Groen van Prinstererschool
Dr. H. Blinkstraat 5
7815 VH Emmen

Schoolweging

Schoolweging
33.32
Spreiding
6.08

De schoolweging van Groen van Prinstererschool Emmen is 33,32 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente EmmenGemeente AmsterdamNederland
193.15199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school ligt de focus niet alleen op resultaat. Leerlingen mogen er zijn, ook als het even niet gaat zoals ze hopen. De kwaliteit van het leerproces en de ontwikkeling als actief mens in deze wereld zijn voor ons resultaatbepalende factoren. Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk (methodisch aanbod) dagelijks bekeken en geanalyseerd. Het volgen van de ontwikkeling gebeurt al in groep 1 en 2. Voor het volgen van de kleuters hanteren we het kleuterobservatiesysteem BOSOS. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem CITO Leerling in beeld kunnen we controleren of de doelen (op cognitief e sociaal emotioneel gebied) in groep 3 t/m 8 zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Het volgen van de kinderen is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben. Deze cyclus bestaat uit 4 stappen: waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Op onze school kijken we meer ontwikkelingsgericht dan prestatiegericht. Wij kijken niet zozeer naar de 'harde' cijfers, maar meer naar het leerrendement dat elk kind ten opzichte van zichzelf heeft behaald. Daarbij komt dat wij resultaten zien als vindplaats voor ontwikkeling en verbetering van ons onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waarmee de kinderen op onze school en daarbuiten belangrijke vaardigheden verwerven. Dit zijn vaardigheden die we als mens allemaal nodig hebben voor het hebben van eigenwaarde (ik mag er zijn) en voor het aangaan van vriendschappen. Onderzoek leert dat een goed en veilig schoolklimaat en aandacht voor sociaal-emotioneel leren zichtbaar meer leerresultaat oplevert (zo'n 10%). Leren begint bij ons op school dan ook met een gevoel van veiligheid en sfeer. Naast aandacht voor de cognitieve vakgebieden is er op onze school door de dag heen (geïntegreerd) veel aandacht voor mentale gezondheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. Op onze school hanteren we de aanpak van Positive Behavior Support (PBS) en zetten we de methode KWINK in voor het Sociaal Emotioneel leren en Burgerschapsvorming. PBS en KWINK versterken elkaar, waardoor op onze school sprake is van een krachtige en doelmatige aanpak die zich vanuit de IK-JIJ-WIJ gedachte richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Ik mag er zijn; Jij mag er zijn; Wij mogen er samen zijn! Samen kunnen we actief deelnemen aan de wereld rondom ons. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid (Zelfstandigheid)

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Onze Kernwaarden Veiligheid- Respect en Verantwoordelijkheid (Zelfstandigheid) maken onderdeel uit van Positive Behavior Support. Aan de drie kernwaarden hebben we tien gedragsverwachtingen gekoppeld. Deze zijn voor alle kinderen, ouders en leerkrachten duidelijk en vormen de basis voor de omgang met elkaar op onze school. PBS zijn en doen we met z'n allen; dit dragen we ook uit naar de wereld waaraan we deelnemen. Het doel van Positive Behavior Support is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt en waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt. De methode KWINK helpt ons bij het realiseren van het doel. In elk geval elke twee weken wordt een KWINK-les aangeboden, waarin Sociaal Emotioneel Leren en bijv. Burgerschapsvorming samen gaan. Het Sociaal-Emotioneel leren en ontwikkelen brengen we in beeld middels 'Leerling in beeld' van Cito.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Cito Leerling in Beeld

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) De methode KWINK versterkt PBS en andersom.