Delftlanden
Zandzoom 19
7814 VH Emmen

Schoolweging

Schoolweging
27.05
Spreiding
5.67

De schoolweging van Delftlanden is 27,05 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,4% score op het fundamenteel niveau overtreft Delftlanden zowel de landelijke norm (85%) als het regionaal gemiddelde (96,4%). Deze consistente prestatie onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit is 4,7% hoger dan vergelijkbare scholen (61,1%). De score reflecteert de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel vertoont polarisatie: 50% vmbo-(g)t tegenover 16,7% havo/vwo. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. De sterke focus op theoretische leerwegen (66,7% vmbo-(g)t en hoger) contrasteert met landelijke trends waar gemiddeld 47,3% deze adviezen ontvangt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDelftlandenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.5174.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan landelijk (62,9%). Opvallend is het lage percentage onderadvisering (10% vs 11,8% nationaal). De 20% bovenadvisering toont aan dat leerlingen vaak boven verwachting presteren, mogelijk door doorlopende begeleiding zoals vermeld in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid

Gelijkwaardigheid

Wat is de werkwijze van Delftlanden voor sociale ontwikkeling?

Delftlanden voert diverse acties uit ter bevordering van de sociale veiligheid, waaronder: Gouden Weken in het begin van elk schooljaar, lesmateriaal voor sociaal-emotionele vaardigheden (Kwink), actieve betrokkenheid van leerlingen bij het maken van school- en gedragsregels, weerbaarheidstrainingen, lessen mediawijsheid, het informeren van ouders bij geweld en agressief gedrag, goede contacten met de wijkagent en het wijkjeugdteam, en contacten met Bureau Jeugdzorg, schoolmaatschappelijk werk, en Bureau Halt. Op leerlingniveau zijn er duidelijke omgangsregels, een intern contact/vertrouwenspersoon (de IB-er), een protocol kindermishandeling, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, en een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Op schoolniveau creëert Delftlanden een veilige omgeving, heeft beleid tegen pesten, een duidelijke klachtenroute, bevraagt de directie het personeel naar hun veiligheidsbeleving, stelt gedragsregels op, en neemt een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) af. Ook is er een extern vertrouwenspersoon.

Welke registratievorm(en) gebruikt Delftlanden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Delftlanden gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Delftlanden?

Delftlanden gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.