De Kubus in Emmen

Het team van De Kubus in Emmen

Current section: team
Houtweg 403
7823 Emmen

Zie hier hoe het team van De Kubus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Kubus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Kubus bij jullie?

Ontdek hoe goed De Kubus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Kubus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.5%)
Man (23.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Kubus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.7%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (34.3%)
55-65 jaar (22.9%)
&ge;65 jaar (2.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Kubus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55.9%)
Direct ondersteunend personeel (14.7%)
Management (29.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Kubus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool De Kubus

Bij Basisschool De Kubus zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Onze bovenschoolse regeling garandeert dat uw kind wordt lesgegeven door een bevoegde en ervaren (inval)leerkracht. We streven ernaar om zoveel mogelijk vaste gezichten in te zetten voor de vervanging, zodat uw kind zich snel vertrouwd voelt. Hoewel we dit zoveel mogelijk proberen te realiseren, is het niet altijd mogelijk om dezelfde invallers in te zetten. In de zeldzame gevallen dat er geen geschikte vervanger beschikbaar is, organiseren we binnen de school alternatieve opvangmogelijkheden. Het bestuur heeft hiervoor een gedetailleerd protocol 'Vervanging bij Ziekte' opgesteld, dat u kunt inzien bij onze locatiedirecteur.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoe onze school is georganiseerd, hangt samen met de uitgangspunten van het onderwijs. Bij het aanbieden van de leerstof zijn we er voorstander van een basisprogramma aan de leerlingen aan te bieden. We zijn van mening dat dit de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt. Het systeem waarbij kinderen van dezelfde leeftijdsgroep, met uiteenlopende capaciteiten, in één groep zitten, biedt als basis goede mogelijkheden. Natuurlijk kan de moeilijkheidsgraad van de leerstof en/of het tempo waarin deze leerstof wordt verwerkt, niet voor iedereen gelijk zijn. Door er voor te zorgen dat ten aanzien van deze twee aspecten variaties mogelijk zijn (interne differentiatie), is de jaargroepen indeling een goed acceptabele groeperingvorm. Het aanbod ziet er als volgt uit:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Ontwikkelingsmateriaal
30%
Bewegingsonderwijs
24%
Taal
20%
Rekenen
11%
muziek
6%
wereldorientatie
4%
Sociaal emotionele ontwikkeling
3%
Engels
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
26%
Rekenen/wiskunde
24.7%
Lezen
21%
Wereldoriëntatie
10%
Bewegingsonderwijs
8%
Overig
5%
Kunstzinnige en creatieve vorming
2.7%
Engelse taal
2%
Levensbeschouwing
0.7%

Specialistische Ondersteuning voor Succesvol Leren op Basisschool De Kubus

4

Taal- en Rekenspecialisten: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Coördinatie en Leerlingenzorg
Rekenspecialist: Versterking van Numerieke Vaardigheden
Hoogbegaafdheidsspecialist: Maatwerk voor Talent
Taalspecialist: Bevordering van Lees- en Schrijfvaardigheid

Toelichting van de school:

Op basisschool De Kubus in Emmen zetten wij vol in op de kernvakken taal en rekenen. Onze toegewijde specialisten vormen een onmisbare schakel in ons onderwijsteam. Zij bieden gerichte begeleiding aan zowel het team als individuele leerkrachten, en waarborgen een consistente aanpak van deze cruciale leergebieden. De intern begeleiders spelen een sleutelrol in de algehele leerlingenzorg. Zij monitoren de voortgang en welzijn van elke leerling, en zorgen voor een proactieve aanpak bij eventuele uitdagingen. Dit garandeert dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is voor optimale ontwikkeling.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Krachtige Sociale Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Trainer Sociale Weerbaarheid: Positieve Groei

Toelichting van de school:

Onze trainer sociale weerbaarheid, gespecialiseerd in de 'Rots en Water' methodiek, versterkt de sociaal-emotionele competenties van onze leerlingen. Door middel van deze bewezen trainingen leren kinderen effectief om te gaan met uitdagingen, bouwen ze zelfvertrouwen op en ontwikkelen ze gezonde sociale interacties. Dit draagt bij aan een veilige en positieve leeromgeving. Deze aanpak is essentieel voor een gebalanceerde ontwikkeling, waarbij zowel academische als persoonlijke groei centraal staan. Wij geloven dat sterke sociale en emotionele vaardigheden de basis vormen voor levenslang succes.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke gedragsdeskundige in dienst hebben, integreren onze ervaren leerkrachten en intern begeleiders evidence-based strategieën om de werkhouding en taakaanpak van alle leerlingen te optimaliseren. We zetten in op duidelijke structuur en positieve bekrachtiging om een optimale leeromgeving te creëren voor elke leerling. Door middel van gedifferentieerde instructie en doelgerichte feedback zorgen we ervoor dat elke leerling zich kan ontwikkelen op zijn of haar eigen tempo. We streven naar een omgeving waarin concentratie en motivatie gestimuleerd worden voor maximale leerresultaten.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Kinderen

Beschikbare specialisten:

Motorisch Remedial Teacher: Beweging en Welzijn

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs is een gecertificeerd motorisch remedial teacher. Zij richt zich op de optimale motorische ontwikkeling van alle kinderen op basisschool De Kubus. Haar expertise zorgt ervoor dat leerlingen spelenderwijs bewegen en belangrijke fysieke vaardigheden ontwikkelen. Daarnaast zet zij haar expertise in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling middels de 'Rots en Water' trainingen. Dit holistische benadering bevordert zowel fysieke gezondheid als emotionele veerkracht, wat essentieel is voor een evenwichtige groei van onze leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen omtrent medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en externe professionals. Onze school is uitgerust met faciliteiten om leerlingen met specifieke zorgbehoeften te ondersteunen. Wij waarborgen een veilige en verzorgde omgeving waarin elk kind zich prettig en gesteund voelt. Wij hechten veel waarde aan het welzijn van onze leerlingen en zorgen voor een proactieve communicatie met alle betrokken partijen. Ons team staat klaar om te assisteren waar nodig, met respect voor de privacy en individuele behoeften van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Kooklokaal

Ontwikkelingsperspectief (OPP): Op Maat Gemaakte Ondersteuning op De Kubus

Individuele Begeleiding en Groei voor Elke Leerling

Op basisschool De Kubus Emmen geloven we in een persoonlijke aanpak. Indien een leerling behoefte heeft aan extra ondersteuning naast onze basale zorg, stellen wij in nauwe samenwerking met ouders en onze onderwijsadviseurs een individueel ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan is specifiek ontworpen om de unieke talenten en leerbehoeften van uw kind optimaal te benutten en te stimuleren. Voor een gedetailleerd overzicht van onze uitgebreide ondersteuningsmogelijkheden en aanvullende diensten, nodigen wij u van harte uit om de ondersteuningsstructuur van OOE te raadplegen. U vindt hier alle relevante informatie en documentatie: https://www.oo-emmen.nl/documenten/#onderwijs. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning: Wij zetten ons actief in om onze interne expertise voortdurend te vergroten. Hierdoor kunnen we sneller en effectiever inspelen op de dynamische onderwijsbehoeften en een steeds passender en kwalitatief hoogwaardiger aanbod realiseren voor al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Diepgaande Blik

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan voor De Kubus?

Op basisschool De Kubus in Emmen hanteren we een gestructureerde aanpak voor kwaliteitszorg, waarbij we cyclisch werken aan continue verbetering. Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we ons gericht op het versterken van het rekenonderwijs. Dit deden we door expliciet aandacht te besteden aan doorlopende leerlijnen, het bieden van passende differentiatie en het borgen van het automatiseren van rekenvaardigheden. Daarnaast heeft onze samenwerking met de peuteropvang gezorgd voor een naadloze overgang van peuter naar groep 1/2. Tevens hebben we geïnvesteerd in een vernieuwde taalmethode, die taalvaardigheid en effectieve leerstrategieën integreert. Voor het huidige schooljaar, 2024-2025, zetten we vol in op de volgende kerngebieden: het duurzaam verbeteren van ons rekenonderwijs met een focus op leerlijnen en cruciale leermomenten, het optimaliseren van de oudercommunicatie en het verrijken van het beredeneerd aanbod in groep 1/2 door planmatig handelen en afstemming op onze leerlingen. Verder werken we aan de verdere ontwikkeling van ons beleidsplan voor burgerschap en monitoren we de resultaten nauwgezet.

Hoe realiseren we onze schoolse doelen effectief?

Bij De Kubus hanteren we een 'levend schoolplan'. Dit dynamische document wordt gedurende het schooljaar continu bijgewerkt en aangevuld, waardoor we de voortgang op onze gestelde doelen nauwlettend volgen en levend houden. De specifieke doelstellingen zijn geïntegreerd in onze jaarlijkse vergaderplanning. We passen de Plan-Do-Check-Act cyclus toe om systematisch verbeteringen door te voeren in onze school. De schoolbrede doelen komen regelmatig aan bod tijdens teamvergaderingen, wat zorgt voor volledige betrokkenheid van al onze medewerkers bij de implementatie. Halverwege het schooljaar voeren we een tussentijdse evaluatie uit. Hierbij bespreken we de actuele stand van zaken en evalueren we of bijstelling van doelen noodzakelijk is. Voltooide doelen worden uit het levend schoolplan verwijderd en opgenomen in het document 'Verantwoording en Dialoog', waarin een gedetailleerde verantwoording van de ontwikkeldoelen wordt gegeven.

Ontwikkeling en Educatie voor Jonge Kinderen bij De Kubus

Toelichting van de school

Sinds januari 2024 verrijkt Onderwijs en Opvang Emmen (OOE) het aanbod voor jonge kinderen door de overname van voorschool- en peuteropvanglocaties. We bouwen aan een geïntegreerd ecosysteem waarin we nauw samenwerken met diverse kinderopvangpartners die zowel voorschoolse educatie als buitenschoolse opvang aanbieden binnen onze schoolomgeving. Een voorschoolse educatie of peuteropvang biedt essentiële voordelen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Het stimuleert de cognitieve en sociale vaardigheden, creëert een gestructureerde leeromgeving en legt een solide basis voor een succesvolle schoolcarrière, wat resulteert in meer zelfvertrouwen. Investeren in vroegtijdige educatie is cruciaal voor het leggen van een krachtige fundering voor de verdere levensloop van uw kind. Onze voorscholen en peuteropvang maken gebruik van het interactieve en speelse lesprogramma 'Uk en Puk', speciaal ontworpen voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Dit programma is uitermate geschikt voor kinderen met een Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) indicatie en bevordert de taalontwikkeling, motoriek en sociale interactie. De thematische aanpak van Uk en Puk, variërend van familie en vrienden tot seizoenen, feesten, dieren en verkeer, nodigt kinderen uit om de wereld actief te verkennen en te begrijpen. Gedurende 16 uur per week duiken de kinderen, samen met hun leeftijdsgenootjes, in deze boeiende leerervaringen. Alle peuteropvanglocaties die vallen onder OOE zijn erkende VVE-locaties, en onze toegewijde pedagogisch medewerkers zijn hiervoor specifiek opgeleid. Door de integratie van voorschoolse opvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang binnen OOE, garanderen we een naadloze overgang van opvang naar basisschool. Deze nauwe samenwerking stelt ons in staat om kinderen te begeleiden vanaf hun peuterjaren tot aan het verlaten van de basisschool. Deze continuïteit is zichtbaar in groep 1, waar thema's aansluiten bij de vertrouwde omgeving van de peuteropvang. Kinderen die bijna vier jaar worden, krijgen de gelegenheid om alvast enkele keren mee te draaien in groep 1, wat de overgang naar de basisschool vergemakkelijkt. We faciliteren gezamenlijke activiteiten met de basisschool, zoals vieringen van Pasen en Kerstmis en gezamenlijke buitenspeeltijd. Voorafgaand aan de overgang naar groep 1, vindt er een persoonlijk gesprek plaats tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1, om een veilige en vertrouwde start te waarborgen. Voor de buitenschoolse opvang (BSO) bieden we kinderen na schooltijd een ontspannen omgeving waar ze vriendschappen kunnen sluiten, deelnemen aan diverse activiteiten en zich verder kunnen ontwikkelen in interactie met andere kinderen. We betrekken de kinderen actief bij de keuze en voorbereiding van de BSO-activiteiten. Onze ambitie is om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontplooien. Daarom evalueren we regelmatig onze werkwijze en passen we deze aan op de individuele behoeften van elk kind. De locatiedirecteur van de school en de locatiemanager van de opvang voeren periodiek overleg over de voortgang en kwaliteit van de opvang binnen onze scholen.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod is er voor jonge kinderen op De Kubus?

Basisschool De Kubus biedt uitstekend aanvullend onderwijs en opvang voor jonge kinderen, met een focus op VVE en peuteropvang.

Basisschool De Kubus biedt uitstekend aanvullend onderwijs en opvang voor jonge kinderen, met een focus op VVE en peuteropvang.

Vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt De Kubus samen voor het jonge kind programma?

De Kubus onderhoudt sterke samenwerkingsverbanden met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Stichting Peuterwerk en Kinderopvang Meerdijk.

De Kubus onderhoudt sterke samenwerkingsverbanden met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Stichting Peuterwerk en Kinderopvang Meerdijk.

Team | De Kubus in Emmen | [2025] Schoolregister