GBS De Rank

Het team van GBS De Rank in Emmen

Current section: team
Hagedoorn 2
7822 Emmen

Zie hier hoe het team van GBS De Rank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van GBS De Rank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past GBS De Rank bij jullie?

Ontdek hoe goed GBS De Rank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij GBS De Rank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij GBS De Rank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij GBS De Rank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (100%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor GBS De Rank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Zorgeloos Onderwijs bij GBS De Rank

Bij GBS De Rank zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte of verlof nemen direct de duo-leerkracht of een van onze ervaren vaste vervangers de lessen over. Deze aanpak garandeert een soepele voortzetting van het leerproces voor uw kind. Indien nodig, maken we gebruik van de professionele vervangerspool van Scholengroep Hannah. Mocht dit ook niet mogelijk zijn, dan zoeken we creatieve interne oplossingen. Denk hierbij aan het tijdelijk overnemen van klassen door onze toegewijde onderwijsassistenten of stagiaires, altijd onder supervisie van een ervaren groepsleerkracht. Soms worden klassen ook tijdelijk verdeeld over andere groepen. In uitzonderlijke situaties, als laatste redmiddel, kan een groep tijdelijk vrijgesteld worden van school. Dit gebeurt uitsluitend in het uiterste geval en met duidelijke afspraken. Ouders worden direct geïnformeerd via Parro. De school biedt op de eerste dag van de vrijstelling opvang aan, conform de geldende regels. We streven er altijd naar om onderwijsachterstanden te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Muzikale en creatieve vorming
18.4%
Spel
18.4%
Motorische ontwikkeling
18.4%
Taal/lees-ontwikkeling
18.4%
Rekenontwikkeling
17.2%
Bijbelonderwijs
9.2%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
23%
Lezen
21.7%
Taal
16.6%
Wereldoriëntatie
16%
Levensbeschouwing
9.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
7.3%
Bewegingsonderwijs
3.8%
Engelse taal
1.9%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op GBS De Rank

3

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op De Rank

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op GBS De Rank bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze rekenspecialist en onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid staan klaar om leerlingen extra te ondersteunen. Daarnaast maken we optimaal gebruik van de expertise van de aan school verbonden orthopedagoog. Indien nodig, en met toestemming, kunnen we ook een logopedist inschakelen bij vermoedens van een taalontwikkelingsachterstand of TOS. Voor de aanpak van dyslexie werken we nauw samen met Timpaan. Zij verzorgen zowel het onderzoek als de behandeling, die plaatsvindt binnen onze schoolmuren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjers op De Rank

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen is essentieel voor hun leerproces. Daarom hanteren we op GBS De Rank de Kanjertraining. Ons gehele onderwijsteam heeft deze training gevolgd en volgt regelmatig opfriscursussen. Eén van onze leerkrachten is opgeleid tot Kanjercoördinator en coördineert deze aanpak binnen de school. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zoals meer- of hoogbegaafdheid, hebben diverse leerkrachten zich verder geschoold. Een specialist begeleidt onze interne plusklas voor hoogbegaafde kinderen en ondersteunt collega's. Een schoolmaatschappelijk werker biedt ondersteuning aan leerlingen en ouders bij diverse vragen. Daarnaast is een leerkracht momenteel bezig met de opleiding tot gedragsspecialist om onze ondersteuning op dit gebied verder te versterken.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Eigenaarschap

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen GBS De Rank zetten we ons actief in voor het verbeteren van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Een leerkracht volgt momenteel een opleiding tot gedragsspecialist. Ons onderwijsteam heeft daarnaast verdiepende scholing gevolgd op het gebied van eigenaarschap bij leerlingen. Dit helpt ons om leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen leerproces en ontwikkeling.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Paramedische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij vragen rondom de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen op GBS De Rank, kunnen we rekenen op de expertise van het paramedisch team van Cedin. Daarnaast is er een schoolverpleegkundige aan onze school verbonden. Zij fungeert als vast aanspreekpunt voor vragen op dit gebied. Alle externe hulp wordt uitsluitend ingezet na verkregen toestemming van de ouders.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: BHV-Gecertificeerd

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel onze expertise primair gericht is op onderwijs, zorgen we voor de veiligheid op GBS De Rank. Al onze medewerkers zijn getraind en gecertificeerd als Bedrijfshulpverleners (BHV'ers). Dit waarborgt een adequate reactie bij medische situaties en zorgt voor de persoonlijke verzorging binnen de schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Gerichte Ondersteuning voor Elke Leerling bij GBS De Rank

Ons Zorgbeleid en Toekomstige Ontwikkelingen

Bij GBS De Rank zetten we ons dagelijks in om elk kind de best mogelijke educatieve ervaring te bieden. Ons doel is om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Grenzen van onze zorg en de juiste doorverwijzing We streven ernaar om zoveel mogelijk leerlingen passend onderwijs te bieden binnen onze muren. Echter, soms bereiken we de grenzen van onze expertise, wat betekent dat een doorverwijzing naar speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO), oftewel ondersteuningsniveau 5, noodzakelijk kan zijn. Dit gebeurt wanneer de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling buiten ons gespecialiseerde aanbod vallen. Balans en Veiligheid als Prioriteit Onze toewijding ligt bij het bieden van voldoende individuele aandacht aan elke leerling in de klas. Een gezonde balans hierin is cruciaal voor een effectieve leerervaring. Wanneer deze balans verstoord raakt, of wanneer de veiligheid van leerlingen en personeel in het geding komt, kunnen wij geen passend onderwijs meer garanderen. In dergelijke situaties werken we nauw samen met het samenwerkingsverband om een geschikte plek te vinden die beter aansluit bij de behoeften van het kind. Toekomstige uitbreiding van onze ondersteuningscapaciteiten GBS De Rank investeert continu in de verbetering van onze onderwijsondersteuning. Onze schoolambities omvatten de implementatie van een toegewijde werkgroep voor sociale veiligheid. Daarnaast streven we ernaar om interne en externe specialisten een heldere rol te geven binnen onze ondersteuningsstructuur, zodat leerkrachten en de intern begeleider effectief gebruik kunnen maken van hun expertise. Verder zetten we in op gerichte scholing voor een gedragsspecialist binnen ons team. Deze ontwikkelingen versterken onze capaciteit om een breed scala aan onderwijsbehoeften te vervullen en de algehele kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Verbetering en Ontwikkeling: Kwaliteitszorg op GBS De Rank

Wat zijn de Kerndoelen van ons Schoolplan 2023-2027?

Ons actuele schoolplan, dat loopt van 2023 tot 2027, is vormgegeven vanuit het Hannah-koersplan. Dit plan focust op drie kerngebieden: de identiteit als fundament, het creëren van een hoopvolle leeromgeving, en het toekomstgericht organiseren en ontwikkelen van ons team. Het opstellen van dit plan viel samen met een uitdagende periode na een beoordeling van de Onderwijsinspectie. Echter, door gerichte inspanningen is de school erin geslaagd de kwaliteit te verbeteren naar een 'voldoende' oordeel. Dit dynamische proces heeft geleid tot aanpassingen in de gestelde doelen en de dagelijkse werkzaamheden, waardoor het plan direct na publicatie al een weerspiegeling was van de voortdurende ontwikkeling. De Rank zet vol in op de kwaliteit van ons onderwijs. Ons team hanteert een helder en onderscheidend onderwijsconcept. Bij de jongste leerlingen worden cognitieve vaardigheden en kennis spelenderwijs geïntegreerd, vaak binnen thema's en via gestructureerde routines en speelhoeken. Meer informatie over ons aanbod voor het Jonge Kind is beschikbaar. Voor de vakken rekenen, taal en spelling maken we gebruik van moderne lesmethodes. Wereldoriëntatie wordt thematisch aangeboden. In de groepen 3 tot en met 8 bieden we deels kennis en vaardigheden aan die losstaan van directe context, via onze lesmethodes. Na een periode van inoefening passen we het geleerde toe in betekenisvolle situings, onder andere tijdens de thematische projecten van IPC. In het schooljaar 2023-2024 hebben we ons gericht op het verhogen van de algemene onderwijskwaliteit. Belangrijke aandachtspunten waren kwaliteitszorg, de ontwikkeling van een professionele cultuur, didactisch handelen, planmatig werken, het selecteren van adequate lesmethodes en continue professionalisering van ons team. Deze gerichte inspanningen hebben ertoe geleid dat de Onderwijsinspectie GBS De Rank een 'voldoende' oordeel heeft toegekend, een significante verbetering na een jaar met de beoordeling 'zeer zwak'. Voor schooljaar 2024-2025 ligt de prioriteit bij het continueren en versterken van de reeds ingezette schoolontwikkeling. De focus ligt op: - Vakdidactiek en de automatisering van het rekenonderwijs, met ondersteuning van een rekenspecialist en de methode 'Met Sprongen Vooruit'. - Het implementeren van cyclisch werken via Grote en Kleine Schoolbesprekingen, en het optimaliseren van blok-, thema- en weekplanningen en evaluaties. - Professionalisering in het onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen, met gebruik van het 'Levelspel' en 'Levelwerk', en een Plusklas gericht op met-cognitie. - Het vergroten van de zichtbaarheid en planmatigheid van de Kanjertraining, met een toegewijde Kanjercoördinator. - Het verbeteren van didactisch handelen door middel van Expliciete Directe Instructie (EDI), ondersteund door een EDI-coach. - Effectief klassenmanagement en het toepassen van coöperatieve werkvormen. - Het bevorderen van eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij zowel leerlingen als leerkrachten. - Het analyseren en interpreteren van onderwijsdata om vervolgens diagnostische inzichten te formuleren en doelen te plannen. - Het stimuleren van samenwerking door middel van bordsessies en collegiale consultatie. - Het ontwikkelen van een heldere visie en beleid voor het onderwijs aan het Jonge Kind. In het schooljaar 2025-2026 zal de aandacht gericht zijn op het verder uitbouwen en borgen van de reeds geïnitieerde schoolontwikkelingen. De focus ligt dan op: - Het opzetten van werkgroepen, ook wel Professionele Leergemeenschappen of Leerteams genoemd. - Het aanbieden van ondersteuning door een gedragsspecialist, met aandacht voor executieve functies en de aanpak 'Geef me de Vijf'. - Het verbeteren van begrijpend luisteren en lezen. - Verdere verdieping in rekendidactiek. - Het integreren van Engels in het curriculum.

Hoe waarborgt GBS De Rank de voortgang van de schoolontwikkeling?

We hanteren een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem, waarbij we gebruik maken van tools zoals 'Mijn Schoolplan' en 'Mijn Schoolrapportage'. Dit systeem zorgt voor een planmatige aanpak en regelmatige evaluatie van onze onderwijsdoelen en -resultaten.

Ontdek ons Aanbod voor het Jonge Kind: Spelend Leren bij GBS De Rank

Toelichting van de school

GBS De Rank biedt een christelijke en liefdevolle omgeving voor de ontwikkeling van jonge kinderen, met speciale aandacht voor voorschoolse educatie. Onze voorschool, Jiddo, staat voor betrokkenheid, hoogwaardige zorg en een warme, veilige sfeer waarin elk kind zich gezien en geaccepteerd voelt. Wij streven naar een transparante relatie met ouders, met een luisterend oor en open communicatie als kernwaarden. Jiddo is dé plek waar uw kind kan groeien en bloeien. Binnen GBS De Rank staat 'spelend leren' centraal voor het jonge kind. Ons onderwijs is gestructureerd rond drie pijlers: liefhebben, spelen en werken. Liefhebben omvat gezamenlijke verwondering, verhalen en muziek. Spelen is thematisch, rijk en gevarieerd, en werken richt zich op cognitieve en motorische vaardigheden met speciaal ontwikkelingsmateriaal. Wij geloven dat spel de motor is van leren. Kinderen ontdekken, stellen vragen en zoeken oplossingen tijdens het spel. Onze klaslokalen zijn ingericht als leerlandschappen waar spel de basis vormt voor het verkennen van zichzelf, anderen en de wereld om hen heen. Vertrouwen en plezier zijn essentieel voor ontwikkeling. Een veilige omgeving, waarin kinderen fouten durven maken, stimuleert zelfvertrouwen en groei. De relatie tussen leerkracht en leerling, en tussen leerlingen onderling, is hierbij cruciaal. Ieder kind wordt gezien en gewaardeerd. De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt in sprongen, met unieke talenten en tempo's. Wij kijken naar het individuele kind, en erkennen dat ontwikkeling tijd nodig heeft, net als groeiende planten. Onze begeleiding omvat zes kerngebieden: identiteit, sociaal-emotionele ontwikkeling, spel, motoriek, taal en rekenen. Ontwikkeling wordt beïnvloed door de gehele omgeving, zowel binnen als buiten school. Leren vindt plaats in korte, betekenisvolle momenten, vaak tijdens ongericht spel, waarbij kinderen nieuwe inzichten koppelen aan bestaande kennis. Wij bieden zowel ongericht spel voor ontdekking als gericht spel met duidelijke doelen. Reflectie op spel helpt kinderen hun ontdekkingen te versterken en nieuwe oplossingen te vinden. Onze thematische aanpak, met methodes als IPC-Early Years en ParnasSys, zorgt ervoor dat activiteiten aansluiten bij de belevingswereld van het kind. De leerkracht begeleidt actief, verdiept en verbreedt de leerervaringen, conform Vygotsky's concept van de 'zone van naaste ontwikkeling'. Voor een optimale doorgaande lijn werken wij met combinatiegroepen 1-2 en 2-3. Groep 2-jarigen krijgen volop ruimte voor spel en integreren spelenderwijs elementen van groep 3. Groep 3-jarigen combineren ochtendlessen met middagactiviteiten in groep 2, waarbij elk kind op eigen niveau kan ontwikkelen. Naast cognitieve vaardigheden, focussen wij op zelfredzaamheid, zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Kinderen leren zich redden in alledaagse situaties, kansen zien, keuzes maken en de gevolgen daarvan overdenken.

Veelgestelde vragen

Biedt GBS De Rank specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, GBS De Rank biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en ondersteuning door een Specialist Jonge Kind.

Ja, GBS De Rank biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en ondersteuning door een Specialist Jonge Kind.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Specialist Jonge Kind Onderwijs

Met welke organisaties werkt GBS De Rank samen voor het jonge kind?

GBS De Rank werkt nauw samen met Voorschool Jiddo, onderdeel van Kinderopvang Jiddo, om een naadloze educatieve ervaring te garanderen.

GBS De Rank werkt nauw samen met Voorschool Jiddo, onderdeel van Kinderopvang Jiddo, om een naadloze educatieve ervaring te garanderen.

Team | GBS De Rank in Emmen | [2025] Schoolregister