Hervormde basisschool Boaz-Jachin in Elspeet - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Boaz-Jachin is 30,56 , met een spreiding van 4,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 97,7% van de leerlingen gehaald, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit resultaat, in combinatie met een scorevergelijking van 95,7% voor vergelijkbare scholen, benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Fundamenteel niveau
Score: 97.7168%
Streefniveau
73,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Hiermee overtreft de school niet alleen de eigen signaleringswaarde, maar ook het landelijk vergelijkingspercentage (57,3%). Deze prestatie onderstreept het effect van gedifferentieerd onderwijs in een complexe leerlingenpopulatie.
Streefniveau
Score: 73.0593%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 30,4% havo en 26,1% vwo-advies (vs. 16,1% havo en 18,6% vwo landelijk). Praktijkgericht onderwijs (vmbo-k) blijft met 13,0% beperkt, wat consistent is met de hoge streefniveauscores. De combinatie van NIO-testen en LVS-monitoring lijkt hierbij een cruciale rol te spelen.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 behaalt 178,84 op de LIB-toets, 2,1% hoger dan het Amsterdamse gemiddelde (177,92). De focus op 'ontwerpend leren' en periodieke vaardighedenscans lijkt bij te dragen aan deze bovenmodale prestaties.
Toets | Boaz-Jachin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.84 | 177.92 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 3 t/m 8 nemen we twee keer per jaar Leerling in Beeld-toetsen af. De resultaten worden besproken in een opbrengstgesprek, waarbij naast de leerkracht ook de intern begeleider (ib'er) en de directeur aanwezig zijn. Leerlingen waarbij we ontwikkelingen, zoals achterblijvende resultaten constateren, krijgen extra hulp en begeleiding. In principe gebeurt dit binnen de groep, maar als een leerling aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan deze ook in het RT-rooster geplaatst worden. Dan krijgt de leerling individueel aanbod buiten de groep van een gespecialiseerde remedial teacher.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 6,7% presteert onder advies, aanzienlijk lager dan het landelijk percentage van 11,8%. Met 80% op advies en 13,3% boven advies toont de school een betrouwbaar adviesproces, ondersteund door de beschreven 'teambrede evaluatie' en doorstroomtoets-validatie. Dit sluit aan bij de hoge uitstroom naar havo/vwo.
Sociale ontwikkeling
Een sociaal veilige school is een school waarin iedereen wordt beschouwd en behandeld als een waardevol schepsel van God en als een gerespecteerd lid van de leer-en werkgemeenschap van leerlingen, ouders en personeelsleden, die door Gods leiding in de school zijn samengebracht. De veiligheid van de ander wordt niet aangetast, maar bevorderd, op een manier die past binnen de kaders van de grondslag van de school. LEES MINDER
geborgenheid
liefde
uniciteit
Wat is de werkwijze van Hervormde basisschool Boaz-Jachin voor sociale ontwikkeling?
Hervormde basisschool Boaz-Jachin werkt met het observatiesysteem Onderbouwd en Leerling in Beeld. Jaarlijks maakt de groepsleerkracht een sociogram van de groep om sociaal-emotionele resultaten in beeld te brengen. De resultaten worden besproken in een reflectieve dialoog en in een opbrengstgesprek met de directie en intern begeleider. De school gebruikt de SOEMO-kaarten om met leerlingen in gesprek te gaan over het omgaan met emoties en sociale vaardigheden. SOEMO staat voor sociaal-emotioneel.
Welke registratievorm(en) gebruikt Hervormde basisschool Boaz-Jachin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Hervormde basisschool Boaz-Jachin gebruikt de CITO leerling in beeld en Onderbouwd om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Hervormde basisschool Boaz-Jachin?
Hervormde basisschool Boaz-Jachin gebruikt SOEMO-kaarten voor sociaal-emotioneel leren.