
Schoolweging
De schoolweging van De Rank Emmen is 27,65 , met een spreiding van 4,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92.8% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score overtreft zelfs het landelijke gemiddelde (96.4%), wat de effectiviteit van basisvaardighedendidactiek onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde van 50.1%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie, maar toont wel progressie ten opzichte van landelijke vergelijkbare scholen (61.1%). Focus op maatwerk in rekenen is nodig om de ambitie te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 42.9% havo en 21.4% vwo, aanzienlijk hoger dan vergelijkbare scholen (16.1% havo, 18.6% vwo). Tegelijkertijd is praktijkonderwijs met 7.1% prominent aanwezig (regio: 1.0%), wat past bij de breed gedifferentieerde populatie. Deze dualiteit benadrukt de flexibele advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rank Emmen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 20% boven het advies uitstroomt. Deze excellente doorstroom onderstreept de accuratesse van het adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.