De Planthof
De Fjord 44
8303 HL Emmeloord

Schoolweging

Schoolweging
29.03
Spreiding
4.94

De schoolweging van De Planthof Emmeloord is 29,03 , met een spreiding van 4,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school slaagt erin basisvaardigheden goed over te brengen, zelfs met een dalend leerlingenaaland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerpaden: 40% vmbo-(g)t, 20% havo, en 20% havo/vwo of vwo. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, tegen een regionaal gemiddelde van 1,01%. De focus op doorstroom naar hogere niveuen valt op gezien de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Planthof EmmeloordGemeente AmsterdamNederland
LIB175.59175.12175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (15,4% vs. 11,8% landelijk). 23,1% van de leerlingen presteert boven advies, wat aansluit bij het schoolbeleid om potentieel te herkennen. De combinatie van een lage schoolweging en gedifferentieerd onderwijs draagt hieraan bij.