
Schoolweging
De schoolweging van De Ark Elst is 27,25 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,3% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Ark ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 1,9 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen en benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 50,1% ligt. Hoewel dit 5,4 procentpunt lager is dan het vergelijkingsgemiddelde, toont het aan dat De Ark effectief differentieert in een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke focus op hogere leerwegen: 27,6% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 20,7% vmbo-(g)t/havo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% op De Ark tegenover 1,0% regionaal. De brede adviesrange van vmbo-b/k tot vwo onderstreept aandacht voor individuele ontwikkelingsmogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ark Elst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van onze leerlingen en de geplande en ingezette interventies vast te leggen zetten we de volgende stappen: We werken schoolbreed vanuit een onderwijsplan. Het onderwijsplan is een uiteenzetting van de manier waarop wij ons onderwijs organiseren, welke opbrengstambities wij hebben gesteld en welk passend onderwijsprogramma hiertoe leidt. Naast een beschrijving van ons onderwijsprogramma zijn de opbrengsten die hieruit voortvloeien van belang. We gebruiken daarom een monitor die een beeld geeft van hoe het staat met ons streven naar de schoolambities. We hanteren hiervoor een tweetal monitors: de schoolrapportage het groepsoverzicht. De schoolrapportage is de uitwerking van onze data-analyse. Hiermee stellen we de schoolambities vast en meten we periodiek of we deze ook hebben bereikt. In de schoolrapportage zien we de schoolambities in schoolnormen, de resultaten van de hele schoolpopulatie (schoolopbrengsten), de resultaten van de afzonderlijke groepen (groepsopbrengsten) en de resultaten van de eindtoets in referentieniveaus. We gebruiken hiervoor de toetsen van het IEP Leerling Volgsysteem, de eindtoets in groep 8 en de modules behorende bij het programma ‘Mijn schoolplan’. Als we alleen naar opbrengstgegevens zouden kijken, doen we leerlingen tekort. Daarmee kunnen we niet volledig meten of er sprake is van opbrengstgericht en passend onderwijs. Iedere leerkracht maakt daarom een groepsoverzicht waarin de gemeten respons op instructie wordt vastgelegd: vaardigheidsgroei, opvallende zaken in de leerlijnen (foutenanalyse op doel-niveau), methodetoetsen en onderwijsbehoeften. Dit overzicht wordt gebruikt voor de screening van elke leerling, voor de selectie van leerlingen voor wie interventies noodzakelijk zijn en voor de analyse die moet leiden tot de concrete invulling van de interventie. Deze worden ook omschreven in het groepsoverzicht. Naast bovengenoemde rapportage, analyse en overzicht, werken we met een schoolbespreking. Deze bespreking vindt twee keer per jaar (februari en juni) plaats en gaat over de kernactiviteit van de school: het realiseren van opbrengstgericht en passend onderwijs. (Omdat in groep 8 de B8/M8 toets wordt afgenomen worden de resultaten van deze groep eind november besproken.) We bekijken de opbrengsten en ondersteunen elkaar in het bepalen van de juiste interventies op individueel leerlingniveau, groepsniveau of schoolniveau. Driemaal per jaar vindt er een groepsbespreking/ leerlingbespreking plaats. De leerkracht bespreekt met de intern begeleider de groepsoverzichten waarbij de nadruk ligt op ondersteuningsbehoeften op groepsniveau en op individueel niveau. De analyses, de schoolbespreking en de groepsbespreking leiden tot interventies op school-, groeps- en leerlingniveau. Een interventie heeft een structureel karakter en overspant de termijn van maximaal een halfjaar. De concrete invulling hiervan wordt afgeleid van de onderwijsstrategie die het meest passend is. Een interventie op schoolniveau kan leiden tot een wijziging van het onderwijsplan of een schoolontwikkeling. Een interventie op groepsniveau gaat over een halfjaarlijkse aanpassing op het onderwijsplan. Een interventie op leerlingniveau kan echter gaan over een halfjaarlijkse aanpassing op het groepsoverzicht, maar kan ook een korte aanpassing zijn in het aanbod van instructie en materiaal.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19,05% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Desalniettemin scoort 33,33% boven advies, wat wijst op conservatieve advisering. De school zet in op nauwgezette monitoring, zoals beschreven in het zorgplan, om deze discrepantie te verkleinen.
Sociale ontwikkeling
Onze kernwaarden dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op de Ark, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
veiligheid
vertrouwen
wederzijds respect
Wat is de werkwijze van De Ark voor sociale ontwikkeling?
De Ark maakt gebruik van de Kanjertraining om onderling vertrouwen te bevorderen, wat zorgt voor rust in de klas en een prettig schoolklimaat. De training bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer goed te houden of te verbeteren. Het is een lesmethodiek voor burgerschap en sociale vaardigheden, waarbij ouders en leerkrachten nauw samenwerken.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ark gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Ark?
De Ark maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.