Windkracht 10
Pampuspad 45
8304 DR Emmeloord

Schoolweging

Schoolweging
32.88
Spreiding
5.66

De schoolweging van Windkracht 10 is 32,88 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,6% behaald fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (93,9%). Deze score onderstreept de effectiviteit van de intensieve basisvaardighedenaanpak, waaronder het 'taalatelier' voor risicoleerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7% ligt. Toch blijft dit 2,8%-punt onder vergelijkbare scholen (50,2%). De school zet sterk in op maatwerk via digitale leertrajecten, zoals beschreven in het schoolplan 2023.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 36,4% vmbo-(g)t en 36,4% havo/vwo. Opvallend is het relatief lage percentage vwo-adviezen (9,1% vs. 18,6% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Het ontbreken van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,0% regio) past bij het cognitieve profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWindkracht 10Gemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerkrachten volgen dagelijks de ontwikkeling van de kinderen. Dit doen zij door observaties, door het bekijken van het gemaakte werk en door gesprekken met kinderen. Op die manier kunnen zij direct inspelen op wat kinderen nodig hebben. Daarnaast volgen zij de kinderen met behulp van de methodetoetsen. Zo zien zij of de leerstof van een periode van drie tot vier weken wordt beheerst. En tot slot worden de tussenresultaten gemeten met de leerlingvolgsysteemtoetsen die vanaf groep 3 twee keer per jaar worden afgenomen in januari en in mei/juni. Om goed af te stemmen de onderwijsbehoeften van de kinderen werken we met een korte (dag/week), middellange (blok) en lange (LVS-toetsen) cyclus. Dit helpt de leerkrachten te zien wat de kinderen nodig hebben om tot leren te komen. Alle informatie die de leerkrachten verzamelen, wordt daarvoor gebruikt De opbrengsten van ons onderwijs wordt door de leerkrachten besproken met de Intern Begeleider, die het op haar beurt bespreekt met de directeur. Tenslotte wordt er door de directeur en de Intern Begeleider verantwoording afgelegd aan het bestuur. Tijdens deze besprekingen wordt altijd gekeken naar hoe we het onderwijs nog beter kunnen afstemmen. Ambitieniveau Voor de leerlingvolgsysteemtoetsen hebben we een ambitieniveau vastgesteld voor de te behalen streefniveaus. We streven ernaar dat 90% van de kinderen het niveau 1f haalt en 45% van de kinderen het niveau 2f/1s. Daarmee is onze ambitie hoger dan de ondergrens die de inspectie voor onze school stelt: 85% 1f en 42,5% 2f/1s.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

71,4% van de leerlingen zit op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (21,4%) is echter bijna dubbel zo hoog als gemiddeld (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging. De school werkt aan betere overdrachtsprotocollen, zoals vermeld in het laatste jaarverslag.

Sociale ontwikkeling

Kinderen die zich veilig voelen en met plezier naar school gaan, presteren beter. Iedereen heeft de verantwoordelijkheid (één van de daltonkernwaarden) om bij te dragen aan een prettige omgeving. Dat verwachten we van iedere betrokkene bij de school.

veiligheid

respectvol

plezier

Wat is de werkwijze van Windkracht 10 voor sociale ontwikkeling?

Windkracht 10 hanteert drie kapstokregels als basis voor de omgang met elkaar: aardig zijn voor groot en klein, de school is een wandelgebied (buiten niet), en goed zorgen voor de spullen. In de groepen worden afspraken gemaakt over de omgang met elkaar, die onder deze kapstokregels 'hangen'. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd via het programma 'Kanvas', dat gekoppeld is aan de Kanjertraining. Leerkrachten en kinderen vullen vragenlijsten in, waarna de leerkracht bepaalt of er extra aandacht nodig is.

Welke registratievorm(en) gebruikt Windkracht 10 om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Windkracht 10 gebruikt Kanvas en het Digikeuzebord (kleuterbouw) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Windkracht 10?

Windkracht 10 gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.