstvergaderingen staan gepland in de toetskalender en de jaarplanning. Tijdens de zorgbord/opbrengstvergaderingen wordt de zorg besproken en zo nodig bijgestuurd. Hesselanden Leerlingen worden twee keer per jaar getoetst middels methodeonafhankelijke toetsen. In groep 1/2 worden de observatielijsten van DORR gehanteerd en drie keer per jaar geanalyseerd. Alle methode onafhankelijke toetsen worden in ESIS geregistreerd en worden in het Format Toetsanalyse geanalyseerd door de leerkrachten. Deze analyses worden twee keer per jaar door de locatiedirecteur en de IB-er geanalyseerd op schoolniveau. In de verschillende onderwijsplannen wordt onze ambitie en de wijze van toetsen en beoordelen hiervan beschreven. In de groepsplannen worden tussendoelen opgesteld. Deze beoogde tussendoelen worden twee keer per jaar vergeleken met de daadwerkelijk behaalde doelen. Dat wordt twee keer per jaar eerst door de leerkrachten geanalyseerd in het document Format Toetsanalyse.en daarna gezamenlijk met alle leerkrachten en onderwjsassistenten van groep 3 t/m 8, locatiedirecteur en IB-er in een opbrengstvergadering voor de groepen 3 tot en met 8 besproken. Dit geldt voor methode onafhankelijke toetsen. Uit deze vergaderingen kunnen aanpassingen binnen het aanbod uit voortkomen. Deze interventies zijn terug te vinden in Esis in de groepsplannen en in de IOP’s. De uitkomsten van de analyses van methode gebonden en methode onafhankelijke toetsen worden tevens gebruikt voor de planning en inhoud van het onderwijs. Dit is terug te zien in de klassenmap (weekplanning, zorglijn en de verlengde leertijd). Zorgbordsessies staan gepland in de toetskalender en de jaarplanning. Tijdens de zorgbordsessies wordt de zorg besproken en zo nodig bijgestuurd.

Zitten de oud-leerlingen van Hesselanden/ECA in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Maar liefst 58,3% van de leerlingen presteert boven het schooladvies, veruit het hoogste percentage in de regio (gemiddeld 25,3%). Dit reflecteert de nauwgezetheid van het volgsysteem en mogelijk een terughoudende adviesstrategie. Slechts 16,7% zit onder advies, wat onderstreept dat leerlingen goed worden voorbereid op het VO.

Sociale ontwikkeling

Ten aanzien van sociale en maatschappelijke competenties stellen we de volgende doelen en hebben we de volgende verwachtingen: Leerlingen op het ECA en de Hesselanden: hebben kennis en begrip van verschillende culturen en de daarbij behorende gebruiken en gewoontes. Dit zie je concreet terug doordat we leerlingen samen laten werken en spelen, we een taalvriendelijke school zijn en dit in de groepen regelmatig aan de orde komt tijdens kringgesprekken beheersen de schoolse vaardigheden als ze uitstromen naar een reguliere vervolgschool kennen de gewoontes en de gebruiken in Nederland en in het Nederlandse onderwijs. Dit zie je concreet terug doordat dit dit in de groepen regelmatig aan de orde komt tijdens kringgesprekken, we de Nederlandse feesten, zoals bijvoorbeeld Sinterklaas en Sint Maarten vieren en daarover vertellen herkennen hun gevoelens en emoties, kunnen hier woorden aangeven en kunnen hun gevoelens uiten en reguleren. Dit zie je concreet terug doordat we PAD-lessen en Rots&Water-lessen geven hebben een positief en realistisch zelfbeeld en begrijpen zichzelf en anderen. Dit zie je concreet terug doordat we PAD-lessen geven, we de leerlingen positief benaderen (zie Hesselandenmethode en ECA-methode), we veel complimenten geven leerlingen leren om zelfstandig problemen op te lossen. Dit zie je concreet terug doordat we PAD-lessen geven, we werken met coöpertatieve werkvormen die hierop gericht zijn, duidelijke school- en klassenregels hebben kunnen samenwerken. Dit zie je concreet terug doordat we werken met coöpertatieve werkvormen die hierop gericht zijn zijn zelfredzaam en kunnen omgaan met uitgestelde aandacht. Dit zie je concreet terug doordat in elke groep een time-timer en aandachtskubussen worden gebruikt, we in elke groep met het effectieve directe instructie model voor NT2-leerlingen werken LEES MINDER

Traumasensitief Onderwijs

Welbevinden

Pedagogisch Klimaat

Wat is de werkwijze van Hesselanden/ECA voor sociale ontwikkeling?

Hesselanden en ECA observeren jaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling (betrokkenheid en welbevinden) met behulp van het leerlingvolgsysteem SCOL. Leerkrachten analyseren de gegevens, gaan met hun groep of individuele leerlingen in gesprek en zetten indien wenselijk interventies in. De intern begeleider en directeur maken een schoolanalyse. De uitkomsten worden besproken in het team en er worden indien wenselijk gerichte interventies ingezet op school-, groeps- of leerlingniveau. Daarnaast wordt er twee keer per jaar de vragenlijst welbevinden afgenomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Hesselanden/ECA om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Hesselanden/ECA gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de Vragenlijst Welbevinden om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Hesselanden/ECA?

Hesselanden/ECA gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' en het 'Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)' voor sociaal-emotioneel leren.