Obs de Carrousel

Het team van Obs de Carrousel in Emmeloord

Current section: team
Lijsterbesstraat 34
8302 Emmeloord

Zie hier hoe het team van Obs de Carrousel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Obs de Carrousel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Obs de Carrousel bij jullie?

Ontdek hoe goed Obs de Carrousel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Obs de Carrousel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Obs de Carrousel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (0%)
45-55 jaar (55.6%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Obs de Carrousel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Obs de Carrousel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Personeelsvervanging op Obs de Carrousel: Zo Regelen Wij Dat

Vervanging bij Afwezigheid van Leerkrachten op Obs de Carrousel Op Obs de Carrousel vinden we het belangrijk dat elke lesdag optimaal benut wordt voor onze leerlingen. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte, of voor noodzakelijke scholing, cursussen of speciale verlofperiodes, zorgen wij voor deskundige vervanging. Ons doel is altijd om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze Aanpak voor Flexibele Vervanging In eerste instantie vragen we collega-leerkrachten binnen ons getalenteerde team of zij een extra dag willen bijspringen. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en minimale onderbreking voor de leerlingen. Mocht dit niet toereikend zijn, dan schakelen we de gespecialiseerde invalpool van Aves in, die ons voorziet van gekwalificeerde onderwijsprofessionals. Wat Gebeurt er als Vervanging Niet Lukt? In uitzonderlijke situaties waarin het vinden van passende vervanging uitdagend is, kunnen we tijdelijk klassen samenvoegen of leerkrachten andere taken toebedelen. Het naar huis sturen van leerlingen is echter een allerlaatste redmiddel, dat we strikt in het belang van het leerproces vermijden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning voor Elke Leerling op Obs de Carrousel

3

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Obs de Carrousel bieden wij gespecialiseerde ondersteuning voor taal- en rekenontwikkeling. Onze intern begeleider, Marieke van der Ven, is op dinsdag en donderdag aanwezig om leerlingenzorg te coördineren en ouders en leerkrachten te adviseren bij specifieke hulpvragen. Daarnaast wordt onze school wekelijks bezocht door logopediste Ria van de Kooij. Zij werkt tijdens schooluren intensief met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun spraak- en taalontwikkeling. Nauwe samenwerking met ouders is hierbij essentieel. Via ons samenwerkingsverband kunnen wij rekenen op de expertise van een vaste orthopedagoog. Zij bezoekt onze school ongeveer zes keer per jaar om samen met de intern begeleider adviezen te geven en spreekuren voor ouders te verzorgen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Talent

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Obs de Carrousel hanteert de Vreedzame School methodiek, een uitgebreid programma gericht op sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit bevordert een positieve en veilige schoolomgeving waar leerlingen leren samenwerken, conflicten oplossen en verantwoordelijkheid nemen, wat essentieel is voor hun sociaal-emotionele groei. Wij monitoren de sociale vaardigheden en veiligheid van onze leerlingen jaarlijks met de Monitoring Sociale Vaardigheid van Kindbegrip voor groep 6 tot en met 8. Dit stelt ons in staat om tijdig bij te sturen waar nodig. Daarnaast evalueren leerkrachten halfjaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen middels de vragenlijsten van Kindbegrip. Deze inzichten gebruiken we om onze onderwijsaanpak te optimaliseren en waar nodig individuele handelingsplannen op te stellen.

1

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Ons team zet sterk in op preventieve ondersteuning, met name op het gebied van taal, lezen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiermee willen we leer- en gedragsproblemen proactief voorkomen of verminderen. De school werkt aan een zorg op maat, afgestemd op de unieke onderwijsbehoeften van elk kind. We maken gebruik van weekplanningen met geïntegreerde groepsoverzichten. Deze analyses vertalen we naar concrete leeractiviteiten. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij leerstof, stellen we ontwikkelingsperspectieven op. Onze zorgstructuur omvat vaste overlegmomenten, zoals groeps- en leerlingbesprekingen, en we zetten extra personeel in voor gerichte begeleiding buiten de klas. Vanaf het schooljaar 2025-2026 implementeren we de leerlijn Sociaal Gedrag van het CED. Onze drie onderwijsondersteuners werken volgens een vast rooster en voeren, na inventarisatie door leerkrachten en de intern begeleider, specifieke plannen uit om leerlingen verder te helpen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Obs de Carrousel biedt alle leerlingen twee uur gymles per week, gegeven door een gespecialiseerde vakdocent gym. Deze docent is tevens geschoold als Motorisch Remedial Teacher (MRT). In samenwerking met de leerkracht kan zij leerlingen met specifieke motorische hulpvragen ondersteunen met gerichte beweeginterventies en oefeningen. Twee lesuren per week zijn gereserveerd voor deze gespecialiseerde begeleiding, gericht op zowel grove als fijne motoriek.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Leerkrachten op Obs de Carrousel worden soms geconfronteerd met verzoeken om medische handelingen of medicatieverstrekking. Denk hierbij aan het toedienen van voorgeschreven medicijnen of ondersteuning bij specifieke medische situaties zoals diabetes of allergieën. Het uitvoeren van medische handelingen op school brengt risico's met zich mee, zowel voor de leerling als juridisch voor de school. Om deze reden heeft Aves een protocol 'Medisch Handelen' opgesteld. Dit protocol biedt ondersteuning aan schoolleiding en leerkrachten bij het veilig en verantwoord omgaan met dergelijke verzoeken. Dit protocol, te vinden als "2.9-Protocol-medisch-handelen.pdf", zorgt voor duidelijke richtlijnen en procedures, zodat specifieke medische zorg op school op een gestructureerde en veilige manier kan worden verleend.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Obs de Carrousel

Onze Aanpak voor Optimale Leerlingontwikkeling

Obs de Carrousel zet zich in voor optimale ontwikkeling van al onze leerlingen. Wij bieden diverse vormen van extra ondersteuning, afgestemd op individuele behoeften. Ons doel is om elke leerling de kans te geven zijn of haar potentieel volledig te benutten, met uitstekende begeleiding en een stimulerende leeromgeving. Structurele voorzieningen voor extra ondersteuning EN (Expertise Netwerk): Soms is specialistische kennis vereist. Dan schakelen wij het Expertise Netwerk in. Dit netwerk bestaat uit deskundigen op het gebied van gedrag, leerprocessen en taalontwikkeling. Zij bieden waardevol advies en ondersteuning bij specifieke begeleidingsvragen. De intern begeleider speelt een centrale rol in de coördinatie van deze hulp. Eerst inventariseren we welke ondersteuning wij zelf binnen de school kunnen bieden. Wanneer dit onvoldoende blijkt, zoeken we externe hulp, altijd in nauwe samenwerking met de ouders. Ouders geven hiervoor schriftelijke toestemming en kunnen het netwerk niet rechtstreeks benaderen. Qui Volant: Voor leerlingen in groep 5 tot en met 7 die hoogbegaafd zijn, bieden we het programma Qui Volant. Deze leerlingen komen één ochtend per week samen op CBS De Triangel in Emmeloord. Hier werken ze aan de ontwikkeling van creatief denken, samenwerkingsvaardigheden en onderzoekend leren. Aanmelden gebeurt via de eigen school in samenspraak met de ouders. Toelating is gebaseerd op specifieke criteria en de beschikbare plaatsen. Meer gedetailleerde informatie is te vinden op qui-volant.nl. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning: Jaarplan 2025-2026 Ons jaarplan voor 2025-2026 is opgebouwd rondom de volgende kernpijlers: Leerlijn Sociaal Gedrag en Versterking Vreedzaam: Door de implementatie van een duidelijke leerlijn sociaal gedrag formuleren we concrete verwachtingen over normconform gedrag. Dit draagt bij aan een positieve schoolcultuur, waarin we gezamenlijk 'zo doen wij dat'. In combinatie met het versterken van de Vreedzaam-aanpak en de uitvoering van ons burgerschapsplan, creëren we ruimte voor verdere onderwijsverbeteringen. Dit versterkt de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. EDI/ Teach: Op Obs de Carrousel streven we naar uitdagend onderwijs. We willen leerlingen stimuleren door lesstof aan te bieden binnen hun 'zone van naaste ontwikkeling'. Een passend lesmodel zoals EDI ondersteunt dit proces optimaal. Dit sluit naadloos aan bij onze ambitie om leerlingen op alle fronten te laten groeien. Het biedt structuur en veiligheid, wat essentieel is voor een succesvolle leerervaring met veel plezier. De Teach-technieken prikkelen de leerlingen en motiveren hen om net dat stapje extra te zetten. Taaloffensief: Taalontwikkeling is cruciaal voor succes op school. Daarom investeren we in de expertise van onze leerkrachten. Dit doen we door middel van een training van onze Blink-methode en een opfriscursus 'Zien is Snappen'. Daarnaast ontwikkelen we een protocol voor leesvoorwaarden, dat de doorgaande lijn van groep 1-2 naar groep 3 waarborgt. Dit versterkt de leesvaardigheid en taalbegrip van al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de ambitieuze doelen van Obs de Carrousel voor de komende jaren?

Ons schoolplan 2023-2027 legt de strategische koers vast voor de komende vier jaar, met concrete doelen afgestemd op de visie van Aves. Centraal staan de identiteitsontwikkeling, waarbij we passend burgerschapsonderwijs bieden en leerlingen hun levensbeschouwelijke identiteit laten verkennen door kennismaking met diverse geloofsrichtingen. De kernwaarden van openbaar onderwijs zijn voelbaar en zichtbaar in onze schoolgemeenschap. Daarnaast focussen we op de ontwikkelbehoeften van elke leerling. We streven ernaar leerlingen inzicht te geven in hun leerproces, hun motivatie te verhogen en gepersonaliseerd onderwijs te realiseren. Met een nieuwe taalmethode voor groepen 4-8 vergroten we de woordenschat en stimuleren we leerlingen om eigenaar te worden van hun leerproces, ondersteund door portfolio-ontwikkeling. Ze leggen verbanden tussen schoolvakken en de praktijk. Verder optimaliseren we het onderwijs voor kinderen van 0 tot 14 jaar door nauwe samenwerking binnen het Kindcentrum, wat zorgt voor een afgestemde zorgstructuur en een doorlopende leerlijn. Tot slot investeren we in een 'gekantelde organisatie' en effectieve bedrijfsvoering, waar leren van en met elkaar centraal staat. Onze leerkrachten ontwikkelen zich continu en dragen met passie de schoolvisie uit.

Hoe realiseert Obs de Carrousel haar onderwijsdoelen en waarborgt kwaliteit?

Obs de Carrousel zet effectieve onderwijsmethoden in en stimuleert een cultuur van continu leren, zowel van als met elkaar. We beschikken over bekwame onderwijsprofessionals die nieuwe leerkrachten ondersteunen en waar nodig externe expertise inschakelen. Een positief leerklimaat en een nauwgezette opvolging van de onderwijsbehoeften van leerlingen zijn hierbij cruciaal. We hanteren een onderzoekende houding en onderhouden laagdrempelige communicatie met ouders via de Parro-app, wat de samenwerking ten goede komt. De betrokkenheid van de Ouderraad (OR) en Medezeggenschapsraad (MR) is essentieel voor onze schoolontwikkeling. De voortgang op onze doelen monitoren we kritisch door regelmatige interne evaluaties in te plannen, zoals teambijeenkomsten. We sturen bij waar nodig en staan open voor feedback van buitenaf. Dit proces van plannen, evalueren en bijsturen vindt plaats op school-, groeps- en individueel leerkrachtniveau, waarbij zowel het team als de MR nauw betrokken zijn bij de jaarlijkse planvorming en evaluatie.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen op Obs de Carrousel

Toelichting van de school

Obs de Carrousel gelooft in de kracht van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). We zetten ons volledig in om kinderen, met name zij die zich in een minder kansrijke situatie bevinden, de beste start te geven. Onze aanpak richt zich niet alleen op schoolse vaardigheden, maar ook op sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit is essentieel voor alle kinderen, of ze nu nieuw in Nederland zijn of een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. De ondersteuning begint al vroeg, vaak al vóór de basisschool. De samenwerking met consultatiebureaus en programma's zoals 'Opstapje' zorgt voor een naadloze overgang van peuterspeelzaal naar basisschool. Als uw kind al deelneemt aan een ondersteuningsprogramma, zetten wij dit met plezier voort. Onze Intern Begeleiders werken nauw samen met de peuterspeelzalen om een soepele overdracht te garanderen, waarbij uw kind centraal staat. Regelmatig oudercontact is cruciaal. Minimaal driemaal per jaar plannen we overleg, en leerkrachten brengen huisbezoeken om de voortgang van uw kind te bespreken. Door extra onderwijstijd te bieden in de onderbouwgroepen, pakken we mogelijke ontwikkelings- of taalachterstanden proactief aan, zodat elk kind zijn of haar potentieel kan bereiken.

Veelgestelde vragen

Biedt Obs de Carrousel extra ondersteuning aan voor jonge kinderen?

Obs de Carrousel biedt gespecialiseerde programma's en extra ondersteuning om jonge kinderen optimaal te laten ontwikkelen, met speciale aandacht voor VVE-principes.

Met welke organisaties werkt Obs de Carrousel samen voor het jonge kind programma?

Obs de Carrousel werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Jokidé en SKN om een breed en effectief ondersteuningsaanbod te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Obs de Carrousel werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Jokidé en SKN om een breed en effectief ondersteuningsaanbod te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Team | Obs de Carrousel in Emmeloord | [2025] Schoolregister